Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

'Tesla schiet tekort'

'Tesla schiet tekort'
Beeld: ABM Financial News

(ABM FN-Dow Jones) Tesla heeft in het vierde kwartaal teleurgesteld. Dit oordeelde analist Philippe Houchois van Jefferies donderdag op basis van de cijfers die woensdag nabeurs verschenen.

Hoewel de EBIT grofweg in lijn was en de omzet beter dan verwacht, sloeg Tesla de plank mis met de brutomarge bij de autodivisie. Die marge viel 214 basispunten lager uit dan voorzien. Dit suggereert dat de consensus voor 2023 van 23,5 procent wat omlaag moet. 

Een strikt beheer van de operationele kosten hield de impact op de EBIT-marge beperkt, maar ook deze marge kwam 70 basispunten lager uit dan verwacht, zo concludeerde Jefferies.

De vrije kasstroom stelde volgens de analist eveneens teleur en schoot 50 procent tekort ten opzichte van de consensus.

"De consensus zal in de komende weken verder omlaag gaan", waarschuwt Jefferies.

Jefferies heeft een koopadvies op Tesla met een koersdoel van 180,00 dollar. Het aandeel sloot woensdag op 144,43 dollar. Tesla koerste in de handel nabeurs circa 5,5 procent hoger.

Bron: ABM Financial News


ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Lees over dit aandeel ook

  1. 16 apr Tesla kondigt grote reorganisatie aan 3
  2. 03 apr Voor wie dacht dat Tesla enkel auto's produceert

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Tesla 52% zegt verkopen 27 stemmen

Gerelateerd

Reacties

11 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 5 maarten030 26 januari 2023 09:28
    Ze doen in ieder geval sinds 2020 wat ze beloven met een CAGR van 50%. In 2023 moeten het aantal afgeleverde auto's rond 1.75 miljoen liggen voor de CAGR van 50% sinds 2020. Ze blijven groeien als een malle en die marges hebben te maken met het economische klimaat. VW, Toyota, GE hebben een aardig probleem door die Tesla's met korting. Deze "concurrenten" geven de EV verliesgevend weg en moeten nog 95% van de auto's gaan omzetten naar EV. Die fabrieken zijn ingericht op productieprocessen die gaan sterven. Wellicht is Tesla wat aan de dure kant, maar ze zijn gewoon goed bezig. De winsten in de EV-markt worden door Tesla gemaakt.
  2. kawaseksi12 26 januari 2023 09:53
    Als eind 2022 al bekend was dat Tesla door omstandigheden de beoogde cijfers niet kan halen, wat voor een toevoeging heeft deze kop 'schiet tekort' dan nog ? Welk bedrijf kan zulke cijfers weerleggen? Groei met 50% ? winstmarge met dit soort cijfers?
    'Analisten' ....ik zou lekker je eigen conclusie trekken ? Cijfers spreken voor zich, laat die analisten maar lekker lullen. Vorig jaar was Tesla niet te stoppen, geen 1 analist die zei dat het naar 100 dollar / share ging.
    3 weken geleden zeiden ze allemaal dat ze naar 70/share konden. Er staat nu het dubbele op de bord.
    Niemand kan in de glazen bol kijken, maar je kan er ook heeuull naast zitten. Maar noem jezelf dan geen analist of temper je uitspraken als je t zelf ook niet weet
  3. Ripple 26 januari 2023 10:33
    Ik ben het oneens dat de traditionele autobouwers de handen vol gaat krijgen aan Tesla. Het is eerder andersom. Er komen steeds meer goedkopere modellen op de markt want daar zit de consument op te wachten. Tesla heeft geprofiteerd als eerste in deze markt. Nu de wereld om is gaan meer traditionele autobouwers investeren en met betaalbare modellen komen.
  4. FlashHenk 26 januari 2023 11:01
    quote:

    Ripple schreef op 26 januari 2023 10:33:

    Ik ben het oneens dat de traditionele autobouwers de handen vol gaat krijgen aan Tesla. Het is eerder andersom. Er komen steeds meer goedkopere modellen op de markt want daar zit de consument op te wachten. Tesla heeft geprofiteerd als eerste in deze markt. Nu de wereld om is gaan meer traditionele autobouwers investeren en met betaalbare modellen komen.
    Inderdaad, naar mijn bescheiden mening wordt het de komende jaren een slachtpartij op de EV markt. Zoveel nieuwe modellen komen naar de markt, maar wie gaat die auto's allemaal kopen? EV's zijn nog steeds behoorlijk aan de prijs, dus er zullen stevige kortingen volgen. Tesla zit ondertussen met een aardig verouderde line-up aan modellen. En dan die Cybertruck.... zelden zag ik een lelijker auto. Ik heb echt serieuze bedenkingen bij de marktomvang voor dat model. Ik denk dat de gemiddelde Amerikaan liever een elektrische F-150 heeft dan die monstruositeit van Musk.
  5. tomansky 26 januari 2023 11:07
    quote:

