Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Amazon zet in op premium beauty als buffer tegen mogelijke tarieven Trump

Amazon zet in op premium beauty als buffer tegen mogelijke tarieven Trump
Beeld: Reuters

Door Arriana McLymore

NEW YORK (Reuters) - Wat is Amazons verdediging tegen tarieven tijdens de komende Prime Day? Luxeproducten.

De tarieven van president Donald Trump hebben ervoor gezorgd dat sommige Amazon-verkopers die producten uit China en andere zwaar getarifeerde landen halen, afhaken bij Prime Day, een van de belangrijkste verkoopevenementen van het jaar, om hun marges te beschermen.

Amazon Prime Day is nu een vierdaags shoppingevent exclusief voor Amazon Prime-leden, dat dit jaar plaatsvindt van 8 tot 11 juli.

Het in Seattle gevestigde e-commercebedrijf hoopt dat de recente verkoopgroei van cosmetica met hoge marges in de categorie Amazon Premium Beauty de impact van de tarieven op de omzet en het consumentenvertrouwen tijdens Prime Day zal dempen.

"Beauty is de afgelopen jaren meer een essentieel artikel geworden in de beleving van consumenten," ook in moeilijke financiële tijden, zegt Anna Mayo, vicepresident van NielsenIQ's Beauty Vertical unit.

Amazon Premium Beauty werd aanvankelijk gemeden door luxecosmeticabedrijven uit angst dat het platform hun imago zou schaden bij de lancering in 2013. Maar die tijden zijn voorbij. Nu promoot de online retailer producten van topmerken in beauty en haarverzorging, zoals Clinique van Estée Lauder, Olaplex en Urban Decay van L’Oréal.

Tijdens Prime Day vorig jaar gaven Amerikaanse shoppers 14,2 miljard dollar uit, een stijging van 11% op jaarbasis, volgens Adobe Analytics.

Topmerken in cosmetica kunnen hoge prijzen vragen en bieden vaak minder forse kortingen op Prime Day dan elektronica, kleding en woonartikelen.

Volgens Vivek Pandya, hoofdanalist bij Adobe Digital Insights, verwacht Adobe Analytics dat de kortingen op beautyproducten dit jaar "milder" zullen zijn, van 10% tot 17%, terwijl de deals op elektronica uiteenlopen van 14% tot 22% korting.

Dat, samen met het gemak van het versturen van kleine verpakkingen, betekent dat Amazon Premium Beauty-producten hogere marges opleveren dan andere producten die tijdens Prime Day verkocht worden.

Amazon "maakt geen grote marges op de meeste categorieën van producten die het online verkoopt," zegt Renee Parker, medeoprichter van consultancybureau Invinci en voormalig Amazon-directeur. "Ze verdienen veel aan premium beautyproducten omdat deze klein en duur zijn, en je er makkelijk grote aantallen van kan verzenden." Vitamines en supplementen zijn om vergelijkbare redenen succesvol.

De verkoop van Amazon Premium Beauty kreeg een boost nadat de e-commercereus harder optrad tegen namaakproducten en topbeautybedrijven nieuwe manieren zochten om klanten te bereiken, aldus Alfonso Emanuele de Leon, beautyspecialist en partner bij FA Hong Kong Consultancy.

Voorheen werd Amazon gezien als een paria door luxe beautymerken vanwege de goedkope artikelen op de website, maar dat beeld is veranderd, aldus Emanuele de Leon.

'ENORME VERSNELLING'

De omzet bij Amazon Premium Beauty steeg bijna 20% tot 15 miljard dollar tussen april 2024 en april 2025, waarmee het de 14% groei van beautyproducten buiten de gespecialiseerde winkel overtrof, volgens NielsenIQ. Ook lag dit boven de online omzetgroei van 5% in het eerste kwartaal, aldus NielsenIQ.

L'Oréal CEO Nicolas Hieronimus zei tijdens de jaarlijkse vergadering in april dat de aanwezigheid op Amazon zorgde voor een "enorme versnelling" van het marktaandeel in de Verenigde Staten.

Estée Lauder heeft sinds maart 2024 elf merken gelanceerd op de Amerikaanse Amazon-website. Meer dan 75% van Estée's afgewerkte producten die in de VS worden verkocht, zijn afkomstig uit de VS of Canada en zijn daardoor beschermd door bestaande handelsakkoorden, aldus Roberto Canevari, global supply chain executive vice president bij Estée Lauder, tijdens een conferentie in juni.

Lauren Gordon, vicepresident Amazon bij Estée Lauder, stelt dat Prime Day en "andere drukke shoppingmomenten" op Amazon het bedrijf de kans geven "nieuwe en bestaande klanten aan te trekken".

Melis del Rey, algemeen directeur health & beauty voor Amazon U.S. stores, zegt dat haar team "zeer proactief" samenwerkt met premiummerken om de impact van tarieven te bepalen.

"In grote lijnen zijn de inkoopstrategieën van de meeste premiummerken lokaal, waardoor de (tarief)impact minder direct is," aldus Del Rey.

Amazon Premium Beauty is een exclusief programma voor merken die door Amazon of externe partijen worden verkocht en verzonden. De afdeling telt inmiddels meer dan 10.000 producten en de toelating van merken wordt per geval bepaald. Volgens Amazon Seller Central betalen verkopers een standaardvergoeding van 15% om deel te nemen aan het programma. Amazon maakt haar voorwaarden voor merken die door Amazon worden verkocht en verzonden, waaronder Dyson en Aveda (van Estée Lauder), niet openbaar.

Het toevoegen van prestigieuze merken, waaronder Dermalogica van Unilever, heeft Amazon geholpen om te concurreren met beautyketens Ulta Beauty en Sephora (dat eigendom is van LVMH), en ook oudere, meer welvarende klanten aan te trekken nu TikTok Shop zich juist op jongere klanten richt.

(Verslaggeving door Arriana McLymore in New York; Aanvullende berichtgeving door Dominique Patton in Parijs; Redactie: Nick Zieminski en Matthew Lewis)

Reuters Bron: Reuters. Dit artikel is automatisch vertaald. Bekijk het originele artikel.

Lees over dit aandeel ook

  1. VS-waakhond eist strengere controle op 'Made in USA'-claims bij Amazon en Walmart
  2. Amazon zet vol in op artificial intelligence

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Amazon.com kopen verkopen

100% zegt kopen

1 stemmen

Gerelateerd

Reacties

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.