Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Autofabrikanten vragen VS om Noord-Amerikaans vrijhandelsakkoord te verlengen

Autofabrikanten vragen VS om Noord-Amerikaans vrijhandelsakkoord te verlengen
Beeld: Reuters

Door David Shepardson

WASHINGTON (Reuters) - Grote autofabrikanten, waaronder Tesla, Toyota en Ford, drongen dinsdag bij de regering-Trump aan op verlenging van een Noord-Amerikaans vrijhandelsakkoord dat zij cruciaal noemen voor de Amerikaanse autobouw.

De autofabrikanten, waaronder ook General Motors, Honda, Hyundai, Rivian, Mazda, Volkswagen en Stellantis, deden hun opmerkingen in stukken bij het kantoor van de U.S. Trade Representative voorafgaand aan de formele herziening van de United States-Mexico-Canada Agreement in 2026. Allen stelden wijzigingen voor.

De American Automotive Policy Council, die de drie autofabrikanten uit Detroit vertegenwoordigt, zei dat de USMCA “automakers die in de VS actief zijn in staat stelt wereldwijd te concurreren via regionale integratie, wat efficiëntiewinsten oplevert” en goed is “voor tientallen miljarden dollars aan jaarlijkse besparingen.”

INVESTERINGEN IN DE WACHT

Hyundai zei in een indiening dat onzekerheid over de USMCA investeringsbeslissingen vertraagt.

“Vroege bevestiging van de verlenging van de USMCA zou onmiddellijk meer dan $20 miljard aan nieuwe Amerikaanse investeringen ontgrendelen,” aldus de autofabrikant tegen de USTR. “Elke maand van onduidelijkheid vertraagt de banengroei, locatiekeuze en technologieontwikkeling.”

Honda drong er bij de regering-Trump ook op aan “het USMCA-beoordelingsproces te versnellen en onmiddellijke stappen te zetten om de Noord-Amerikaanse handel te normaliseren.” De Japanse autofabrikant voegde toe: “Nu Chinese bedrijven in toenemende mate proberen productie via Mexico of Canada te leiden om Amerikaanse tarieven te omzeilen, is een verenigd front veel effectiever om doorvoer vanuit China te bestrijden.”

Tesla zei dat “om deze opwaartse lijn voort te zetten en de Amerikaanse concurrentiekracht te versterken, de Verenigde Staten de voortzetting van de USMCA als een trilaterale overeenkomst moeten steunen.”

Het bedrijf adviseerde de drie landen om een door de sector geaccepteerde North American Charging Standard aan te nemen als de enige standaard voor handel in elektrische lichte voertuigen en de veiligheidsnormen voor auto’s op elkaar af te stemmen.

Vorige maand keurde president Donald Trump tariefverlichting goed voor ingevoerde onderdelen die worden gebruikt voor Amerikaanse auto- en motorproductie.

Stellantis zei dat voertuigen die buiten Noord-Amerika zijn gemaakt, regels voor de herkomst van onderdelen moeten volgen die “spiegelen of effectief overeenkomen met die welke door de USMCA worden opgelegd”, of dat tarieven moeten worden afgeschaft voor personenauto’s uit Mexico en Canada die aan de USMCA voldoen.

De autofabrikant voegde toe dat onder 15% tarieven met Japan Amerikaanse voertuigen die voldoen aan de Noord-Amerikaanse inhoudsregels “marktaandeel zullen blijven verliezen aan Aziatische importen, tot nadeel van Amerikaanse autowerknemers.”

Toyota zei dat “het cruciaal is dat de USMCA blijft voorzien in tariefvrije grensoverschrijdende handel in auto’s en auto-onderdelen” die voldoen aan de inhouds- en arbeidsregels van het handelsakkoord.

Ford zei dat, zodra een verbeterde USMCA van kracht is, alle nationale veiligheidstarieven “alleen van toepassing zouden moeten zijn op landen buiten Noord-Amerika om de effectiviteit van de USMCA en het concurrentievermogen van de Noord-Amerikaanse auto-industrie te behouden.”

(Verslaggeving door David Shepardson; Redactie door Rod Nickel en Christopher Cushing)

Reuters Bron: Reuters. Dit artikel is automatisch vertaald. Bekijk het originele artikel.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.