Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Unilever steekt miljard euro in duurzamere schoonmaakmiddelen

Gepubliceerd op 2 september 2020 06:35 | Views: 2.125

UNILEVER 17:29

51,34 -0,86 (-1,65%)

LONDEN (AFN/RTR) - Het Nederlands-Britse levensmiddelen- en schoonmaakmiddelenconcern Unilever wil in 2030 geen fossiele brandstoffen meer gebruiken voor de productie van schoonmaakmiddelen. Het bedrijf meldt woensdag dat het 1 miljard euro investeert om de uitstoot van broeikasgassen in het productieproces te verminderen.

Het concern, dat onder meer de merken Omo, Cif, Glorix, Sun en Andy maakt, heeft aangekondigd om petrochemische stoffen te willen vervangen met plantaardige stoffen en stoffen die gemaakt zijn van algen en gerecycled materiaal.

Chemische stoffen die worden gebruikt in de schoonmaak- en wasmiddelen zijn goed voor 46 procent van de uitstoot van broeikasgassen van de huishoudelijkeverzorgingsdivisie van Unilever. Die uitstoot wordt met een vijfde deel teruggebracht. De totale voetafdruk van Unilever bedraagt 100 miljoen ton kooldioxide wereldwijd.

Vanwege de coronapandemie heeft het concern te maken met een ongekende vraag naar schoonmaakproducten. "Mensen willen meer betaalbare, duurzame producten die net zo goed zijn als de conventionele", aldus Peter ter Kulve, hoofd van de huishoudelijkeverzorgingsdivisie. "We moeten stoppen met het oppompen van koolstoffen uit de grond als er genoeg boven de grond is en we kunnen leren hoe we dat op grote schaal kunnen benutten."

De investering van 1 miljard euro wordt gebruikt om biotechnologisch onderzoek te financieren en te onderzoeken hoe koolstofdioxide kan worden benut. Ook worden biologisch afbreekbare producten en formules die weinig water kosten ontwikkeld.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
UNILEVER 62% zegt kopen 8 stemmen

Gerelateerd

Reacties

6 Posts
| Omlaag ↓
  1. Mafferick 2 september 2020 09:26
    kan me een artikel herinneren van tijd geleden waarbij men zeer kritisch was op unilever wegens stoppen verkoop van goedkope (60 cent ofzo_) groene zeep. Idee was: werkt te goed, en is te goedkoop dus we stoppen om duurdere (meer bewerkte) producten te verkopen. Tja.

    Echte schoonmaaksters zweren bij een zeer simpel product als groene zeep
  2. andre68 2 september 2020 09:52
    Klinkt als een nobel streven, wat "de" markt wil horen.....MAARRRRRR......
    Fossiele grondstoffen vervangen door "duurzame" plantaardige grondstoffen (=landbouwprodukten) is niet per definitie duurzamer qua CO2-footprint en bio-diversiteit.

    Vervanging door plantaardige produkten betekent in de praktijk meestal een grotere beslaglegging op de hoeveelheid beschikbare landbouwgrond ten koste van b.v. het telen van voedsel. En die is schaars! Gaan we nog meer oerwoud in Brazilie, Kongo en Indonesie kappen t.b.v. het telen van b.v. suikerriet (voor ethanol produktie om olie/benzine te vervangen) of palmolie?

    Een beetje vergelijkbaar met de discussie over zogenaamd duurzame biomassa.....in de praktijk wordt bos gekapt elders in de wereld om in NL te verbranden en stroom op te wekken. Per geproduceerde hoeveelheid energie wordt 2 x zo veel CO2 uitgestoot vanwege de minder efficiente (onvolledige) verbranding t.o.v. de zeer effeciente nagenoeg volledige verbranding van aardgas.

    Dus Unilever........héél goed nadenken en héél goed de "milieumeetlat" er naast leggen om alle effecten direkt en indirekt (inclusief bio-diversiteit, verlies aan natuur door groter beslag op beschikbare landhbouwgrond) in kaart te brengen en mee te wegen.

    En niet alleen doen aan "cherry picking" en bühnepraat.

    Succes ermee!
  3. forum rang 4 IceBear1 2 september 2020 17:17
    quote:

    Mafferick schreef op 2 september 2020 09:26:


    kan me een artikel herinneren van tijd geleden waarbij men zeer kritisch was op unilever wegens stoppen verkoop van goedkope (60 cent ofzo_) groene zeep. Idee was: werkt te goed, en is te goedkoop dus we stoppen om duurdere (meer bewerkte) producten te verkopen. Tja.

    Echte schoonmaaksters zweren bij een zeer simpel product als groene zeep


    Unilever is een zeer commercieel bedrijf dat winsten boven product kwaliteit en consumenten welzijn zet. De meeste levensmiddelen zijn chemische rommel uit een fabriek in een mooie pakje, goedgekeurd voor orale consumptie. Maar voedsel kun je het echt niet noemen. Ook deze hele milieu neutraal agenda van Unilever is waarschijnlijk fake.

    m.youtube.com/watch?v=Zk11vI-7czE
6 Posts
|Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

 
Quotedata: Amsterdam realtime by Euronext, other realtime by Cboe Europe Ltd.   US stocks: by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15min delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by Infront. Crypto data by Crypto Compare