Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Minstens zeven doden na crash van UPS-vliegtuig bij vertrek uit Louisville

Minstens zeven doden na crash van UPS-vliegtuig bij vertrek uit Louisville
Beeld: Reuters

Door David Shepardson, Chris Thomas en Lisa Baertlein

(Reuters) - Een breedromp-vrachtvliegtuig van UPS stortte dinsdag neer en veranderde enkele momenten na het opstijgen van de internationale luchthaven in Louisville, Kentucky, in een vuurbal. Daarbij kwamen zeven mensen om het leven, onder wie alle drie de inzittenden, en raakten 11 mensen op de grond gewond, aldus functionarissen.

Vlammen van de crash, kort voor zonsondergang, deden een reeks branden ontbranden in een industriële corridor naast de luchthaven, waardoor de autoriteiten de vluchtoperaties de hele nacht moesten staken, zeiden de functionarissen.

De luchthaven van Louisville, waar UPS Worldport is gevestigd – een wereldwijd knooppunt voor de luchtvrachtoperaties van het vervoersbedrijf en de grootste pakketverwerkingsfaciliteit ter wereld – zou woensdagochtend weer opengaan.

Twee start- en landingsbanen lagen bezaaid met puin van de crash.

In een servicewaarschuwing dinsdagavond zei UPS dat bezorgschema’s voor lucht- en internationale pakketten "mogelijk worden beïnvloed" door de verstoring.

"Er zijn noodplannen opgesteld om ervoor te zorgen dat zendingen zo snel mogelijk op hun eindbestemming aankomen, zodra de omstandigheden dat toelaten," voegde het bedrijf toe.

Het driemotorige vliegtuig was getankt voor een vlucht van 8,5 uur naar Honolulu. Er was een bemanning van drie aan boord, aldus UPS. Niemand overleefde, zeiden functionarissen.

De burgemeester van Louisville, Craig Greenberg, zei tijdens een persbriefing laat op de avond dat vier doden op de grond waren bevestigd, en dat 11 gewonden naar ziekenhuizen waren gebracht.

Afzonderlijk zei de gouverneur van Kentucky, Andy Beshear, dat het dodental op minstens zeven stond en naar verwachting zou stijgen. Sommige overlevenden hadden "zeer ernstige" verwondingen, zei hij.

Het was de eerste keer sinds augustus 2013 dat een vrachtvliegtuig van UPS neerstortte, toen een Airbus-vliegtuig neerging tijdens een landingsnadering van de internationale luchthaven van Birmingham, Alabama, waarbij beide bemanningsleden omkwamen.

Televisiezender WLKY, een aan CBS gelieerde zender, toonde video van de crash van dinsdag, waarop vlammen zichtbaar waren toen het vliegtuig opsteeg, en de vuurbal die ontstond toen het de grond raakte.

Verschillende gebouwen in een industriegebied voorbij de startbaan stonden na de crash in brand, waarbij dikke, zwarte rook in de avondlucht omhoog steeg.

Beshear zei dat getroffen faciliteiten op de grond onder meer een centrum voor recycling van petroleum en een auto-onderdelenbedrijf omvatten.

"UPS-vlucht 2976 stortte dinsdag 4 november rond 17.15 uur lokale tijd neer, nadat het was vertrokken van de Louisville Muhammad Ali International Airport in Kentucky," zei de Federal Aviation Administration in een verklaring.

Een belangrijke vraag voor onderzoekers is waarom één motor vóór de crash van het vliegtuig leek te zijn losgeraakt, zei een ingewijde, wijzend op videobeelden van puin op het vliegveld.

De oorzaak en de oorsprong van het vuur voordat het toestel neerging waren eveneens onbekend.

De Amerikaanse luchtsafety-expert en piloot John Cox zei dat onderzoekers moeten kijken waarom het vliegtuig met drie motoren niet kon doorvliegen nadat één motor blijkbaar vlam had gevat.

“Het is te grote brand voor een normale, typische motorbrand,” zei Cox. “Het is veel te groot.”

“Dat vliegtuig had op twee motoren moeten kunnen vliegen. Dus nu moeten we kijken wat de oorzaak was dat het niet kon vliegen,” voegde hij toe.

Branden op de grond brandden nog urenlang door, terwijl autoriteiten het publiek binnen een straal van 5 mijl (8 km) van de locatie waarschuwden om binnen te blijven vanwege risico’s voor de luchtkwaliteit. De zone met het advies om binnen te blijven werd later verkleind tot een mijl in doorsnee.

CRASH BETROK 34 JAAR OUD VLIEGTUIG

FAA-registers tonen aan dat het gecrashte vliegtuig, een MD-11-vrachttoestel, 34 jaar oud was. Boeing, dat het MD-11-programma beëindigde nadat het dit in een fusie met McDonnell Douglas had overgenomen, zei bezorgd te zijn over de veiligheid en het welzijn van de getroffenen en technische ondersteuning te zullen bieden bij het onderzoek.

Flightradar24 zei dat het vliegtuig, dat sinds 2006 bij UPS in gebruik was, eerder op dinsdag van Louisville naar Baltimore had gevlogen voordat het terugkeerde naar Louisville.

Het klom tot een hoogte van 175 voet en bereikte een snelheid van 184 knopen voordat het scherp daalde, aldus gegevens van Flightradar24.

De National Transportation Safety Board zal het ongevalsonderzoek leiden en stuurde een team naar de locatie, zei een woordvoerder.

De NTSB doet er doorgaans 12 tot 24 maanden over om een onderzoek af te ronden, een waarschijnlijke oorzaak vast te stellen en aanbevelingen te doen om soortgelijke incidenten te voorkomen.

UPS is de grootste werkgever in Louisville en biedt werk aan 26.000 mensen, meldde de publicatie Louisville Business First.

"We zijn diep bedroefd door het ongeluk van vanavond in Louisville," zei het bedrijf in een verklaring.

Worldport in Louisville staat centraal in het hub-and-spoke-systeem voor het luchtvrachtnetwerk van het bedrijf, dat de hightech-, gezondheidszorg- en retailsector bedient, meer dan 300 vluchten afhandelt en zo’n 2 miljoen pakketten per dag verwerkt.

Meer dan 150 klanten van UPS, zoals Merck & Co en andere grote farmaceutische bedrijven, hebben daar voorraden liggen.

"Mijn hart gaat uit naar iedereen bij UPS, want dit is een UPS-stad," zei Betsy Ruhe van de Louisville Metro Council, wiens district de luchthaven omvat, tijdens de persconferentie.

"We kennen allemaal wel iemand die bij UPS werkt, en iedereen zit zijn vrienden en familie te appen om te checken of iedereen veilig is. Helaas zullen sommige van die appjes waarschijnlijk onbeantwoord blijven."

(Verslaggeving door David Shepardson in Washington en Lisa Baertlein in Los Angeles, met schrijven en rapportage door Chris Thomas in Mexico-Stad; aanvullende verslaggeving en schrijven door Dan Catchpole in Seattle en Steve Gorman in Los Angeles; aanvullende verslaggeving door Juby Babu in Mexico-Stad, Allison Lampert in Montreal, en Gnaneshwar Rajan en Shivani Tanna in Bengaluru; redactie door Stephen Coates en Clarence Fernandez)

Reuters Bron: Reuters. Dit artikel is automatisch vertaald. Bekijk het originele artikel.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.