Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Wereldwijde filmindustrie haalt schouders op over hernieuwde Trump-tarieven op films

Wereldwijde filmindustrie haalt schouders op over hernieuwde Trump-tarieven op films
Beeld: Reuters

Door Paul Sandle, Michael Kahn, Byron Kaye en Dawn Chmielewski

LONDEN/PRAAG/SYDNEY/LOS ANGELES (Reuters) - "Star Wars: Starfighter" wordt in Groot-Brittannië opgenomen, geluidsstudio’s in Hongarije zitten vol en nabewerkingshuizen in Australië draaien op volle toeren, terwijl de wereldwijde filmindustrie blijft doordraaien ondanks de hernieuwde dreiging van de Amerikaanse president Donald Trump om tarieven te heffen op films die buiten de Verenigde Staten zijn gemaakt.

Trump heeft voorgesteld een tarief van 100% te heffen op in het buitenland geproduceerde films om het verlies van filmjobs aan productiehubs over de hele wereld tegen te gaan, en blaast daarmee een idee nieuw leven in dat hij in mei voor het eerst opperde.

De eerste oproep tot tarieven schokte de filmwereld en legde projecten en internationale filmfinancieringsdeals tijdelijk stil, terwijl producenten de mogelijke impact van de heffing op de financiële haalbaarheid van elk project beoordeelden, vertelden twee bronnen die bekend zijn met de financiering van Hollywood-speelfilms aan Reuters.

Dit keer is de reactie gematigder.

"Afgezien van de eerste opleving van ‘Oh, hij heeft het weer gezegd’, nemen mensen het niet zo serieus als de eerste keer," zei Lee Stone, partner bij het Londense advocatenkantoor Lee & Thompson, die werkte aan de Emmy-winnende Netflix-show "Adolescence."

Trump riep begin mei aanvankelijk op tot een tarief van 100% op films die buiten het land zijn geproduceerd, om de "zeer snelle dood" van de Amerikaanse filmindustrie af te wenden, nu incentives filmmakers lokten naar productielocaties over de hele wereld. De aankondiging – slechts enkele weken voor het filmfestival van Cannes – veroorzaakte paniek.

"Het was vreselijke timing. Iedereen zei: ‘Wat gaat er gebeuren?’" aldus Stone, die opmerkte dat Trumps dreiging tot tijdelijke verlamming leidde. "Ik krijg niet de indruk dat er deze keer dezelfde pauze is."

Nieuw vrijgegeven gegevens van brancheonderzoeker ProdPro laten zien dat hoewel de totale uitgaven 15% lager liggen dan vorig jaar, te midden van een terugval in gescripte televisieseries en big-budget speelfilms, er geen bewijs is dat Hollywood afstand neemt van wereldwijde productielocaties.

"We zien niets in de data dat erop wijst dat studio’s ervoor kiezen meer van hun productie in de VS te draaien uit zorg over de tarieven," zei ProdPro-CEO Alexander LoVerde.

De VS blijft de grootste productielocatie van de industrie, goed voor 16,6 miljard dollar aan uitgaven in de afgelopen 12 maanden, aldus ProdPro. Hollywoodstudio’s en streamingdiensten gaven echter zelfs meer uit – 24,3 miljard dollar – aan film- en televisieprojecten die buiten de VS werden geproduceerd in diezelfde periode, meldde ProdPro, omdat zij profiteerden van belastingkredieten, lagere arbeidskosten en eersteklas geluidsstudio’s.

Het Verenigd Koninkrijk is uitgegroeid tot een grote begunstigde van de Hollywood-exodus en trok de afgelopen 12 maanden 8,7 miljard dollar aan uitgaven voor film en gescripte tv aan, inclusief grote filmproducties zoals "Star Wars: Starfighter," de veelbesproken volgende aflevering in de "Star Wars"-saga die in mei 2027 moet uitkomen. Canada volgt op korte afstand met 6,4 miljard dollar, volgens het meest recente rapport van ProdPro over productietrends.

Andere regio’s – Australië, Ierland, Hongarije en Spanje – waren samen goed voor bijna een kwart van alle productie.

COVID-19 JOEG EXODUS AAN

De COVID-19-pandemie en de Hollywoodstakingen van Amerikaanse schrijvers en acteurs joegen de al jaren eerder begonnen exodus aan.

