Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Pernod Ricard begint reorganisatieplan vanwege teruglopende drankverkoop

Pernod Ricard begint reorganisatieplan vanwege teruglopende drankverkoop
Beeld: Reuters

Door Tassilo Hummel en Emma Rumney

PARIJS/LONDEN (Reuters) - Pernod Ricard vereenvoudigt zijn bedrijfsstructuur door merken onder te brengen in twee hoofddivisies, blijkt uit interne presentatie-slides die woensdag door Reuters werden ingezien. Europese producenten van sterke drank hebben te maken met dalende verkopen.

Kopers in belangrijke markten zoals China en de Verenigde Staten geven minder uit vanwege inflatie of andere economische zorgen, terwijl internationale handelsheffingen de verkoop verder drukken.

De Franse nummer twee van Westerse sterke dranken vertelde aan Reuters dat het een "intern project heeft aangekondigd om een wendbaarder en eenvoudiger organisatie te creëren".

Het bedrijf kondigde eerder al banenverlies aan in China, waar hoge antidumpingheffingen op de Martell-cognac van Pernod Ricard de verkoop flink hebben geraakt, evenals een plan om voor 1 miljard euro ($1,15 miljard) aan kosten te besparen tegen het financiële jaar 2029.

In een memo aan het personeel, ingezien door Reuters, verklaarde CEO Alexandre Ricard dat het project, genaamd "Tomorrow 2", bedoeld is om "de vereenvoudiging van onze organisatie verder te brengen".

Ricard vertelde medewerkers in een video dat de reorganisatie, waarbij onder andere administratieve taken worden gebundeld in plaats van dat merken afzonderlijk opereren, tot "vertrekken" zou leiden, aldus twee bronnen. Verdere details over de gevolgen voor banen werden niet gegeven.

In de presentatie-slides zei het bedrijf dat het zijn merken zal onderbrengen in twee hoofddivisies, Gold en Crystal genaamd. De Gold-divisie zal bestaan uit champagne en merken zoals Martell-cognac en Ierse whiskey Jameson, terwijl Crystal Havana Club, Absolut Wodka en enkele Franse aperitiefmerken omvat.

Het bedrijf is van plan de wijzigingen, waaronder vrijwillig vertrek, in de laatste drie maanden van 2025 door te voeren, aldus de slides.

"Deze veranderingen houden in dat lokale overlegprocessen met onze sociale partners en medewerkers worden gestart waar nodig," aldus Pernod Ricard, zonder in te gaan op het aantal getroffen banen of de plannen om merken in twee divisies te groeperen.

Vorig maand kondigde concurrent LVMH's wijn- en sterke drankenafdeling plannen aan om zijn personeelsbestand met bijna 13% te verkleinen.

Pernod, Diageo en Remy Cointreau moesten hun groeiverwachtingen bijstellen nu de verkoophausse die na de COVID-19-pandemie ontstond, is omgeslagen.

Alle drie hebben ze ambitieuze verkoopdoelstellingen voor de komende jaren geschrapt of verlaagd. Remy en andere concurrenten, zoals Jack Daniel's-producent Brown-Forman, hebben ook banen geschrapt.

Diageo, ’s werelds grootste producent van sterke drank, is ook van plan om $500 miljoen aan kosten te besparen en aanzienlijke activa te verkopen tegen 2028.

Pernod rapporteerde in april een omzetdaling van 3% in het derde kwartaal. Sinds begin 2023 is het aandeel circa 50% in waarde gedaald door tegenvallende verkopen en handelsheffingen die het beleggerssentiment drukken.

($1 = 0,8690 euro)

(Verslaggeving door Tassilo Hummel in Parijs en Emma Rumney in Londen, redactie door David Goodman)

Reuters Bron: Reuters. Dit artikel is automatisch vertaald. Bekijk het originele artikel.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.