Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Inloggen

  • Geen account? Registreren

Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Beursblik: recordvolumes voor PostNL lonken door lockdown

Beursblik: recordvolumes voor PostNL lonken door lockdown
Beeld: PostNL

(ABM FN-Dow Jones) PostNL zal de pakketvolumes vermoedelijk tot recordhoogte zien stijgen als gevolg van de nieuwe lockdown in Nederland. Dit stelde analist Marc Zwartsenburg van ING dinsdag.

Vanwege de volledige lockdown in Nederland verwacht PostNL dat een dagelijkse piek in de capaciteit van 2 miljoen pakketten mogelijk is, hetgeen circa 18 procent boven de piek van vorig jaar ligt van 1,7 miljoen pakketten per dag voorafgaand aan de kerstdagen. Desondanks is dit niet de basis voor het hele vierde kwartaal, zo waarschuwt de analist, gezien de vergelijkingsbasis moeilijk is. Vorig jaar startte de lockdown veel eerder.

"We hebben er echter vertrouwen in dat PostNL de outlook voor heel 2021 kan halen en zelfs aan de bovenkant van de afgegeven bandbreedte kan uitkomen", aldus Zwartsenburg. PostNL mikt op een EBIT van 280 tot 310 miljoen euro. ING rekent op 288 miljoen euro.

Ook kan de huidige lockdown de bezorging van briefpost ondersteunen, maar mogelijk minder dan in 2020. Gezien de lockdown tot halverwege januari duurt en een verlenging niet wordt uitgesloten, kunnen de pakketvolumes in het eerste kwartaal verder aantrekken. Wel wijst de analist op een "zeer moeilijke" vergelijkingsbasis. "Dus de huidige rugwind biedt wat geruststelling voor zowel 2021 als 2022", aldus de analist.

Aandelen PostNL stonden de afgelopen tijd flink onder druk. "Het winstmomentum draait evenwel de goede kant op, terwijl de waardering van het aandeel zeer laag en het dividendrendement zeer aantrekkelijk is."

ING heeft een koopadvies op PostNL met een koersdoel van 5,15 euro. Het aandeel daalde dinsdagochtend met 0,6 procent tot 3,58 euro.

Bron: ABM Financial News

Vanaf Beursplein 5 volgt de redactie van ABM Financial News de ontwikkelingen op de beurzen, en de Amsterdamse effectenbeurs in het bijzonder, op de voet. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
PostNL 100% zegt kopen 22 stemmen

Gerelateerd

Reacties

14 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 21 december 2021 10:44
    quote:

    Menno87 schreef op 21 december 2021 10:38:

    Hoe houdbaar is het business model van POSTNL. Amazone is bezig met eigen bezorgingsdienst, Bol neem belang in een bezorgingsdienst. Zou het niet zomaar kunnen zijn dat postnl heel veel gaat verliezen komende jaren omdat partijen meer en meer zelf gaan bezorgen?
    Amazon, weet je hoe lang het duurt voordat je een dekkende bezorgdienst hebt opgezet? Dat duurt jaren.
    Bol.com neemt belang in Cycloon, heb je het artikel wel gelezen?
    ''Voor Cycloon werken 600 mensen die een bepaalde afstand tot de arbeidsmarkt hebben, op fysiek, mentaal of psychologisch vlak.'''
    Dit is dus meer een soort liefdadigheid / sociaal idee.
  2. forum rang 4 hhhhh 21 december 2021 10:51
    quote:

    Menno87 schreef op 21 december 2021 10:38:

    Hoe houdbaar is het business model van POSTNL. Amazone is bezig met eigen bezorgingsdienst, Bol neem belang in een bezorgingsdienst. Zou het niet zomaar kunnen zijn dat postnl heel veel gaat verliezen komende jaren omdat partijen meer en meer zelf gaan bezorgen?
    Ik verstuur via bol.com van Maastricht tot Den Helder en van Antwerpen tot Brugge en mijn spullen liggen niet in het magazijn van bol zelf. Dat gaat gewoon met postnl mee daar kan geen fietskoerier tegen fietsen. Alleen lokale bestellingen gaan met een fietskoerier bijvoorbeeld medicijnen van het ziekenhuis of de plaatselijke apotheek of afhaal maaltijden.
  3. Menno87 21 december 2021 10:58
    quote:

    hhhhh schreef op 21 december 2021 10:51:

    [...]

