Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Voorgenomen fusie Grab en GoTo stuit op Indonesische regelgeving

Voorgenomen fusie Grab en GoTo stuit op Indonesische regelgeving
Beeld: Reuters

Door Stefanno Sulaiman, Yantoultra Ngui en Fanny Potkin

JAKARTA/SINGAPORE (Reuters) - Het plan van het in Singapore gevestigde Grab om het Indonesische GoTo over te nemen en zo een dominante Zuidoost-Aziatische aanbieder van ritdiensten en maaltijdbezorging te worden, loopt op regelgeving in Indonesië, volgens drie bronnen, wat onzekerheid schept over de deal.

Reuters meldde in mei dat het aan de Nasdaq genoteerde Grab in het tweede kwartaal een deal wilde sluiten om de kleinere rivaal GoTo over te nemen en hiervoor adviseurs had aangesteld. De overname zou GoTo kunnen waarderen op zo'n 7 miljard dollar.

De twee bedrijven hebben nu meer tijd nodig om tot een akkoord te komen, nadat de Indonesische overheid enkele voorwaarden heeft voorgesteld, zeiden de drie bronnen met kennis van de gesprekken.

De Indonesische regering onderzoekt onder andere welk effect de voorgenomen fusie zou hebben op de arbeidsmarkt en de concurrentiepositie in de grootste en meest bevolkte economie van Zuidoost-Azië, aldus twee van de bronnen.

In mei gingen honderden chauffeurs en bezorgers de straat op in verschillende Indonesische steden uit onvrede over lage lonen en uit vrees voor een Grab-GoTo fusie — ze vrezen een monopolie dat banen kost en de prijzen voor consumenten opdrijft.

De overheid wil bovendien dat het gefuseerde bedrijf meer voordelen biedt, zoals betere tarieven en bonussen voor chauffeurs en bezorgers, aldus een bron die anoniem wil blijven gezien de vertrouwelijkheid van de gesprekken.

Grab zei vorige week vast te houden aan de eerdere verklaring dat het niet betrokken is bij gesprekken over een mogelijke transactie met GoTo en dat er geen definitieve overeenkomsten zijn gesloten.

Los hiervan haalde Grab 1,5 miljard dollar op in een convertibele lening, waarbij overnames als een van de mogelijke bestedingsdoelen werden genoemd.

GoTo, dat momenteel gewaardeerd wordt op 4,4 miljard dollar, verwees Reuters naar eerder gepubliceerde toezichtsverklaringen dat er met geen enkele partij een overeenkomst is gesloten over een mogelijke transactie.

Het Indonesische ministerie van transport gaf geen commentaar.

OPERATIES OPTIMALISEREN

GoTo is voor 73,90% in handen van buitenlandse investeerders, waaronder SoftBank Group en Taobao China Holding, een dochteronderneming van het Chinese Alibaba Group, de rest is in handen van Indonesische investeerders, aldus het jaarverslag 2024.

SoftBank's SVF GT Subco (Singapore) Pte Ltd en Taobao zijn de grootste aandeelhouders, met respectievelijk deelnames van 7,65% en 7,43%, aldus het verslag.

Gevraagd naar een mogelijke deal tussen GoTo en Grab zei Sufmi Dasco Ahmad, vice-voorzitter van het Indonesische parlement, tegen Reuters dat de overheid wil dat GoTo in meerderheid in Indonesische handen blijft.

Dasco, tevens senior lid van de partij van president Prabowo Subianto, gaf daarbij niet aan hoe GoTo in meerderheid Indonesisch bezit kan worden. Ook gaf hij geen details over voorwaarden die de overheid stelt aan de fusie.

Immanuel Ebenezer, vice-minister van Arbeid, zei geen informatie te hebben over eventuele voorwaarden voor een Grab-GoTo fusie.

Een fusie zou de twee bedrijven, die volgens LSEG-gegevens sinds hun beursgang jaarlijkse nettoverliezen boeken, in staat stellen kosten te besparen door operaties te optimaliseren.

Grab, momenteel gewaardeerd op ongeveer 19 miljard dollar, is nu ongeveer de helft waard van de 40 miljard dollar bij de notering aan de Nasdaq via een SPAC in december 2021.

($1 = 16.295 rupiah)

(Verslaggeving door Stefanno Sulaiman in Jakarta; Fanny Potkin en Yantoultra Ngui in Singapore en Kane Wu in Hongkong; Redactie: Muralikumar Anantharaman)

Reuters Bron: Reuters. Dit artikel is automatisch vertaald. Bekijk het originele artikel.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.