    Ripple schreef op 26 januari 2023 10:33:

    Ik ben het oneens dat de traditionele autobouwers de handen vol gaat krijgen aan Tesla. Het is eerder andersom. Er komen steeds meer goedkopere modellen op de markt want daar zit de consument op te wachten. Tesla heeft geprofiteerd als eerste in deze markt. Nu de wereld om is gaan meer traditionele autobouwers investeren en met betaalbare modellen komen.
    Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Ja je hebt gelijk er komen allemaal nieuwe modellen van alle merken, maar zij kunnen geen van alle het volume halen dat Tesla in de problemen gaat brengen. Batterij productie is waar het om draait. Kijk naar de verkoop aantallen van deze andere modellen en kijk naar de levertijden. De vraag is hoog (maar dat is naar alle elek. modellen welk merk dan ook) maar ze krijgen ze niet geproduceerd.

    Dat Tesla nu weer vol in de uitbreiding van de bestaande fabrieken inzet om de batterij productie op te voeren is voor mij al het nieuws wat ik nodig heb. Of die cellen uiteindelij nu in een Semi, M3, MY, of in storage eindige maakt mij niet uit, Telsa is is staat alles te verkopen wat ze kunnen bouwen en met een goede marge (iets waar andere EV bouwer ook moeite mee hebben).

    Dus alleen kijken naar de markt en zeggen ja maar er zijn nu 100 nieuwe opties voor een EV, wil niet zeggen dat ze Tesla kunnen bedreigen.
  6. Dochollywood 26 januari 2023 11:11
    Ik vind het heel lastig om te zeggen wat Tesla gaat doen in de toekomst. Ze hebben een aantal dingen voor op traditionele autobouwers: ze verdienen geld aan de modellen die ze maken, ze zijn nog steeds superieur qua range, efficiëntie en gebruiksgemak. Daarnaast rijden de auto's ook nog eens fijn als ik de reviews mag geloven. Wat ze minder goed doen is dat er geen nieuwe modellen qua uiterlijk verschijnen. Mensen willen toch eens wat nieuws hebben. Daarnaast is de afwerking qua materialen minder dan veel concurrentie.
    Ik heb echt geen idee wat op termijn de doorslag gaat geven in autoland.
    Wat Tesla dan wel weer voor heeft is dat ze ook nog andere dingen dan auto's verkopen. En die dingen zitten ook nog eens in groeimarkten.
  7. forum rang 5 maarten030 26 januari 2023 12:21
    quote:

    Ripple schreef op 26 januari 2023 10:33:

    Ik ben het oneens dat de traditionele autobouwers de handen vol gaat krijgen aan Tesla. Het is eerder andersom. Er komen steeds meer goedkopere modellen op de markt want daar zit de consument op te wachten. Tesla heeft geprofiteerd als eerste in deze markt. Nu de wereld om is gaan meer traditionele autobouwers investeren en met betaalbare modellen komen.
    5% is EV momenteel en de traditionele autobouwers hebben tussen de 4-6% van het wagenpark dat EV is. Dit is een verliesgevende tak voor de autobouwers en ze hebben torenhoge schulden. 95% moeten ze nog omzetten en wat gaan ze met die verouderde fabrieken doen? Allemaal productieprocessen van ICE auto's die gaan sterven. Het lijkt dat ze nu erbij komen, maar dat is niet zo. Als Tesla gas gaat geven kunnen ze niet zomaar 5 miljoen verliesgevende EV in de markt gaan zetten. De echte concurrentie komt uit China. De modellen van Tesla zijn inderdaad verouderd, maar vooralsnog verkopen ze er genoeg van. Als dat tegen gaat zitten komen ze vanzelf met een goedkoper model. De traditionele autobouwers zijn ten dode opgeschreven.

    Dit wil overigens niet zeggen dat 30-35x de verwachte winst een goede deal is voor het aandeel Tesla. Maar kijken eens naar de multiples van VW, Stellantis etc. De markt geloofd ook niet dat ze het gaan overleven.
  8. Warm Buffet 26 januari 2023 12:30
    quote:

    Ripple schreef op 26 januari 2023 10:33:

    Ik ben het oneens dat de traditionele autobouwers de handen vol gaat krijgen aan Tesla. Het is eerder andersom. Er komen steeds meer goedkopere modellen op de markt want daar zit de consument op te wachten. Tesla heeft geprofiteerd als eerste in deze markt. Nu de wereld om is gaan meer traditionele autobouwers investeren en met betaalbare modellen komen.
    Nu gaf ik een tip waar je in de toekomst potentieel heel veel geld mee kan verdienen maar je slaat het gewoon in de wind. Tesla gaat nog veel groter worden, zelfs Stevie Wonder kan dat zien. Beleg er een bescheiden bedrag in en kijk er vooral niet te veel naar. Bedank me later!
11 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Tesla

155,470 17 apr
-1,640 -1,04%
Premium

Voor wie dacht dat Tesla enkel auto's produceert

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links