Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Reacties op Tesla’s lancering van goedkopere Model Y en Model 3

Reacties op Tesla’s lancering van goedkopere Model Y en Model 3
Beeld: Reuters

(Reuters) -Tesla onthulde dinsdag betaalbaardere versies van zijn bestverkopende Model Y-SUV en Model 3-sedan voor respectievelijk $39,990 en $36,990, in een poging de dalende verkoop en afnemende marktaandelen te keren te midden van toenemende concurrentie.

MARKTREACTIE:

Tesla-aandelen daalden 3,6% in de middaghandel.

De S&P 500 stond 0,4% lager, terwijl de Nasdaq 0,6% daalde.

COMMENTAAR:

MICHAEL ASHLEY SCHULMAN, CHIEF INVESTMENT OFFICER, RUNNING POINT, LOS ANGELES, CALIFORNIË:

"Ik denk dat dit hand in hand gaat met hun Robotaxi-strategie en hun hoop om het marktaandeel en de productievoordelen van schaal te behouden. Het is een tweesnijdend scalpel voor marges. Enerzijds is het een strategie om volumegroei aan te wakkeren en te verdedigen tegen prijserosie door agressieve EV-concurrenten; anderzijds riskeert het de winst per eenheid te verlagen en de vraag naar varianten met hogere marges te kannibaliseren."

"Hun vermogen om kosten uit productie, batterij en logistiek te wringen, zal bepalen of de strategie opgaat of faalt. De stap verschuift Tesla verder richting een mainstream volumemerkaanpak, in plaats van een pure luxury tech-halo. Noem het ‘Tesla voor de rest van ons.’ Voor de markt is dit Tesla die zijn Steve Jobs-coltrui uittrekt en een Walmart-hoodie aantrekt. Het is niet langer de coole rebel aan de rand van innovatie—het is de gevestigde orde die probeert tegelijk Tesla en Toyota te spelen."

KEN JOHNSTON, VICE PRESIDENT OF DATA, ANALYTICS AND AI, ENVORSO, RENTON, WASHINGTON:

"Tesla’s prijsverlagingen kunnen de verkoop helpen, maar ze leggen ook een innovatieplateau bloot. Ze gedragen zich als een klassiek autobedrijf dat prijselasticiteit gebruikt om kortstondig marktaandeel te winnen, maar het echte probleem is dat het bedrijf sinds de Cybertruck geen echt nieuw model heeft geleverd, en de beloofde Roadster en Robotaxi blijven concepten, geen auto’s. Als Tesla die niet kan realiseren, gaan zijn grotere ambities op het gebied van robotica en AI er meer aspiratief dan haalbaar uitzien."

SHAWN CAMPBELL, ADVISEUR, CAMELTHORN INVESTMENTS, TENNESSEE:

"Een goedkopere Model Y en 3 zal de verkoopvolumes helpen sturen, maar ik hoopte zeker op een betaalbaardere Tesla in de sub-30k-range. Ik weet gewoon niet of dit genoeg is."

"De goedkopere Y zal zeker helpen, en ik denk dat de verkoop in het vierde kwartaal waarschijnlijk prima zal zijn, aangezien we een herstel in aantallen hebben gezien ten opzichte van de dalingen op jaarbasis die we eerder dit jaar zagen. Maar Tesla moet ook omgaan met het verlies van het $7.500 EV-krediet in het vierde kwartaal, en het aflopen van het EV-krediet heeft waarschijnlijk wat verkopen naar voren gehaald (uit het vierde kwartaal)."

"Maar op de langere termijn lost dit nieuws het probleem van goedkopere Chinese concurrenten op wereldmarkten niet op. Naar mijn mening heeft Tesla een EV onder de 30k nodig."

JACOB BOURNE, ANALIST, EMARKETER, NEW YORK:

"Tesla’s beslissing om lager geprijsde versies van de Model 3 en Model Y uit te rollen is een stap in de goede richting, maar het is mogelijk niet voldoende gezien het huidige EV-landschap. Een groot deel van de sterke EV-verkoop dit jaar werd gedreven door kopers die snel nog belastingkredieten wilden bemachtigen voordat die afliepen, en een vraagafkoeling ligt waarschijnlijk in het verschiet. Concurrenten zoals Ford, GM en Hyundai knabbelen aan Tesla’s dominantie en bieden modellen aan tegen nog lagere prijsniveaus. Gezien de moeilijkere markt, scherpere concurrentie en reputatieschade voor Tesla, moet de autofabrikant zijn eerdere belofte om een nog betaalbaarder model te leveren niet opgeven om een breder koperspubliek aan te trekken."

