Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Inloggen

  • Geen account? Registreren

Wachtwoord vergeten?

Korte maar drukke week in verschiet

Korte maar drukke week in verschiet
Beeld: ABM Financial News

(ABM FN-Dow Jones) Beleggers beginnen dankzij Pasen rustig aan de nieuwe beursweek. Maandag zijn de Europese beurzen nog gesloten, maar opent Wall Street wel weer de deuren.

Er kan dan gereageerd worden op het Amerikaanse banenrapport van afgelopen vrijdag. Er kwamen in maart 916.000 banen bij en de werkloosheid daalde naar 6,0 procent. Economen hadden gerekend op een banengroei van 675.000. 

Beursexperts zijn voor komende maand positief gestemd, zo bleek uit een enquête die analist Corne van Zeijl afnam onder de beroepsgroep.

"De experts zien april helemaal zitten", aldus Van Zeijl.

Klik hier voor: april belooft een goede beursmaand te worden

Bijna de helft van de experts verwacht een mooie stijging deze maand, merkte de analist op. "Het momentum blijft nog even goed dus." Van de experts is 22,4 procent pessimistisch gestemd.

Van Zeijl wees erop dat april historisch gezien ook de beste maand van het jaar is.

De AEX sloot 2020 af op 624,61 punten. Afgelopen donderdag, op de laatste dag van het eerste kwartaal, eindigde de hoofdgraadmeter op 708,43 punten.

Toppers en floppers

Voor april beschouwen de experts Aegon als meest kansrijke aandeel, gevolgd door Ahold Delhaize en BE Semiconductor Industries.

Het aandeel om te mijden komende maand is Just Eat Takeaway. "Wellicht heeft dat te maken met de mislukking van de Deliveroo emissie. Of met de heropening, waardoor mensen naar restaurants gaan in plaats van eten bestellen", denkt Van Zeijl.

Verder werden ook Adyen en Unibail-Rodamco-Westfield genoemd als floppers voor april.

Agenda 

Dinsdag komt Nedap met een trading update en woensdag is er een jaarvergadering van SBM Offshore. Donderdag volgen de jaarvergaderingen van Alfen, Nedap en Ordina. Vrijdag is de bedrijfsagenda leeg.

De internationale bedrijfsagenda is ook vrijwel leeg, maar de macro-economische agenda is goed gevuld.

Maandag zijn er de inkoopmanagersindexen voor de Japanse en Amerikaanse dienstensector. Ook staan de fabrieksorders in de VS op de rol.

Dinsdag volgt de inkoopmanagersindex voor de Chinese dienstensector en komt de Australische centrale bank met een rentebesluit.

Woensdag staan de inkoopmanagersindexen voor de Europese dienstensector geagendeerd. Verder is er een Amerikaanse handelsbalans, worden de wekelijkse olievoorraden in de VS gepubliceerd en komt de Federal Reserve met de notulen van het laatste rentebesluit.

Donderdag volgen dan de notulen van het laatste rentebesluit van de Europese Centrale Bank en zijn er de fabrieksorders uit Duitsland. Donderdagmiddag staan ook de wekelijkse steunaanvragen in Amerika op de rol.

Op vrijdag krijgt de belegger inzicht in de industriële productie van Nederland, Duitsland, Frankrijk en België. Verder is er een Duitse handelsbalans en komen uit China de consumenten- en producentenprijzen.

ABMFNABM Financial News; info@abmfn.nl; Redactie: +31(0)20 26 28 999.


