Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

PostNL ziet resultaten conform verwachting onder druk staan

PostNL ziet resultaten conform verwachting onder druk staan
Beeld: PostNL

(ABM FN-Dow Jones) PostNL heeft in het derde kwartaal de resultaten onder druk zien staan, zoals al eerder werd gecommuniceerd. Dit bleek maandagochtend uit een kwartaalupdate van PostNL.

In het afgelopen kwartaal daalde de omzet op jaarbasis van 729 tot 709 miljoen euro, terwijl het genormaliseerde EBIT-resultaat 20 miljoen euro negatief was. Een jaar eerder was dit nog 23 miljoen euro positief. De cijfers lagen in lijn met de voorlopige resultaten die PostNL eind oktober naar buiten bracht.

De binnenlandse volumekrimp bij Pakketten bedroeg circa 1 procent, terwijl de totaalvolumes met 1,1 procent terugliepen door dalende internationale activiteiten. De briefpostvolumes liepen in Nederland met 9,3 procent terug, wat in lijn lag met de eigen verwachtingen.

"De macro-economische omgeving is verslechterd en veroorzaakt meer tegenwind", zo waarschuwde CEO Herna Verhagen. "Het ongekend hoge niveau van de inflatie zet de arbeidskosten verder onder druk. In combinatie met het lage consumentenvertrouwen leidt dit tot een duidelijk effect op de bestedingen van de consument." De CEO verwacht dat de tegenwind ook  de komende kwartalen voort blijft duren, wat leidt tot aanhoudende onzekerheid.

PostNL besloot in oktober al de outlook voor heel dit jaar in te trekken, nadat deze afgelopen zomer al werd verlaagd.

"Als gevolg van de verder verslechterende macro-economische omstandigheden en de aanhoudende onzekerheid is het niet langer realistisch om te veronderstellen dat de eerdere verwachting voor de genormaliseerde EBIT en de vrije kasstroom in 2022 gehaald worden", waarschuwde PostNL.

Afgelopen zomer werd de outlook voor 2022 al verlaagd. PostNL verwachtte toen dit jaar een genormaliseerde EBIT van 145 tot 175 miljoen euro te realiseren, waar eerder nog werd gemikt op 170 tot 210 miljoen euro. De vrije kasstroom zou tussen de 110 tot 140 miljoen euro uitkomen, waarbij PostNL waarschuwde te verwachten aan de onderkant van deze bandbreedte uit te komen.

De kasstroom was afgelopen kwartaal met 49 miljoen euro negatief tegen 10 miljoen euro positief, hetgeen eveneens in lijn lag met een eerdere update van het postbedrijf over het derde kwartaal.

Het genormaliseerd totaalresultaat kwam uit op 3 miljoen euro negatief. Dat was een jaar eerder nog 27 miljoen euro positief.

PostNL zei verder "noodzakelijke maatregelen" te treffen om de efficiëntie en productiviteit te verbeteren. Zo wil het postbedrijf de indirecte kosten bij Pakketten verlagen, routes, het wagenpark en personeel optimaliseren en de investeringen aanpassen aan de volumes.

Ook komt er een "strakke beheersing" van de overheadkosten. Dat vertaalt zich onder meer in terughoudendheid bij het invullen van vacatures.

Bron: ABM Financial News


ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Lees over dit aandeel ook

  1. 17 apr Slotcall: AEX is het kneusje van Europa, met dank aan ASML 7
  2. 26 feb Het is water naar de zee dragen: prognose PostNL valt vies tegen

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
PostNL 67% zegt kopen 24 stemmen

Gerelateerd

Reacties

15 Posts
| Omlaag ↓
  1. Bir 7 november 2022 08:23
    quote:

    Jason Voorhees schreef op 7 november 2022 07:36:

    Dit kun je natuurlijk niet alleen afschuiven op economische tegenwind. De sociale werkplaats moet op de schop, door corona is het ff allemaal te makkelijk geweest nu moet er weer gewerkt worden voor de centen. Benieuwd of dat lukt.
    Wat een neerbuigende manier om zo over het personeel van PNL te schrijven. Net als voor bijna elk ander bedrijf in Nederland geldt, moeten ook hier alle zeilen worden bijgezet om personeel te kunnen binden. En de werknemers die ik dagelijks zie lopen of rijden maken niet bepaald de indruk dat ze allemaal wel op het gemak kunnen doen.

    Wat mij betreft een misplaatste nogal populistische kwalificatie. Schaam je!

    Disclaimer: momenteel geen positie of belang in PNL.
  2. Achteraf gezien... 7 november 2022 08:30
    quote:

    Jason Voorhees schreef op 7 november 2022 07:36:

    Dit kun je natuurlijk niet alleen afschuiven op economische tegenwind. De sociale werkplaats moet op de schop, door corona is het ff allemaal te makkelijk geweest nu moet er weer gewerkt worden voor de centen. Benieuwd of dat lukt.
    Ik vind de opmerking over sociale werkplaats nogal misplaatst.

    Met de dalende postvolumes is het gewoon een stervende business. Als een bezorger bij elk huis nog maar één brief bezorgd in plaats van 2, 3 of meer, dan blijven de kosten gelijk, maar de inkomsten dalen. Ondertussen zullen bezorgers met deze inflatie zeker geen genoegen nemen met de matige verhogingen die nu geboden worden. PostNL kan niet achter blijven bij andere sectoren wat beloning betreft, dan ontstaan tekorten en wordt er helemaal niets bezorgd.

