Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Tesla introduceert 'betaalbare' Model Y en 3 die sommigen nog te duur vinden

Tesla introduceert 'betaalbare' Model Y en 3 die sommigen nog te duur vinden
Beeld: Reuters

Door Abhirup Roy en Harshita Mary Varghese

(Reuters) - Tesla heeft "betaalbare" versies geïntroduceerd van zijn bestverkopende Model Y-SUV en Model 3-sedan, maar de vanafprijzen van $39.990 en $36.990 waren volgens sommigen te hoog om een nieuwe groep kopers naar het elektrische-automerkt te trekken.

CEO Elon Musk heeft de auto aangeprezen als een manier om een breder koperspubliek aan te boren. Hij zei vorig jaar dat een prijs onder $30.000, na incentives, de sleutel was.

Tesla probeert de dalende verkopen van zijn verouderende modellenreeks te keren te midden van toenemende concurrentie in Europa en China, en het wegvallen van een Amerikaanse belastingkorting van $7.500. De nieuwe auto’s laten enkele premiumafwerkingen en -functies achterwege, maar bieden wel actieradiussen van meer dan 300 mijl (480 km).

Het aandeel Tesla sloot 4,5% lager en Tesla-bull Dan Ives, analist bij Wedbush, zei teleurgesteld te zijn dat de auto’s slechts circa $5.000 goedkoper zijn dan de eerstvolgende uitvoeringen van de modellen.

De nieuwe Standard-versies kosten meer dan de goedkoopste Amerikaanse modellen in september, toen de inmiddels verlopen belastingkorting nog werd meegerekend.

Musk belooft al jaren massamarktmodellen, al schrapte hij vorig jaar plannen voor een geheel nieuwe EV van $25.000, meldde Reuters als eerste. In plaats daarvan koos hij ervoor goedkopere varianten te bouwen op basis van Tesla’s huidige modellen, wat bij beleggers en analisten zorgen aanwakkerde dat de goedkopere auto’s de verkoop van bestaande voertuigen zouden kannibaliseren en de groei zouden remmen.

“Het is in wezen een prijshefboom en niet echt een productaanjager,” zei Shay Boloor, chief market strategist bij onderzoeksbureau Futurum Equities. “Ik zie dit niet als het op grote schaal ontgrendelen van nieuwe vraag.”

Uit vrees voor een vraaguitval na het verlies van belastingvoordelen hebben sommige autofabrikanten in de VS al prijzen verlaagd, terwijl anderen mechanismen hebben gevonden om het voordeel van de incentives effectief te verlengen.

Beleggers en analisten zeiden dat een prijs onder $40.000 de verkoop zal helpen aanjagen, aangezien de nieuwste aanbiedingen volgend jaar zullen concurreren met de Equinox van Chevrolet, de Hyundai Ioniq 5 en de EV4 van Kia. Sommigen hadden echter op een grotere prijsverlaging door Tesla gerekend, tot onder $30.000.

“Ik weet gewoon niet of dit genoeg is,” zei Shawn Campbell, adviseur bij Camelthorn Investments. “Op de lange termijn lost dit nieuws het probleem van goedkopere Chinese concurrenten op wereldmarkten niet op. Naar mijn mening heeft Tesla een EV onder de $30.000 nodig.”

In Europa, waar Musks extreemrechtse politieke opvattingen de merkloyaliteit hebben ondermijnd, krijgen de nieuwe modellen te maken met meer dan een dozijn elektrische en plug-inhybride modellen met prijskaartjes onder $30.000.

De verkopen in het tot september lopende kwartaal stegen tot een record doordat consumenten nog snel gebruikmaakten van de EV-belastingkorting vóór de vervaldatum op 30 september, maar de verwachting is dat ze de rest van het jaar afzwakken, tenzij de betaalbare auto uitkomst biedt.

“De wens om de auto te kopen is heel groot. Het is alleen dat mensen niet genoeg geld op hun bankrekening hebben om hem te kopen,” zei Musk in juli tijdens Tesla’s conferencecall over de resultaten van het tweede kwartaal. “Dus hoe betaalbaarder we de auto kunnen maken, hoe beter.”

'EEN WALMART-HOODIE' VOOR TESLA

Beide Standard-versies bieden 321 mijl (516 km) actieradius en een minder krachtige acceleratie dan de huidige hogere uitvoeringen, Premium genaamd. Tesla heeft de accucapaciteit bij beide auto’s verkleind, volgens de website en enkele influencers die een voorproefje kregen.

Beide auto’s kunnen per direct worden besteld, met leveringen die voor veel locaties gepland staan tussen december 2025 en januari 2026, aldus Tesla’s website.

De Standard-versies worden niet geleverd met Autosteer, Tesla’s rijassistentiesysteem, touchscreens en stoelverwarming voor achterpassagiers. Tesla heeft ook de LED-lichtbalk in de goedkopere Model Y weggelaten. Beide krijgen handmatig verstelbare buitenspiegels en textielstoelen, met vegan leer beschikbaar voor de Model 3.

Musk stuurt het bedrijf steeds meer richting kunstmatige intelligentie, met focus op robotaxi’s en humanoïde robots, maar de nieuwe auto’s zijn cruciaal voor de hoop op omzetgroei op korte termijn.

“Voor de markt is dit Tesla dat zijn Steve Jobs-coltrui verruilt voor een Walmart-hoodie,” zei Michael Ashley Schulman, chief investment officer bij Running Point. “Het is niet langer de coole rebel aan de rand van innovatie – het is het establishment dat tegelijk Tesla en Toyota probeert te spelen.”

(Verslag door Abhirup Roy in San Francisco en Akash Sriram en Harshita Mary Varghese in Bengaluru; Redactie door Peter Henderson, Richard Chang, Sriraj Kalluvila, Alan Barona en Lincoln Feast.)

Reuters Bron: Reuters. Dit artikel is automatisch vertaald. Bekijk het originele artikel.

Lees over dit aandeel ook

  1. Update: Aandeelhouders Tesla willen geen investering in xAI
  2. Musk blijft binnenboord bij Tesla

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Gaat dit aandeel stijgen of dalen?

Aandeel Kies Huidige trend
Tesla

82% is bearish

39 stemmen

Gerelateerd

Reacties

3 Posts
| Omlaag ↓
3 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.