Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Feitenkader: Farmabedrijven kondigen directe verkoop en prijsverlagingen aan in VS

Feitenkader: Farmabedrijven kondigen directe verkoop en prijsverlagingen aan in VS
Beeld: Reuters

(Reuters) - Verschillende farmaceutische bedrijven hebben gezegd dat ze in de VS geneesmiddelen rechtstreeks aan patiënten gaan verkopen en kortingen aanbieden na oproepen van president Donald Trump om de medicijnprijzen te verlagen en "tussenpersonen" zoals apotheken, verzekeraars en pharmacy benefit managers uit te schakelen.

De regering-Trump kondigde in september plannen aan om begin 2026 een door de overheid beheerde website te lanceren, TrumpRx.gov, met gereduceerde prijzen voor voorgeschreven geneesmiddelen.

Patiënten in de VS betalen momenteel verreweg het meest voor receptgeneesmiddelen, vaak bijna drie keer zoveel als in andere ontwikkelde landen. Trump stuurde in juli brieven naar 17 grote bedrijven met de eis om de prijzen van receptgeneesmiddelen in de VS te verlagen.

Hieronder een overzicht van farmaceutische bedrijven die recent directe verkoop aan consumenten en prijsverlagingen in de VS hebben aangekondigd, in alfabetische volgorde:

ASTRAZENECA

AstraZeneca en de regering-Trump ondertekenden op 10 oktober een overeenkomst waarbij het bedrijf sommige medicijnen met korting zou verkopen aan het Medicaid-plan van de overheid in ruil voor drie jaar tariefvrijstelling.

De deal voorziet ook in kortingen tot 80% op sommige AstraZeneca-middelen die via de TrumpRx-website worden verkocht, zei CEO Pascal Soriot in het Oval Office.

BRISTOL-MYERS SQUIBB

Bristol-Myers Squibb zal de prijzen verlagen voor in aanmerking komende Amerikaanse patiënten voor het bloedstolselmiddel Eliquis en het plaquepsoriasis-medicijn Sotyktu; voor het laatste wordt meer dan 80% korting op de lijstprijs geboden, aldus het bedrijf in september.

ELI LILLY

Eli Lilly zei in juni dat het de twee hoogste doseringen van zijn populaire afslankmiddel Zepbound vanaf begin augustus via zijn website zou leveren aan contant betalende klanten.

Trump, Eli Lilly en Novo Nordisk kondigden donderdag een overeenkomst aan om de prijzen van populaire GLP-1-afslankmiddelen te verlagen voor de Medicare- en Medicaid-programma’s van de overheid, evenals voor contantbetalers.

MERCK

Trump en Merck KGaA zeiden in oktober dat zij een overeenkomst hadden gesloten waarbij het Duitse bedrijf zijn vruchtbaarheidsbehandelingen, waaronder Gonal-f, Ovidrel en Cetrotide, rechtstreeks aan consumenten zou verkopen met een gecombineerde korting van 84% op de lijstprijs als drie ervan werden gebruikt bij IVF.

Trump zei ook dat Merck alle nieuwe geneesmiddelen die in de VS worden gelanceerd, zou aanbieden tegen de prijzen die het in andere ontwikkelde landen hanteert.

NOVO NORDISK

Novo Nordisk zei in augustus dat het zijn diabetesmedicijn Ozempic voor $499 per maand zou aanbieden aan in aanmerking komende contant betalende patiënten met type 2-diabetes in de VS via de eigen apotheek, een samenwerking met telezorgdienst GoodRx en andere platforms.

In april had het bedrijf al aangekondigd samen te werken met telezorgbedrijven Hims & Hers, Ro en LifeMD om Wegovy te verkopen aan contant betalende Amerikaanse klanten.

Novo Nordisk zei donderdag, samen met Eli Lilly, dat het een overeenkomst had bereikt met de Amerikaanse overheid om de prijzen van GLP-1-afslankmiddelen te verlagen voor de Medicare- en Medicaid-programma’s, evenals voor contantbetalers via de TrumpRx-site.

PFIZER

Pfizer en Trump zeiden in oktober dat zij een overeenkomst hadden gesloten waarbij de in de VS gevestigde farmaceut instemde om de prijzen van receptgeneesmiddelen in het Medicaid-programma te verlagen tot het niveau dat het in andere ontwikkelde landen rekent, in ruil voor tariefvrijstelling.

Pfizer zal $70 miljard investeren in onderzoek en ontwikkeling en binnenlandse productie en kreeg een respijtperiode van drie jaar waarin zijn producten niet onder de Amerikaanse farmatarieven vallen, zei Pfizer-CEO Albert Bourla.

PHRMA

De Amerikaanse farmalobby PhRMA zei in september dat zij in januari een nieuwe website, AmericasMedicines.com, zal lanceren om patiënten te helpen medicijnen rechtstreeks bij fabrikanten te kopen.

ROCHE

Roche overweegt zijn receptgeneesmiddelen in de VS rechtstreeks aan consumenten te verkopen om de kosten voor patiënten te verlagen, als onderdeel van gesprekken met de Amerikaanse overheid, zei CEO Thomas Schinecker in juli.

Het model kan aantrekkelijk zijn voor niet- of onderverzekerden, maar ook voor verzekerde patiënten die de kosten van toegang tot medicijnen via verzekeraars vergelijken met contante prijzen, vertelde een branchebron aan Reuters.

SANOFI

Het Franse farmabedrijf Sanofi zei in september dat het een maandvoorraad van elk van zijn insulineproducten voor $35 zou aanbieden aan alle patiënten in de VS met een geldig recept, ongeacht de verzekeringsstatus.

WISP

De aanbieder van telezorg voor vrouwen Wisp zei in september dat het zijn aanbod voor gewichtsbeheersing heeft uitgebreid met de verkoop en thuisbezorging van populaire middelen van Novo Nordisk en Eli Lilly, zonder dat verzekering nodig is.

Het stelde de prijs voor Ozempic, Wegovy en Mounjaro vast op respectievelijk $598, $558 en $489 per maand, waarbij de kosten ook consultatie, maandelijkse follow-ups en thuisbezorging omvatten.

ZEALAND PHARMA

Zealand Pharma overweegt een direct-naar-patiënt-verkoopmodel evenals traditionele verzekeringskanalen voor het experimentele afslankmiddel dat het samen met Roche ontwikkelt, zei de CEO in september tegen Reuters.

(Samengesteld door Javi West Larrañaga en Emanuele Berro, bewerking door Helen Reid, Milla Nissi-Prussak en Matt Scuffham)

Reuters Bron: Reuters. Dit artikel is automatisch vertaald. Bekijk het originele artikel.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.