Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

'KLM houdt zich niet aan voorwaarden staatssteun'

'KLM houdt zich niet aan voorwaarden staatssteun'
Beeld: KLM

(ABM FN-Dow Jones) KLM houdt zich niet aan de voorwaarden die zijn gesteld in ruil voor de Nederlandse miljardensteun om de coronacrisis te kunnen overleven. Dit meldde RTL Nieuws zaterdag.

De Nederlandse tak van Air-France KLM zou piloten te veel betalen om het bezuinigingsdoel te halen en ook zijn er bonussen uitgekeerd terwijl dat nog niet mocht.

Het gaat om bonussen over 2019, het jaar voor de coronacrisis, aldus RTL Nieuws. Die mogen pas uitbetaald worden wanneer KLM geen staatssteun meer heeft.

Die heeft de luchtvaartmaatschappij nog wel, in de vorm van een kredietfaciliteit van de overheid waar het nog steeds aanspraak op kan maken. KLM loste eerder al wel zijn leningen die zijn verstrekt door de staat af.

Verder moet KLM in de kosten snijden, bijvoorbeeld door personeel loon te laten inleveren. In 2020 en 2021 is dit gebeurd, aldus RTL Nieuws, maar sinds vorig jaar maart heeft het bedrijf, zonder met de staat of de staatsagent te overleggen, piloten weer een loonsverhoging geven.

Hierdoor verdienen de piloten ongeveer 15 procent te veel om bij te dragen aan het bezuinigingsdoel, zegt staatsagent Jeroen Kremers tegen RTL Nieuws, die wel de hoge inflatie meerekende op verzoek van KLM.

Ook hoger betaalde functies onder het cabine- en grondpersoneel gingen er in 2022 ook in loon op vooruit; zij verdienen 10 procent meer dan is afgesproken met de overheid in ruil voor de staatssteun.

Volgens de staatsagent hebben de loonsverhogingen in 2022 de besparingen op de loonkosten in de jaren ervoor compleet 'tenietgedaan'. In vergelijking met 2019 stegen de loonkosten bij KLM zelfs harder dan gemiddeld in Nederland, aldus RTL Nieuws.

Bron: ABM Financial News


ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Lees over dit aandeel ook

  1. 03 apr IATA: luchtvrachtvervoer blijft goed groeien 1
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM 56% zegt kopen 9 stemmen

Gerelateerd

Reacties

18 Posts
| Omlaag ↓
  1. mok 25 februari 2023 17:26
    Tja, wil je dat al het goede personeel gaat lopen? Volgens mij is het belangrijk dat KLM aan zijn verplichtingen kan blijven voldoen. Hoe dat gebeurd lijkt mij niet van belang. Situatie nu is ook onvergelijkbaar met paar jaar geleden. Ik wordt een beetje moe van die domme sensatiezucht van media. Shell, Heineken, KLM,, allemaal aan de schandpaal door domme kortzichtige en woke journalisten.
  2. mok 25 februari 2023 17:50
    quote:

    Fred 61 schreef op 25 februari 2023 17:34:

    Shell en Heineken houden zelf hun broek op.
    KLM daarentegen hangt al 100 jaar aan de staatsteun.

    Centjes van de belastingbetaler.

    Dus heeft niets met woke te maken.
    Hoeveel loonbelasting gaat naar staatskas? Om maar voorbeeld te geven. Of moet alles naar Qatar?
  3. forum rang 4 Beursgeslagen 25 februari 2023 17:58
    quote:

    mok schreef op 25 februari 2023 17:26:

    Tja, wil je dat al het goede personeel gaat lopen? Volgens mij is het belangrijk dat KLM aan zijn verplichtingen kan blijven voldoen. Hoe dat gebeurd lijkt mij niet van belang. Situatie nu is ook onvergelijkbaar met paar jaar geleden. Ik wordt een beetje moe van die domme sensatiezucht van media. Shell, Heineken, KLM,, allemaal aan de schandpaal door domme kortzichtige en woke journalisten.
    Dom? De pot verwijt de ketel..........:

    gebeurt is met een t. Ik word is zonder t. Knap zoveel fouten in een kort bericht.

    Doe je voordeel er mee.
  4. mok 25 februari 2023 18:39
    quote:

    Beursgeslagen schreef op 25 februari 2023 17:58:

    [...]

    Dom? De pot verwijt de ketel..........:

    gebeurt is met een t. Ik word is zonder t. Knap zoveel fouten in een kort bericht.

    Doe je voordeel er mee.
    Dank u, zal wat scherper op taal letten volgende keer. Iets te snel getypt. Probleem in maatschappij, taalkundigen leiden de wereld, mensen zonder kennis en inzicht. Journalisten zijn goed voorbeeld.
  5. mok 25 februari 2023 18:57
    quote:

    Beursgeslagen schreef op 25 februari 2023 17:58:

    [...]

    Dom? De pot verwijt de ketel..........:

    gebeurt is met een t. Ik word is zonder t. Knap zoveel fouten in een kort bericht.

