Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Update: Groter dan verwacht verlies voor Air France-KLM

Update: Groter dan verwacht verlies voor Air France-KLM
Beeld: KLM

(ABM FN-Dow Jones) Air France-KLM heeft door de coronacrisis opnieuw een groot verlies geleden in het tweede kwartaal van 2021, maar de resultaten trokken wel aan op jaarbasis. Dit bleek vrijdag voorbeurs uit cijfers van de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij.

De omzet van Air France-KLM steeg op jaarbasis van 1,18 miljard euro naar 2,75 miljard euro. Er werden circa 477 procent meer passagiers vervoerd in het afgelopen kwartaal.

Bij KLM steeg de omzet in het afgelopen kwartaal met krap 195 procent tot 1,7 miljard euro. Air France behaalde een 72 procent hogere omzet van krap 1,2 miljard euro.

Air France-KLM kwam zo uit op een operationeel verlies van 752 miljoen euro, een verbetering van 801 miljoen euro ten opzichte van het verlies van een jaar eerder. Maar netto leed de maatschappij nog altijd een verlies van 1,5 miljard euro, hetgeen wel een verbetering betekende van 1,1 miljard euro ten opzichte van het verlies van een jaar eerder. Toch was de winst minder dan door analisten voorzien.

Voor het tweede kwartaal rekenden analisten die bijdroegen aan de bedrijfsconsensus gemiddeld op een omzet van 2,75 miljard euro. Dit zou een operationeel verlies opleveren van 1,1 miljard euro, dachten de analisten, en een nettoverlies van 1,3 miljard euro.

Eind juni had Air France-KLM een nettoschuld van 8,3 miljard euro, circa 2,7 miljard euro minder dan een jaar terug. In het eerste kwartaal van dit jaar bedroeg de schuld nog 12,6 miljard euro.

Verder had het luchtvaartconcern eind juni voor 9,4 miljard euro aan liquiditeiten en kredietlijnen. Dit was in maart nog 8,5 miljard euro. De uitgifte van 800 miljoen euro aan obligaties eind juni is hierin nog niet meegenomen.

Volgens Air France-KLM is de huidige liquiditeitspositie toereikend, gezien de eerste tekenen van herstel en de cashbehoefte van de maatschappij. De luchtvaarder verwacht in het derde kwartaal een positieve EBITDA te boeken.

De aangepaste operationele vrije kasstroom was 210 miljoen euro positief, dankzij een sterke ticketverkoop.

Outlook

Sinds juni ziet de luchtvaarder eerste tekenen van herstel in de boekingen, dankzij de afbouw van de reisrestricties in Europa in verband met de coronacrisis. Dat ook Amerikanen weer naar Europa mogen, doet ook het aantal boekingen toenemen, aldus het bedrijf.

De luchtvaarder verwacht in deze context in het derde kwartaal op een capaciteit van 60 tot 70 procent van de totale capaciteit in het derde kwartaal van 2019 te kunnen vliegen. Vanwege de onzekerheid gerelateerd aan Amerikanen die al dan niet naar Europa vliegen, deed Air France-KLM geen uitspraken over de voorziene capaciteit in het vierde kwartaal.

Update: om meer informatie te vermelden.

ABMFNABM Financial News; info@abmfn.nl; Redactie: +31(0)20 26 28 999.


ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Lees over dit aandeel ook

  1. 17:23 Nieuwe commissarissen en CFO voor KLM
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM 62% zegt verkopen 8 stemmen

Gerelateerd

Reacties

5 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 6 suskewiet 30 juli 2021 09:18
    Het leed is nog lang niet geleden .
    De varianten die er nog massaal gaan komen omdat % maar weinig mensen een vaccinatie gehad hebben in de wereld .
    Na het reisverlof en herfst gaan we in een moeilijke periode komen .
    De luchtvaart heeft nog heel wat tijd nodig .
    Dan ( nog taxen op brandstof)
    Die dan door de overheid betaald word .
    Een bodemloze put door een heel slecht huwelijk .
  2. Geldaap 30 juli 2021 11:03
    Schiphol -> belangrijk voor de NL economie
    KLM -> veel minder belangrijk, er zijn genoeg alternatieven.

    Verder zullen zakenreizen structureel lager blijven door teleconference technologie.

    Als onze geliefde overheid zo graag een belang in een voor de NL economie essentieel bedrijf wil hebben, dan hadden ze vorig jaar ING voor 5 euro per aandeel kunnen inkopen.
5 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

9,964 17:35
+0,030 +0,30%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links