"Australië werd een soort productiebubbel waar, met name in Queensland, producties konden doorgaan terwijl de rest van de wereld stilviel," zei filmexpert Kirsten Stevens van de Universiteit van Melbourne.

Praag verhoogde zijn belastingvoordelen in januari van 20% naar 25%, terwijl Groot-Brittannië 25,5% verlichting biedt op in aanmerking komende films en tv-producties, met een hoger tarief voor animatiefilms en een nieuw krediet voor kleinere onafhankelijke films.

In plaatsen zoals Centraal-Europa hebben een diepgewortelde filmtraditie en lagere arbeidskosten een lange lijst aan Hollywoodfilms aangetrokken, waaronder de Russo-broers’ "The Gray Man," Netflix’ Oscar-winnende "All Quiet on the Western Front" in Tsjechië, en "Dune: Part Three" van Warner Bros Studios, dat deze zomer begon met draaien in Hongarije.

"Hongaarse geluidsstudio’s draaien momenteel op volle capaciteit met zowel internationale als binnenlandse producties," zei Csaba Kael, regeringscommissaris voor de ontwikkeling van de Hongaarse filmindustrie, tegen Reuters.

Eventuele wijzigingen in het Amerikaanse handelsbeleid zouden tijd kosten om te implementeren, aldus Kael.

Hollywoodstudio’s hebben gemerkt dat het verdelen van werk over meerdere locaties de productieplanning kan versnellen, waardoor films sneller en goedkoper kunnen worden afgerond.

"Het is niet ongebruikelijk bij high-end films dat een deel van het werk naar Australië komt, maar een deel ook naar Nieuw-Zeeland en naar Londen en ergens anders," zei Mike Seymour, Emmy-genomineerd specialist in visuele effecten en docent aan de Universiteit van Sydney.

"Soms wordt er letterlijk 24 uur per dag aan de film gewerkt vanwege alle tijdzones," zei hij.

STUDIO’S PLEITEN IN PLAATS DAARVAN VOOR AMERIKAANSE BELASTINGINCENTIVES

Voorlopig is het business as usual voor filmmakers, zei Stephen Weizenecker, een entertainmentadvocaat bij Barnes & Thornburg in Atlanta. Ze hopen elke onderbreking te vermijden die het schema van een productie in de war stuurt, wat ertoe kan leiden dat acteurs, regisseurs of zelfs een filmlocatie niet beschikbaar zijn.

"De filmindustrie houdt niet van onzekerheid," zei Weizenecker. "Zodra ze begint te aarzelen, betekent het dat een project helemaal stopt."

Een coalitie van Amerikaanse vakbonden en gilden uit de filmindustrie, samen met de ervaren acteur Jon Voight, heeft Trump gevraagd te overwegen een federale belastingprikkel in te voeren om de binnenlandse filmproductie concurrerender te maken met incentives die in andere landen worden aangeboden.

"Wat we echt willen is een nationale belastingprikkel die effectiever zou zijn dan welke tarieven dan ook," zei een studio-executive.

Ondertussen werd deze zomer in het Amerikaanse Congres een wetsvoorstel met steun van beide partijen, bekend als de CREATE Act, ingediend. Het zou een belastingaftrek voor Amerikaanse producties verlengen, die in december afloopt, en het plafond voor aftrekbare kosten verhogen.

De dreigende tarieven roepen zorgen op over de mogelijke impact op de economie en het levensonderhoud in productielocaties over de hele wereld, als Trump doorzet.

"Het is voor niemand hier eenvoudig te begrijpen hoe waarschijnlijk het is dat dit werkelijkheid wordt, maar als dat zo was, zou het een enorme impact hebben," zei een visueel artiest in de sector, die anoniem wilde blijven uit angst financiering te verliezen. "Het zou verwoestend zijn."

(Verslaggeving door Paul Sandle in Londen, Mike Kahn in Praag, Byron Kaye in Sydney en Dawn Chmielewski in Los Angeles; Aanvullende berichtgeving door Lisa Richwine in Los Angeles; Redactie door Kenneth Li en Matthew Lewis)

Reuters Bron: Reuters. Dit artikel is automatisch vertaald. Bekijk het originele artikel.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.