BRIAN MULBERRY, SENIOR CLIENT PORTFOLIO MANAGER, ZACKS INVESTMENT MANAGEMENT, COLORADO:

"Het populairdere model is zeker de vierwielaangedreven variant, en die piekte in 2023 in prijs op $65,990 per unit, waardoor de aankondiging van $39,990 een zeer aantrekkelijk prijsniveau is. Het omvat ook aanzienlijke technologische upgrades, inclusief een beschikbare FSD-optie."

"Dit weerspiegelt efficiëntiewinsten in de productie, aangezien dit project duidelijk is afgerond naast het CyberCab-model, waar er aanzienlijke overlap in onderdelen en ontwerp was die de marge creëerde om de prijs onder $40k te brengen, een belangrijk niveau dat dit model aantrekkelijk maakt voor consumenten in het licht van het aflopen van belastingstimulansen vorige week."

ART HOGAN, CHIEF MARKET STRATEGIST, B. RILEY WEALTH, NEW YORK:

"Als je kijkt naar wat Tesla sinds 2 april heeft gedaan, is het een complete U-bocht qua aandelenkoers. Het is moeilijk om op korte termijn een aankondiging te orkestreren die de uitbundigheid in de aandelenprijs evenaart. Ik zou ook stellen dat de opwinding rond het bedrijf minder te maken heeft met het aantal EV’s dat het verkoopt, en meer met het aantal steden waarin het terechtkomt met robotaxi’s en volledig zelfrijdende auto’s."

DENNIS DICK, HANDELAAR, TRIPLE D TRADING, ONTARIO

"Weer voor Tesla, voor de tweede keer op rij, is het ‘kopen op gerucht, verkopen op nieuws’. We zagen het net bij hun recente verkooprapport voor vorige maand, waar de verkopen behoorlijk goed waren en het aandeel daarop daalde. We komen op een punt waarop de verwachtingen steeds hoger worden."

"Het is niet alleen Tesla. Je ziet het overal nu. Er is de afgelopen dagen een kentering geweest, waarbij ‘sell the rip’ weer een beetje cool is. We zien ‘sell the rip’ bij veel aandelen terugkomen."

SETH GOLDSTEIN, ANALIST, MORNINGSTAR, CHICAGO:

"De nieuwe Model Y en Model 3 bieden consumenten lager geprijsde voertuigen die kunnen concurreren in de hogere regionen van de betaalbare SUV- en sedancategorieën. Deze voertuigen bieden meer basisfeatures dan de duurdere versies. Toch zouden de prijsniveaus Tesla moeten helpen het verlies van het EV-belastingkrediet dat in september afliep te compenseren, terwijl het bedrijf ernaar streeft het levermomentum in het belangrijke vierde kwartaal van het jaar vast te houden."

"Ik denk dat een prijs onder $40.000 Tesla zal helpen de leveringen te laten groeien, omdat dit de Model 3 en Model Y toegankelijk maakt voor meer consumenten die niet in staat of bereid zijn om extra te betalen voor een duurdere auto."

SHAY BOLOOR, CHIEF MARKET STRATEGIST, FUTURUM EQUITIES:

"Het is in wezen een prijshefboom en niet zozeer een productkatalysator. Tesla heeft deze zet eerder gedaan, waarbij ze een ‘Standard’-uitvoering een paar maanden na de lancering introduceren om een lager prijsniveau te halen en de line-up vers te houden."

"De $39,9K Model Y doorbreekt de psychologische $40K-grens en maakt Tesla’s bestverkopende crossover toegankelijker, maar ik zie het niet als het ontsluiten van nieuwe vraag op schaal. Je krijgt wat volumestijging, maar vooral van kopers die downgraden vanaf de premiumtrims, dus het is meer een mixverschuiving dan incrementele groei."

"Groot plaatje: de auto’s blijven de kasmotor; het echte verhaal voor Tesla is nog steeds autonomie en robotica."

(Samengesteld door het Global Finance & Markets Breaking News-team)

Reuters Bron: Reuters. Dit artikel is automatisch vertaald. Bekijk het originele artikel.

Lees over dit aandeel ook

  1. Update: Aandeelhouders Tesla willen geen investering in xAI
  2. Musk blijft binnenboord bij Tesla

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Gaat dit aandeel stijgen of dalen?

Aandeel Kies Huidige trend
Tesla

82% is bearish

39 stemmen

Gerelateerd

Reacties

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.