Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Swapfiets in top tien snelst gegroeide Europese bedrijven van FT

LONDEN (ANP) - De Nederlandse start-up Swapfiets hoort bij de tien snelst groeiende bedrijven van Europa. Dat heeft de Britse zakenkrant Financial Times samen met onderzoeksbureau Statista berekend op basis van de samengestelde jaarlijkse groei van bedrijven.

Buiten de top tien staan andere Nederlandse bedrijven zoals zakenbank bunq (plek 15), technologiebedrijf Mews Systems (plek 24) en de uitbater van snellaadstations voor elektrische auto's Fastned (plek 31). De snelste Europese groeier was het Britse Bulb Energy, de grootste leverancier van groene energie in het Verenigd Koninkrijk. Op de tweede plek staat Sun Finance, een onlinekredietverlener uit Letland.

De ranglijst van FT is gebaseerd op cijfers uit de periode van 2016 tot en met 2019. Het effect van de coronapandemie is daardoor nog niet zichtbaar. Volgens de krant geeft de lijst, waarvan het volledige achterliggende rapport op 22 maart verschijnt, zo goed aan hoe de snelst groeiende bedrijven er kort voor het toeslaan van de pandemie voor stonden.

Verdubbeld

Swapfiets groeide in de onderzochte periode in absolute termen met meer dan 5500 procent, aldus FT. Ook in het afgelopen halfjaar is het bedrijf dat abonnementen op fietsen aanbiedt naar eigen zeggen flink gegroeid, vooral in grote steden in het buitenland. Swapfiets laat weten dat het aantal fietsen in onder meer Berlijn, Brussel en Kopenhagen is verdubbeld.

Het bedrijf heeft inmiddels meer dan 200.000 klanten. Een jaar geleden stond de teller nog op 100.000 abonnees. De fietsen met de herkenbare blauwe voorbanden zijn te vinden in meer dan 50 steden in vier landen.

Bij Swapfiets betaal je een vast bedrag per maand voor een fiets. Bij een defect, zoals een lekke band, wordt het rijwiel binnen een dag gerepareerd op een locatie naar keuze.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

8 Posts
| Omlaag ↓
  1. GroteVriendelijkePrutser 3 maart 2021 00:21
    quote:

    lvs schreef op 2 maart 2021 23:53:

    [...]

    En duur.
    Een beetje wel ja:

    Goedkoopste abbo: 14,50 p.m.
    Standaard abbo: 16,50 p.m.

    Dat is dus minimaal 174,- euro p.j.

    Als je een vergelijkbare fiets koopt dan kost die je nieuw 250-300,-

    Dus na 1,5 jaar heb je de fiets betaald. Daarna is het 174,- p.j. om je banden te laten plakken en een keer een spuitje WD40 of een nieuwe ketting.

    Maar het past in het nieuwe normaal om alles te huren. Logisch denken be damned.
    Dus Swapfiets zal wel blijven groeien.

  2. Sir Cryptalot 3 maart 2021 00:45
    Elke keer als ik een jeugdig persoon met die swapfiets zie rijden denk ik: “Die komt er niet”. Als je een fiets huurt voor een jaar voor de prijs van die fiets snap je er echt helemaal niets van. Ik moet gelijk denken aan de arme mensen die wasmachines en koelkasten gingen huren bij Skala, want een nieuwe was te duur. Die mensen blijven arm.

    Spaar gewoon voor een fiets en een plaksetje. En als je hem hebt -komt ie- ga je sparen voor je volgende fiets!
  3. forum rang 5 DNFTT 3 maart 2021 05:04
    quote:

    Sir Cryptalot schreef op 3 maart 2021 00:45:

    Elke keer als ik een jeugdig persoon met die swapfiets zie rijden denk ik: “Die komt er niet”. Als je een fiets huurt voor een jaar voor de prijs van die fiets snap je er echt helemaal niets van. Ik moet gelijk denken aan de arme mensen die wasmachines en koelkasten gingen huren bij Skala, want een nieuwe was te duur. Die mensen blijven arm.

    Spaar gewoon voor een fiets en een plaksetje. En als je hem hebt -komt ie- ga je sparen voor je volgende fiets!
    Wen er maar aan, dat betalen voor gebruik ipv bezit.
    Doorgaans wordt een fiets van €250 binnen het jaar gejat of er moet voor eenzelfde bedrag in sloten worden geïnvesteerd.
    En als je een maand of 2 buiten de stad gaat loop je met die gekochte fiets met tig sloten ook nog eens het risico dat ie gelabeld wordt... dan was die swapfiets ineens toch veel goedkoper geweest...
  4. forum rang 8 Branco P 3 maart 2021 07:41
    quote:

    Felix07 schreef op 3 maart 2021 07:26:

    Ik snap ook niet dat al die studenten een separate fiets hebben. Je koopt toch gewoon bij de kringloop winkel voor 100€ een opgeknapt barrel? Maar ja, een swapfiets lijkt ook wel een status symbool geworden..
    Klopt, het is deels statussymbool. Plus je rijdt op een nieuwe fiets. Plus de jongeren van tegenwoordig kunnen geen band meer plakken of kleine reparaties uitvoeren. En kennelijk heeft de gemiddelde student tegenwoordig geld zat.
  5. Trecolore 3 maart 2021 09:12
    quote:

    lvs schreef op 2 maart 2021 23:53:

    [...]

    En duur.
    Tja, duur en in 2019 11 miljoen euro verlies maken! Investeerder PON holding, die ook Gazelle overeind houdt, gaat duidelijk voor de lange termijn.

    Swap fiets, bij de grootste groeiende bedrijven, maar er is nog lang geen zicht op enige verdiensten.
8 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links