Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Inloggen

  • Geen account? Registreren

Wachtwoord vergeten?

'Consensus Shell iets aan lage kant'

'Consensus Shell iets aan lage kant'
Beeld: Royal Dutch Shell

(ABM FN-Dow Jones) De analistenconsensus voor Royal Dutch Shell voor het derde kwartaal is mogelijk iets aan de lage kant. Dit stelden analisten van ING donderdag.

Voorbeurs kwam Shell met een update in aanloop naar de werkelijke kwartaalcijfers op 28 oktober.

De impact van orkaan Ida in de Golf van Mexico schat Shell in op circa 400 miljoen dollar.

"Wij denken dat de onderneming profiteerde van hogere prijzen die de ditmaal lager dan verwachte volumes compenseerden", schreef Shell. En naast hogere prijzen voor olie en gas, waren de marges bij de raffinage hoger dan in het tweede kwartaal en de marge bij marketing stabiel, merkte de bank op.

"We denken dat de consensus van 5,6 miljard dollar correct of wellicht iets te laag is", voegden de analisten toe.

De meeste aandacht zal echter uitgaan naar de volatiele gasprijzen, denkt ING. Shell heeft in vergelijking tot sectorgenoten een relatief grote blootstelling aan gas, maar heeft ook veel prijzen vastgelegd in contracten, benadrukte ING.

De bank heeft een Houden advies op Shell met een koersdoel van 16,50 euro. Het aandeel won donderdag 0,2 procent op 19,62 euro.

Bron: ABM Financial News


Vanaf Beursplein 5 volgt de redactie van ABM Financial News de ontwikkelingen op de beurzen, en de Amsterdamse effectenbeurs in het bijzonder, op de voet. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Royal Dutch Shell A 85% zegt kopen 33 stemmen

Gerelateerd

Reacties

13 Posts
| Omlaag ↓
  1. al doende... 7 oktober 2021 12:50
    Door ING werd destijds een te lage inschatting gemaakt, maar dat willen ze nu nog steeds niet toegeven, ondanks het feit dat de koersen een ander beeld geven. Als je van mening bent dat het aandeel nog steeds niet meer dan € 16,50 mag kosten moet je nu toch het advies "verkopen" geven! Ze houden zich nu stil in de hoop dat er iets gebeurt waardoor ze toch nog eens gelijk krijgen?
  2. briljantje 7 oktober 2021 13:26
    Ik lees regelmatig zeer vreemde conclusies van ING analisten. Zeker als het koersdoelen betreft. Ikzelf neem ze maar met een grote korrel zout. En het vreemde is: vaak zijn hun analyses wel redelijk goed maar de daaruit voortvloeiende conclusie niet.
    Trouwens 'de Kromme' ook Shell zit in den Haag en die reageren al decennia proactief.
  3. Pieter Baan 7 oktober 2021 14:12
    quote:

    briljantje schreef op 7 oktober 2021 13:26:


    Ik lees regelmatig zeer vreemde conclusies van ING analisten. Zeker als het koersdoelen betreft. Ikzelf neem ze maar met een grote korrel zout. En het vreemde is: vaak zijn hun analyses wel redelijk goed maar de daaruit voortvloeiende conclusie niet.
    Trouwens 'de Kromme' ook Shell zit in den Haag en die reageren al decennia proactief.

    Ik denk dat het iets persoonlijks is van de betreffende ING analyst. Over het algemeen vind ik ING analyses redelijk degelijk, maar hun oordeel over Shell raakt kant noch wal of is op onderdelen extreem pessimistisch.
  4. forum rang 9 objectief 7 oktober 2021 14:21
    quote:

    Pieter Baan schreef op 7 oktober 2021 14:12:


    [...]
    Ik denk dat het iets persoonlijks is van de betreffende ING analyst. Over het algemeen vind ik ING analyses redelijk degelijk, maar hun oordeel over Shell raakt kant noch wal of is op onderdelen extreem pessimistisch.


    Ja, dat vinden we allemaal als een advies ons niet uitkomt. Maar ik zou het toch maar serieus nemen.
  5. noppes 7 oktober 2021 14:44
    Volgens mij is het advies minder van belang, maar de onderbouwing wel. Als belegger kan die onderbouwing tot nadenken stemmen en je beleggingsbesluit beïnvloeden. En nee, gelukkig hoef je het met de onderbouwing niet eens te zijn....

    Met betrekking tot het ING advies: het handhaven van het koersdoel is wel een beetje vreemd. Het zou helpen als de onderbouwing gepubliceerd wordt en/of dat het advies gekoppeld wordt aan een termijn, immers beleggen op zich is niet moeilijk, timing wel !

    Nu moet ik er bij schrijven dat deze zelfde analist bij de vooraankondiging van de verkoop van Shell belangen in de US van mening was dat shell het geld niet moest teruggeven aan de aandeelhouders, maar dat het een gemiste kans was dat er niet geïnvesteerd werd in alternatieve energie. Dit is door IEX ook verder uitgedragen.

    Daar is deze analist (en IEX) me kwijt geraakt: ja een onderneming vergt werkkapitaal, maar dat wil niet zeggen dat als er kapitaal over is er maar een activiteit gevonden moet worden om te voorkomen dat het teruggaat naar aandeelhouders, dat is de omgekeerde wereld. Bovendien ging die stelling volstrekt voorbij aan de investeringen die door Shell al gedaan worden in alternatieve energie.

    Met een -voor mij niet onderbouwd afwijkend advies - wat inderdaad zou kunnen lijken op persisteren in gelijk hebben, en de in mijn ogen wat naïeve opstelling rond de verkoop van de US belangen twijfel ik een beetje aan het in- en overzicht van betreffende analist. Maar ja, inderdaad, hij kan gelijk hebben..
  6. forum rang 9 ff_relativeren 12 oktober 2021 23:56
    quote:

    JJMM schreef op 12 oktober 2021 23:15:


    Koerdoel van 25 lijkt me eerder goed idee. Dividend gaat terug naar oude niveau... let maar op! En dan heb ik het nog niet eens over superdividend dat er ook aan komt!


    @ JJMM,

    voor de aandeelhouders is het geen verhaal van "Beurskoers + dividend + superdividend" = waarde beleggingsporto.
    Voor de aandeelhouders wordt het verhaal van "(Beurskoers -/- dividend -/- superdividend) = nieuwe beurskoers ,
    en tel daarbij op wat je aan dividend uitgekeerd krijgt.
13 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?