    Ik denk dat er maar twee mogelijke oplossingen zijn: Of er wordt toestemming verleend om op minder dagen post te bezorgen, zodat de volumes per bezorgloop weer omhoog kunnen, of het post bezorgen wordt weer een publieke zaak en door de overheid gesubsidieerd of overgenomen. Zal niet binnen een jaar gebeuren, maar denk dat we binnen 5 jaar op één van deze opties uitkomen.
  3. [verwijderd] 7 november 2022 08:33
    quote:

    Jason Voorhees schreef op 7 november 2022 07:36:

    Dit kun je natuurlijk niet alleen afschuiven op economische tegenwind. De sociale werkplaats moet op de schop, door corona is het ff allemaal te makkelijk geweest nu moet er weer gewerkt worden voor de centen. Benieuwd of dat lukt.
    Kan je niet maken,noch denigrerend doen over de sociale werkplaats,noch over alle sorteerders en bezorgers
    die door weer en wind uw spullen komen brengen voor een schijntje.
  4. [verwijderd] 7 november 2022 08:33
    quote:

    Erik9400 schreef op 7 november 2022 08:27:

    Management bij concurrenten heeft duidelijk doel, marktaandeel afpakken.

    Doel hv is commesariaten scoren en eigen netwerk uitbreiden ipv distributienetwerk

    Ongeschikt dus opzou.... Oh? Niet?
    Als je het PostNL forum leest: Verhagen met alles beig maar niet met/bij PostNL.
    In korte tijd ruim 1,5 miljard euros aan aandeelhouderswaarde verbrand en
    dan nog op het PostNL-pluche blijven zitten; ongelooflijk.
    Één jaar geleden stond het aandeel op circa 4 euro en NU......
  5. toontjeavanti 7 november 2022 08:35
    Zo wil het postbedrijf de indirecte kosten bij Pakketten verlagen, routes, het wagenpark en personeel optimaliseren en de investeringen aanpassen aan de volumes.

    Maar eerst nog even een paar duizend man aannemen terwijl de recessie op de deur klopt, Herna cs hebben echt niet in de gaten wat er speelt, die denken alleen maar aan hun eigen knip.
    Wordt tijd voor een nieuw en zakelijk management.
  6. [verwijderd] 7 november 2022 08:38
    quote:

    toontjeavanti schreef op 7 november 2022 08:35:

    Zo wil het postbedrijf de indirecte kosten bij Pakketten verlagen, routes, het wagenpark en personeel optimaliseren en de investeringen aanpassen aan de volumes.

    Maar eerst nog even een paar duizend man aannemen terwijl de recessie op de deur klopt, Herna cs hebben echt niet in de gaten wat er speelt, die denken alleen maar aan hun eigen knip.
    Wordt tijd voor een nieuw en zakelijk management.
    En zo is dat....U kunt, naast postings alhier, een mail sturen
    naar PostNL en zie de mailadressen op de site (Afdeling IR).
  7. g.raaier 7 november 2022 13:52
    quote:

    Lepre Chaun schreef op 7 november 2022 07:37:

    Ja en dan doen Ze ook nog eens een Prijs verhoging erbij zodat We allemaal naar de conculega,s gaan.
    Ze zullen wel moeten en dat is ook gezond. Ook bij POSTNL rijden de auto's niet op lucht maar grotendeels op Diesel. Als men een brandstoftoeslag zou hebben ingevoerd zoals andere partijen in de markt dan was het leed overigens nu veel minder geweest. Dat had na de inval in de Oekraïne echt wel op begrip kunnen rekenen bij zakelijke klanten.

    POSTNL is marktleider voor wat betreft pakketten en post is al helemaal een monopolie. Het verbaast me dat men in een dergelijke positie keer op keer verzuimt om maatregelen te nemen die zoden aan de dijk zetten.
  8. Bir 7 november 2022 17:58
    quote:

    Jason Voorhees schreef op 7 november 2022 08:33:

    @Bir, wat een interpretatie, man man man, ga maar weer snel klaverjassen met je vrienden en neem nog een kopstootje, tjonge jonge jonge.
    Misschien ben ik wel gewoon een jong iemand…….. over interpretatie gesproken…..

    Succes met inleven in anderen, en verder een beetje minder arrogantie zou niet misstaan.
  9. Bir 7 november 2022 19:54
    quote:

    Jason Voorhees schreef op 7 november 2022 18:34:

    @Bir, ik besef dat ik me beter anders had kunnen uitdrukken, denigrerend was niet mijn bedoeling, vandaar dat ik je reactie overdreven vond, ok, mooie dag in ieder geval voor Post NL en dat vind ik leuk en wens je succes met je beleggingen.
    Ik vond vooral dat je wel heel stevig wees naar het personeel van PNL. En dat terwijl de reden van de tegenvallende cijfers ook wel eens gewoon in de sector algemeen kan liggen. Concurrentie is groot en de marges zijn klein, tja.

    Idd een mooie dag voor PNL, dat / die had ik eerlijk gezegd niet zien aankomen. Ik wens jou ook succes toe met beleggen.

    Grtz Bir.
15 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

PostNL Koninklijke

1,241 18 apr
-0,077 -5,84%
Premium

Het is water naar de zee dragen: prognose PostNL valt vies tegen

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links