    Ik verstuur via bol.com van Maastricht tot Den Helder en van Antwerpen tot Brugge en mijn spullen liggen niet in het magazijn van bol zelf. Dat gaat gewoon met postnl mee daar kan geen fietskoerier tegen fietsen. Alleen lokale bestellingen gaan met een fietskoerier bijvoorbeeld medicijnen van het ziekenhuis of de plaatselijke apotheek of afhaal maaltijden.
    Wat bol betreft het geeft een intentie aan om zelf ook te gaan bezorgen of in elk geval in te investeren. Wie zegt niet dat bol er voor kiest om bijvoorbeeld dekking te hebben in de 10 grote steden (volgens mij doet coolblue dat ook). Het buitengebied waar laat je dan over aan partijen als Postnl. Je haalt als het waren de krenten uit de pap?
  4. [verwijderd] 21 december 2021 13:16
    quote:

    Menno87 schreef op 21 december 2021 10:58:

    [...]

    Wat bol betreft het geeft een intentie aan om zelf ook te gaan bezorgen of in elk geval in te investeren. Wie zegt niet dat bol er voor kiest om bijvoorbeeld dekking te hebben in de 10 grote steden (volgens mij doet coolblue dat ook). Het buitengebied waar laat je dan over aan partijen als Postnl. Je haalt als het waren de krenten uit de pap?
    Bol is veel groter dan Coolblue. Bovendien levert Coolblue vooral witgoed en elektronica.
    Bol levert zo'n beetje alles.

    Je bent echt appels met peren aan het vergelijken.
  5. forum rang 6 jan de vakman 21 december 2021 13:19
    Ik denk dat het zeer hoge dividend straks als een magneet gaat werken, voor dividenden van +10%, moet je altijd naar het buitenland, Jan houd gewoon Nederland first aan, vorig jaar heb ik van het prachtige post div, shell gekocht voor 15,50, tel uit je winst, misschien kan dat het komende jaar weer gaan lukken, zo krik je het div nog een leuk beetje op!!
  6. [verwijderd] 21 december 2021 13:21
    quote:

    Henkk schreef op 21 december 2021 11:34:

    touch zijn en heel veel slecht berichten. AEX voor 2022 eerste 2 manden heel veel negatieve informatie en voor ook ziet er ook niet goed het gaat niet goed met ziekenhuizen angst ziet er goed in. corona doden in Nederland is behoorlijk gestegen in afgelopen weken
    Jeetje wat een onzin, er vallen amper doden door corona.
    Over een aantal weken blijkt omikron allemaal wel mee te vallen. Ondertussen gaan we weer lekker door met vaccineren, want er moet wel geld verdiend worden.
  7. forum rang 5 SEVA_ 21 december 2021 13:48
    quote:

    jan de vakman schreef op 21 december 2021 13:19:

    Ik denk dat het zeer hoge dividend straks als een magneet gaat werken, voor dividenden van +10%, moet je altijd naar het buitenland, Jan houd gewoon Nederland first aan, vorig jaar heb ik van het prachtige post div, shell gekocht voor 15,50, tel uit je winst, misschien kan dat het komende jaar weer gaan lukken, zo krik je het div nog een leuk beetje op!!
    Goed bezig Jan.
  8. Henk 21 december 2021 16:13
    Het is waar dat de postafdelingen van Cycloon draaien op mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het fietskoerier werk, pakketbezorging, wordt grotendeels gedaan door studenten en zzp'ers. Liefdadigheid is hier niet van toepassing en ik denk dat bol.com een zeer sterk strategisch besluit genomen om met Cycloon in zee te gaan.
14 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?