    Doe je voordeel er mee.
    Ik heb even nagekeken, de “ik wordt” wordt voorgesteld door mijn iPhone. Heel dom inderdaad en onbegrijpelijk, maar zo is deze er ingekomen. Zoals gezegd, zal eerst checken voor plaatsen
  6. forum rang 6 Fred 62 26 februari 2023 09:04
    De KLM zou sinds zijn oprichting al tien keer failliet zijn gegaan als de overheid niet had bijgesprongen. In het nieuwe boek De Blauwe Fabel betoogt journalist Ties Joosten dat de KLM met staatssteun, subsidie, financiële trucs en belastingvoordelen in de lucht wordt gehouden: ‘Tegen elke prijs.’
    Onze Blauwe Trots is een fabel

    De Blauwe Zwaan? Onze Blauwe Trots? Het is een Blauwe Fabel. Dat is kort en krachtig de conclusie die resteert na lezing van het gelijknamige boek dat een paar dagen geleden werd gepresenteerd. Het boek is de eerste uitgave van Follow the Money, het onafhankelijke journalistieke platform dat over een gedegen reputatie beschikt. Auteur Ties Joosten is als onderzoeksjournalist aan Follow the Money verbonden. Voor zijn boek onderzocht hij het waarheidsgehalte van de stelling dat de KLM aan de basis staat van het succes van de BV Nederland.

    KLM ontsnapt keer op keer aan normale bedrijfseconomische wetten

    Het is een stelling die al sinds de oprichting van de nationale luchtvaartmaatschappij, op 7 oktober 1919, door opeenvolgende kabinetten haast als een religieus beginsel wordt omarmd. Aan de hand van tientallen gesprekken en uitgebreide research schetst Joosten hoe de KLM dankzij dit idee keer op keer ontsnapt aan normale bedrijfseconomische wetten: ‘Ik ontdekte een spaghettiknoedel aan subsidiestromen van allerlei overheden naar de luchtvaart.’ Wat er ook gebeurt, Den Haag springt altijd bij, zo blijkt. Als de omzet inzakt door de onafhankelijkheid van Indonesië, als de oliecrisis toeslaat en, het meest recent, als coronamaatregelen de reiswereld compleet verlammen.

    De waarde van KLM voor de Nederlandse economie wordt stelselmatig overschat

    Telkens wordt er door de verantwoordelijke politici hetzelfde verhaal opgedist. De steun is eenmalig, er worden strenge eisen aan gesteld en de KLM moet alles terugbetalen. De werkelijkheid is echter dat ‘de wereldwijde haute finance buiten schot blijft’ en dat ‘de belastingbetaler telkens miljarden overmaakt’, constateert Joosten droog. Al een eeuw lang wordt de KLM ‘tegen elke prijs in de lucht gehouden.’ En waarom eigenlijk? ‘Het is maar een luchtvaartmaatschappij,’ schrijft hij. Hij haalt onderzoeken aan waaruit blijkt dat de waarde die KLM en Schiphol voor de Nederlandse economie vertegenwoordigen stelselmatig wordt overschat.

    Inmiddels 2,6 miljard uitstaande aandelen en een koers van ± €1,70
    Als je goed timed valt er hier en daar nog wat te winnen
    Maar sla een langdurende grafiek open en de richting zal duidelijk zijn.
  7. forum rang 7 Unimog 26 februari 2023 10:52
    quote:

    mok schreef op 25 februari 2023 18:39:

    [...]
    Dank u, zal wat scherper op taal letten volgende keer. Iets te snel getypt. Probleem in maatschappij, taalkundigen leiden de wereld, mensen zonder kennis en inzicht. Journalisten zijn goed voorbeeld.
    Laat je toch niks vertellen door iemand die er mee te koop loopt dat die een woordenboek heeft opgegeten. Dom gezeik.
  8. De Buurman 26 februari 2023 11:36
    quote:

    mok schreef op 25 februari 2023 17:26:

    Tja, wil je dat al het goede personeel gaat lopen? Volgens mij is het belangrijk dat KLM aan zijn verplichtingen kan blijven voldoen. Hoe dat gebeurd lijkt mij niet van belang. Situatie nu is ook onvergelijkbaar met paar jaar geleden. Ik wordt een beetje moe van die domme sensatiezucht van media. Shell, Heineken, KLM,, allemaal aan de schandpaal door domme kortzichtige en woke journalisten.
    Waar gaan die piloten naartoe dan? Er is niet nog een tweede KLM in Nederland. Sterker nog; er zijn maar weinig maatschappijen wereldwijd waar je zo weinig hoeft te vliegen voor zoveel geld. En de angst dat de piloten allemaal naar het buitenland gaan is sowieso overtrokken. Als je hier een bestaan hebt opgebouwd, met kinderen die hier naar school gaan, een grote vriendenkring en familie en alles wat je bekend en lief is, dan ga je niet voor een paar centen meer naar een onbekend land.
  9. Stock_trader 26 februari 2023 15:00
    Piloten van KLM kunnen niet zo snel ergens anders naar toe, behalve voor Emirates in Dubai gaan werken of een aziatische airline, maar die betalen nog steeds niet zo goed als de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, een schande dat ze eigenlijk niks hebben hoeven inleveren... geen verrassing uiteraard. Zie deze berekening wat een captain op een Embrair of 737 krijgt die 10 jaar in dienst is: stefankoenders.nl/klm-salaris/
  10. forum rang 6 Stefinstocks 27 februari 2023 08:04
    quote:

    Fred 61 schreef op 25 februari 2023 17:34:

    Shell en Heineken houden zelf hun broek op.
    KLM daarentegen hangt al 100 jaar aan de staatsteun.

    Centjes van de belastingbetaler.

    Dus heeft niets met woke te maken.
    EXACT!
    Beste te stoppen met KLM, toko kost meer als ze oplevert; houdt haar kop boven water door “de belasting betalers”.
    Bodemloze put
18 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

9,258 11:09
+0,044 +0,48%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links