Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

China's 618 shoppingfestival: recordomzet maar lagere dagelijkse uitgaven

China's 618 shoppingfestival: recordomzet maar lagere dagelijkse uitgaven
Beeld: Reuters

(Corrigeert dagelijkse uitgaven naar 23,1 miljard yuan, niet 2,31 miljard yuan, en vergelijkt met 24,8 miljard yuan, niet 2,48 miljard yuan, in alinea 4)

Door Sophie Yu en Casey Hall

PEKING (Reuters) - Het grootste midjaarlijkse shoppingfestival van China, 618, eindigde woensdag met recordverkopen, hoewel de dagelijkse uitgaven afnamen door een verlengde verkoopperiode die bedoeld was om consumenten te verleiden hun zuurverdiende geld uit te geven.

Dankzij de langere verkoopperiode bereikte de gecombineerde bruto handelswaarde (GMV), een veelgebruikte maatstaf in e-commerce, een recordhoogte van 855,6 miljard yuan (119 miljard dollar), volgens retaildataleverancier Syntun. Dat is 15,2% meer dan de 742,8 miljard yuan van vorig jaar.

Het festival, oorspronkelijk een eendaags evenement ter viering van de oprichting van JD.com op 18 juni, is uitgegroeid tot een maandlange happening over alle grote e-commerceplatforms.

Dit jaar begonnen de voorverkopen op 13 mei, een week eerder dan in 2024, wat leidde tot lagere gemiddelde dagelijkse uitgaven van 23,1 miljard yuan, vergeleken met 24,8 miljard yuan vorig jaar, volgens berekeningen van Reuters.

Volgens de gegevens bleef Tmall van Alibaba Group het best verkopen, gevolgd door JD.com, Douyin van ByteDance en Pinduoduo van Pinduoduo Holdings. Syntun gaf geen verkoopcijfers per platform.

Ondanks de positieve cijfers blijft de detailhandel van de op een na grootste economie ter wereld worstelen door zorgen over baanzekerheid, stagnerende loonstijgingen en de aanhoudende vastgoedcrisis.

Retailers en de overheid proberen de lauwe bestedingen te stimuleren door kortingen te verhogen en consumentensubsidies uit te breiden, maar analisten zeggen dat langere festivals en het hele jaar door kortingen de opwinding voor dit soort evenementen hebben afgezwakt.

"Ik heb niets speciaals te kopen tijdens het 618 shoppingfestival. Omdat er altijd goede aanbiedingen zijn, kan ik kopen wat ik nodig heb wanneer dan ook," zegt Xu Binqi, werkzaam in de filmindustrie van Peking. "Neem huidverzorgingsproducten als voorbeeld: ik koop ze als ze op zijn, en de prijzen liggen dan niet hoger dan tijdens het 618-festival."

Rachel Lee, algemeen directeur van marktonderzoeksbureau Worldpanel China en mede-auteur van Bain & Co.'s recente China Shopper Report, stelt dat wanneer consumenten op hun budget letten, ze naar betaalbare alternatieven zoeken en kortingen een minder grote rol spelen.

"Losstaande promotiekortingen zullen het steeds moeilijker krijgen om volumegroei te stimuleren," zei ze.

JD.com liet weten dat het aantal gebruikers dat bestellingen plaatste voor 618 meer dan verdubbelde ten opzichte van een jaar geleden, met meer dan 2,2 miljard bestellingen over zijn online, offline en bezorgplatformen.

Alibaba meldde dat 453 merken meer dan 100 miljoen yuan in GMV haalden tijdens de 618-periode.

Merken die meer dan 1 miljard yuan in GMV haalden, waren onder andere Apple, Xiaomi, Huawei, Nike, Adidas, L'Oréal en Lululemon, aldus Alibaba.

GROEI IN DETAILHANDEL, IMPACT VAN SUBSIDIES

Hoewel het retaillandschap in China moeilijk blijft, zijn er tekenen dat de consumptie in de afgelopen maanden is toegenomen. De groei van de detailhandelsverkopen overtrof in mei de verwachtingen met 6,4% groei, de snelste stijging sinds december 2023.

Analisten wijzen naar de vroegere start van 618 en de overheidsconsumentensubsidies voor producten als huishoudelijke apparaten en mobiele telefoons als belangrijkste drijfveren.

Jacob Cooke, medeoprichter en CEO van WPIC Marketing + Technologies, zei dat het verlengde 618-festival de consumptievraag naar voren haalde, wat eerder uitgeven stimuleerde en consumptietrends in mei afvlakte.

"Een langer 618-festival met lage prijzen helpt de betrokkenheid wekenlang op peil te houden en heeft wezenlijk bijgedragen aan de sterke prestaties van de detailhandel in mei," aldus Cooke.

Analisten waarschuwen dat het stilleggen van subsidieprogramma's in verschillende regio's, nu de centrale overheidsbudgetten opraken, een rem kan zetten op de 618-verkopen en de totale consumptie deze maand, hoewel waarschijnlijk in juli opnieuw middelen voor die programma’s worden vrijgemaakt.

"De snelle verkoopgroei van belangrijke subsidieproducten (zoals huishoudelijke apparaten) door het 618 shoppingfestival vanaf mei... heeft de fondsen snel uitgeput," schreven analisten van HSBC in een notitie.

Eve Wang, 32, blikte terug op veranderde koopgewoonten: "In het verleden, bijvoorbeeld tijdens evenementen als Singles' Day en 618, gaf ik veel geld uit aan het inslaan van goederen, maar nu koop ik alleen nog wat ik nodig heb."

($1 = 7,1910 Chinese yuan)

(Verslaggeving door Sophie Yu in Peking en Casey Hall in Shanghai; Aanvullende rapportage door Liangping Gao in Peking; Redactie door Jacqueline Wong)

Reuters Bron: Reuters. Dit artikel is automatisch vertaald. Bekijk het originele artikel.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.