Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Recordomzet voor Air France-KLM in vierde kwartaal

Recordomzet voor Air France-KLM in vierde kwartaal
Beeld: KLM

(ABM FN-Dow Jones) Air France-KLM heeft in het vierde kwartaal van 2022 een recordomzet geboekt, terwijl ook het nettoresultaat steeg. Dit bleek vrijdag uit de cijfers van de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij.

"In 2022 hebben we veerkracht laten zien in een context van ongekende crises", aldus CEO Benjamin Smith. "Ondanks de omicronvariant van het coronavirus, de oorlog in Oekraïne, de hoge inflatie en de operationele verstoringen bij grote luchthavens afgelopen zomer, konden we succesvol inspelen op de vraag naar reizen."

Afgelopen kwartaal kwam het operationeel resultaat uit op 134 miljoen euro, een daling met 45 miljoen euro. Air France-KLM zag de omzet op jaarbasis wel stijgen met 47,3 procent naar ruim 7,1 miljard euro. Dit was voor de luchtvaartmaatschappij de hoogste omzet in een vierde kwartaal ooit.

De consensusverwachting onder analisten voorzag voor het afgelopen kwartaal een omzet van gemiddeld 6,8 miljard euro en een operationele winst van 110 miljoen euro.

De nettowinst kwam uit op 496 miljoen euro, na een verlies een jaar eerder in dezelfde periode. In het derde kwartaal verdiende de maatschappij nog 460 miljoen euro.

Analisten rekenden voor het vierde kwartaal op een nettoverlies van 78 miljoen euro.

Air France-KLM zat afgelopen kwartaal op een capaciteitsbenutting van 85,9 procent. Er werden 21 miljoen passagiers vervoerd, een stijging van ruim 32 procent.

Afgelopen jaar gebruikte de luchtvaarder 4,9 miljard euro aan liquiditeiten om het schuldprofiel te verbeteren. De nettoschuld stond in december op 6,3 miljard euro.

Over heel 2022 kwam de operationele winst uit op krap 1,2 miljard euro, waar Air France zelf mikte op een resultaat van meer dan 900 miljoen euro. Analisten rekenden op een operationele jaarwinst van 720 miljoen euro. In 2021 leed de luchtvaartmaatschappij nog een verlies van 1,6 miljard euro.

Outlook

Air France-KLM wil dit jaar de balans verder opschonen om volledig vrij te zijn van overheidssteun.

De luchtvaarder heeft vertrouwen dat het huidige herstel zich doorzet. In het eerste kwartaal van 2023 verwacht Air France-KLM dat 90 tot 95 procent van de stoeltjes verkocht zijn. Voor heel het jaar mikt het bedrijf op 95 tot 100 procent. De kosten per unit zullen stabiel zijn, verwacht de maatschappij.

Op middellange termijn moet een operationele marge mogelijk zijn van 7 tot 8 procent. Dit was in 2022 nog 4,5 procent.

Bron: ABM Financial News


ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Lees over dit aandeel ook

  1. 24 apr Nieuwe commissarissen en CFO voor KLM
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM 70% zegt kopen 27 stemmen

Gerelateerd

Reacties

6 Posts
| Omlaag ↓
  1. Cloverleaf 17 februari 2023 09:35
    Google eens revenge travel
    Wat is t resultaat in vergelijking met concurrenten?
    Kosten (personeel) blijven oplopen.
    Netto maakt deze club over de afgelopen 12 jaar 0 winst.
    Giga schuld
    Nooit aandeelhouders return
    Zuiver speculatief aandeel
    Komend jaar ook spannend ivm mogelijke sterk stijgende olieprijs
    Even wat factoren om rekening mee te houden alvorens in te stappen
  2. Perpboy 17 februari 2023 11:47
    Wanneer verlaat AF KLM Schiphol als hub? er is geen toekomst voor KLM in NL. Ze worden gehaat wegens de hier heersende misconceptie dat vliegtuigen de grootste vervuilers zijn en iedereen die vliegt een crimineel is.
    Dit terwijl vliegtuigen makkelijk 1 op 30 per passagier vliegen (mits redelijk vol).
6 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

10,000 11:11
+0,036 +0,36%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links