Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Analyse: Intense concurrentie in Chinese EV-markt zet lokale productie Thailand onder druk

Analyse: Intense concurrentie in Chinese EV-markt zet lokale productie Thailand onder druk
Beeld: Reuters

Door Chayut Setboonsarng en Thanadech Staporncharnchai

BANGKOK (Reuters) - De hyperconcurrentie in China's markt voor elektrische voertuigen slaat over naar de grootste markt in Azië, Thailand, waar kleinere spelers moeite hebben om te concurreren met het dominante BYD, waardoor ambitieuze lokale productieplannen op het spel staan.

Neta, een van de eerste Chinese EV-merken die in 2022 Thailand betrad, staat symbool voor automakers die moeite hebben om aan de eisen te voldoen van een veeleisend overheidsprogramma dat bedoeld is om de productie van EV's in Thailand te stimuleren.

Volgens de regeling zijn autofabrikanten vrijgesteld van invoerrechten, maar moeten zij in 2024 het geïmporteerde volume evenaren met lokale productie.

Door afnemende verkopen en striktere kredietvoorwaarden vroegen autofabrikanten de overheid om aanpassing van het programma en werd het productietekort van 2024 doorgeschoven naar dit jaar.

Neta heeft aangegeven niet in staat te zijn het vereiste aantal auto’s lokaal te produceren en de overheid heeft volgens Panupong Sriket van de Excise Department, die een klacht ontving van 18 Neta-dealers in Thailand, betalingen aan de fabrikant ingehouden. Deze dealers proberen meer dan 200 miljoen baht ($6,17 miljoen) aan vermeende onbetaalde schulden te recupereren.

De klacht, ingezien door Reuters, geeft ook gemiste betalingen van Neta weer met betrekking tot beloofde ondersteuning voor de bouw van showrooms en aftersales.

"Ik ben in september gestopt met het bestellen van auto's omdat ik aanvoelde dat er iets mis was," zegt Neta-dealer Saravut Khunpitiluck. "Ik ben hen nu aan het aanklagen."

Het Chinese moederbedrijf van Neta, Zhejiang Hozon New Energy Automobile, is vorige maand in China onder faillissementsprocedure gesteld, melden staatsmedia.

Neta en het Chinese moederbedrijf reageerden niet op verzoeken van Reuters om commentaar.

DALE MARKTAANDEEL

Neta’s marktaandeel in de Thaise EV-markt piekte op circa 12% in 2023 toen de sector groeide, volgens data van Counterpoint Research, terwijl BYD dat jaar een aandeel van 49% had.

In Thailand, een regionaal productie- en exportcentrum voor auto's, domineren Chinese merken de EV-markt met een gezamenlijk aandeel van meer dan 70%.

Het aantal Chinese EV-merken is het afgelopen jaar verdubbeld naar 18, wat druk legt op spelers zonder het bereik van BYD, dat Tesla heeft ingehaald als ’s werelds grootste EV-fabrikant.

In de eerste vijf maanden van dit jaar daalde de registratie van nieuwe Neta-auto’s - een indicatie van verkoopaantallen - met 48,5% ten opzichte van het voorgaande jaar. Het marktaandeel in EV-registraties zakte naar 4%, aldus overheidsdata.

"Neta’s terugval in Thailand laat zien hoe kwetsbaar tweederangs Chinese EV-merken zowel thuis als internationaal zijn," zegt Abhik Mukherjee, automotive analist bij Counterpoint Research.

"Felle prijsconcurrentie en schaalvoordelen van dominante spelers maken het overleven voor kleinere bedrijven steeds moeilijker, zeker in exportmarkten waar marges klein zijn en robuuste aftersales cruciaal is."

In Thailand, Neta’s grootste internationale markt, verkoopt het merk drie modellen, waarvan het goedkoopste, de Neta V-II Lite, 549.000 baht ($16.924) kost voor kortingen. Marktleider BYD biedt zijn instapmodel Dolphin aan voor 569.900 baht.

De binnenlandse automarkt van Thailand is steeds competitiever geworden bij een slabakkende economie.

"Sommige Chinese merken hebben de prijzen met meer dan 20% verlaagd,” zegt Rujipun Assarut, assistent-directeur van KResearch, een onderdeel van de Thaise bank Kasikornbank.

"Prijsstelling is de belangrijkste strategie geworden om aankopen te stimuleren."

De Chinese EV-overcapaciteit en prijsstrijd dwingen producenten naar het buitenland, maar markten zoals Thailand spiegelen nu dezelfde hypercompetitieve druk, waardoor kleinere bedrijven aan vergelijkbare risico's worden blootgesteld.

'GEEN VERTROUWEN'

Drie jaar geleden lanceerde Thailand een ambitieus plan om haar auto-industrie, die lang werd gedomineerd door Japanse merken als Toyota en Honda, te transformeren en te zorgen dat ten minste 30% van alle productie tegen 2030 uit EV's bestaat.

Het land exporteert ongeveer de helft van de autoproductie en trok meer dan $3 miljard aan investeringen van een reeks Chinese EV-makers, waaronder Neta, die deels naar Zuidoost-Azië’s tweede economie kwamen door het overheidsprogramma.

"De situatie van Neta zou beleidsmakers in Thailand aan het denken moeten zetten," zegt Ben Kiatkwankul van advieskantoor Maverick Consulting Group.

In december vorig jaar, na een scherpe daling in de verkoop, gaf de Thaise investment board EV-fabrikanten uitstel voor de initiële productietermijn om overaanbod en een verergerende prijsoorlog te voorkomen.

Volgens de oorspronkelijke regeling moest de lokale EV-productie in 2024 overeenkomen met elk geïmporteerd voertuig tussen februari 2022 en december 2023, anders volgden flinke boetes.

Autofabrikanten ontliepen deze boetes met het uitstel, dat onvervulde productie overdroeg naar dit jaar, maar nu met een hoger quotum: 1,5 keer het aantal importen.

Het Thaise investeringsbureau verklaarde zaterdag aan Reuters dat de problemen van Neta te maken hebben met de financiële situatie van het moederbedrijf en geen impact hebben op de Thaise EV-sector op lange termijn.

"De Thaise overheid blijft zich inzetten voor de auto-industrie en promoot continu beleid dat de EV-sector en bijbehorende technologieën ondersteunt," aldus het bureau.

Siamnat Panassorn van de Electric Vehicle Association of Thailand zegt dat de problemen van Neta bedrijfsspecifiek zijn en geen zwakte van het Thaise beleid of markt tonen.

Maar externe schokken, zoals geopolitieke spanningen en dreigende hogere importheffingen, zorgen voor extra druk op de sector, aldus Panassorn.

Voor Thaise Neta-dealers als Chatdanai Komrutai neemt de crisis toe. Eigenaren uiten massaal klachten online over onderhoudsproblemen en beperkte aftersales; een consumentenwaakhond onderzoekt deze klachten.

"Auto's verkopen is nu lastig," zegt Chatdanai. "Er is geen vertrouwen."

($1 = 32,4100 baht)

(Aanvullende berichtgeving door Panarat Thepgumpanat; grafieken door Pasit Kongkunakornkul; redactie door Devjyot Ghoshal en Jamie Freed)

Reuters Bron: Reuters. Dit artikel is automatisch vertaald. Bekijk het originele artikel.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.