Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Analyse - Hims & Hers zegt dat gewichtsverlies-business kan groeien nu de Amerikaanse markt verandert

Analyse - Hims & Hers zegt dat gewichtsverlies-business kan groeien nu de Amerikaanse markt verandert
Beeld: Reuters

Door Amina Niasse

(Reuters) - Hims & Hers Health gokt erop dat de cashmarkt voor afslankmedicijnen de klantvraag zal aanwakkeren, hoewel sommige analisten vinden dat de online aanbieder zich moet aanpassen aan de veranderende concurrentie in de VS.

Hims heeft geprofiteerd van de markt voor goedkopere samengestelde varianten van populaire afslankmiddelen, zoals Wegovy van Novo Nordisk. Dit werd toegestaan door de Amerikaanse toezichthouder FDA zolang deze medicijnen schaars waren. Maar nu het tekort is opgelost, heeft de FDA aangegeven dat de verkoop van samengestelde varianten uiterlijk 22 mei moest stoppen.

"Nu het semaglutide-tekort officieel voorbij is, moet Hims zijn model aanpassen en groei realiseren via andere producten binnen het brede programma voor gewichtsbeheersing," aldus Michael Cherny, gezondheidsanalist bij Leerink, doelend op de chemische naam voor Wegovy en Novo's Ozempic en Rybelsus.

Aandelen Hims daalden 14% in de week na de deadline van de FDA en staan ongeveer 18% lager ten opzichte van hun piek in februari.

Hims meldt nu "gepersonaliseerde" doseringen van Wegovy te verkopen, vanaf circa $165 per maand, volgens regels die dit toestaan bij klinische redenen zoals het verminderen van bijwerkingen. Daarnaast verkoopt Hims liraglutide, een generieke variant van een ouder Novo-diabetesmedicijn dat ook leidt tot gewichtsverlies, alsmede het merkmedicijn Wegovy en concurrent Zepbound van Eli Lilly.

Analisten betwijfelen of het aanbod daadwerkelijk "gepersonaliseerd" is en vragen zich af of Novo, dat massaproductie van kopieën als illegaal bestempelt, dit zal toestaan.

Zij suggereren dat Hims beter samen met verzekeraars kan werken, iets waar het bedrijf volgens een woordvoerder geen plannen voor heeft. Hims-concurrenten Ro en Noom, die samengestelde producten ook als gepersonaliseerd presenteren, werken wél met verzekeraars.

CVS Health en Cigna maakten ondertussen nieuwe strategieën bekend voor afslankmedicatie, waarbij ze beperken welke middelen vergoed worden of de eigen bijdragen van klanten verlagen.

Volgens Cherny van Leerink zal elke uitbreiding van verzekeringsdekking de behoefte aan aanbieders als Hims en compounders doen dalen, waardoor de groei wordt afgeremd. Hims kan groeidoelstellingen missen als klanten overstappen, waarschuwt hij.

Het bedrijf mikt op een omzet van $6,5 miljard in 2030. Analisten verwachten voor 2025 een omzet van $2,4 miljard, tegen $1,5 miljard in 2024, en een winst per aandeel van 65 dollarcent, aldus LSEG-data.

SAMENWERKING MET NOVO

Hims-CEO Andrew Dudum vertelde beleggers vorige maand dat veel consumenten kiezen voor de cash-betaaloptie omdat hun verzekering een hoge eigen bijdrage vraagt voor afslankmedicijnen.

Volgens hem richt de onderneming zich op deze zogenoemde onderverzekerde consumenten en worden meer gepersonaliseerde producten aangeboden na de aankoop van een diagnostisch laboratorium, waarmee potentiële nieuwe patiënten geïdentificeerd kunnen worden. Nieuwe producten zijn onder meer behandelingen voor laag testosteron en menopauze. Ook breidt het bedrijf uit naar het VK en Europa.

Hims' plannen om samengestelde semaglutide te blijven verkopen, kunnen een recent partnerschap bemoeilijken waarbij abonnees toegang krijgen tot de directe Novo Nordisk-apotheek NovoCare, menen twee analisten en een investeerder tegenover Reuters.

Truist-analist Jailendra Singh zegt dat dit meer rechtszaken kan uitlokken of ertoe kan leiden dat Novo de samenwerking stopzet. De Deense fabrikant heeft bijna 120 rechtszaken aangespannen in 34 Amerikaanse staten tegen bedrijven die volgens haar illegale kopieën van haar medicijnen verkopen.

Volgens financiële verslagen begon Hims in mei 2024 met de verkoop van samengestelde semaglutide. In het eerste kwartaal van 2025 verwacht het bedrijf minstens $725 miljoen omzet uit alle medicijnen die zich richten op het GLP-1-eiwit, waartoe Wegovy en Zepbound evenals Lilly’s Mounjaro behoren.

Hims verkoopt samengestelde semaglutide voor ongeveer een derde van de adviesprijs van Wegovy, maar deze aankopen tellen niet mee voor het eigen risico van verzekerde patiënten, wat kan oplopen tot duizenden dollars. Het eigen aandeel van patiënten verschilt per verzekering, maar kan uiteenlopen van een vast bedrag tot een percentage van de adviesprijs die rond de $1.000 ligt.

Cigna's Express Scripts, één van de drie grootste Amerikaanse apotheekbeheerders, sloot vorige maand een overeenkomst waardoor patiënten merk-Wegovy kunnen kopen voor een eigen bijdrage van $200, een prijs die volgens hen is afgestemd op de cashmarkt.

Caremark, het PBM van CVS, maakte Wegovy per 1 juli tot voorkeursmiddel voor afslanken. Het zegt dat deze keuze samenhangt met een lagere prijs van Novo, waarmee men hoopt nieuwe zorgplanklanten aan te trekken voor wie dekking tot nu toe te duur was.

Hims bood samengestelde semaglutide in september aan voor slechts $99 per maand voor bepaalde patiënten.

"Wil je een echte aanbieder zijn die voor diverse zorgbehoeften een alles-in-één oplossing biedt, dan moet je mensen keuze bieden," aldus Singh.

(Verslaggeving door Amina Niasse in New York; redactie door Caroline Humer en Bill Berkrot)

Reuters Bron: Reuters. Dit artikel is automatisch vertaald. Bekijk het originele artikel.

Lees over dit aandeel ook

  1. Hims schrapt 4% van personeel na verbod op namaakmiddelen voor gewichtsverlies
  2. Wall Street koerst af op lagere opening

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Hims & Hers Health kopen verkopen

100% zegt verkopen

1 stemmen

Gerelateerd

Reacties

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.