Vanaf Beursplein 5 volgt de redactie van ABM Financial News de ontwikkelingen op de beurzen, en de Amsterdamse effectenbeurs in het bijzonder, op de voet. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
AEX
AMX
ASCX

Gerelateerd

Reacties

11 Posts
| Omlaag ↓
  1. Reality 4 april 2021 20:29
    Ik verwacht een flinke correctie. De werkelijke inflatie die flink oploopt. Bedrijfsresultaten die meer dan 50 proc lager zijn dan voor corona, terwijl de koersen soms wel tot 200 proc gestegen zijn, Archegos die weleens voor een domino effect kan zorgen, en natuurlijk Corona die maar niet onder controle gekregen wordt. Het zal weleens een gekke maand april worden
  2. Beurswijzer 4 april 2021 20:45
    quote:

    Reality schreef op 4 april 2021 20:29:


    Ik verwacht een flinke correctie. De werkelijke inflatie die flink oploopt. Bedrijfsresultaten die meer dan 50 proc lager zijn dan voor corona, terwijl de koersen soms wel tot 200 proc gestegen zijn, Archegos die weleens voor een domino effect kan zorgen, en natuurlijk Corona die maar niet onder controle gekregen wordt. Het zal weleens een gekke maand april worden
    ik heb dezelfde denkwijze
  3. forum rang 4 mok 4 april 2021 21:13
    quote:

    Reality schreef op 4 april 2021 20:29:


    Ik verwacht een flinke correctie. De werkelijke inflatie die flink oploopt. Bedrijfsresultaten die meer dan 50 proc lager zijn dan voor corona, terwijl de koersen soms wel tot 200 proc gestegen zijn, Archegos die weleens voor een domino effect kan zorgen, en natuurlijk Corona die maar niet onder controle gekregen wordt. Het zal weleens een gekke maand april worden

    Tja, noem alle ellende maar op en dan heb je wel een reden voor daling. Maar je hebt ze nooit tegelijk en het is de vraag hoeveel effect het heeft. Als hoeveelheid besmettingen tegen valt en lockdown langer duurt, komt er in ieder geval op korte termijn geen inflatie en dus ook nog geen rentestijging op de kapitaalmarkt. Ik verwacht nog een goede maand vanwege de vooruitzichten en aankomende dividendbetalingen. In de zomermaanden verwacht ik pas een snel aantrekkende vraag en inflatie- en rentestijging. Dus hogere kosten voor veel bedrijven en flink lagere koersen einde jaar.
  4. [verwijderd] 4 april 2021 21:40
    Een jaar lang er al moord en brand geroepen over de correctie of crash. En een jaar lang gebeurt het niet. Als je lang genoeg roept krijg je een keer gelijk. Maar wanneer? Dat weet niemand. Ik gok op een daling van 150-200 punten in Augustus-september. Voor die tijd gaan we de 800 aantikken.
  5. Reality 5 april 2021 00:14
    Ik lees mensen dividend roepen...gelijk hadden ze als de koersen het afgelopen jaar niets hadden opgeleverd. Neem bijv Arcadis (zit ik short) Sinds corona van maart 2020 ong. 200% gestegen. T.o.v. voor corona (nov 2019) ong. 100% gestegen. Op basis van wat? Niets eigenlijk. Ik kan me daarom niet voorstellen dat mensen die nu 200% of 100% winst hebben gemaakt, dit aandeel behouden voor die lumele dividend yield van 1.5%. Zou ik heel dom vinden. Dus als er een stijgijng komt zal het niet vanwege dividend zijn, maar speculeren op hogere koersen. Echter hogere koersen zie ik niet snel gebeuren. Aandelen zijn zwaar overgewaard. Arcadis zit bijv op een pe ratio van 120....wowwwww!
  6. forum rang 4 geobeo 5 april 2021 12:12
    quote:

    Reality schreef op 5 april 2021 00:14:


    Ik lees mensen dividend roepen...gelijk hadden ze als de koersen het afgelopen jaar niets hadden opgeleverd. Neem bijv Arcadis (zit ik short) Sinds corona van maart 2020 ong. 200% gestegen. T.o.v. voor corona (nov 2019) ong. 100% gestegen. Op basis van wat? Niets eigenlijk. Ik kan me daarom niet voorstellen dat mensen die nu 200% of 100% winst hebben gemaakt, dit aandeel behouden voor die lumele dividend yield van 1.5%. Zou ik heel dom vinden. Dus als er een stijgijng komt zal het niet vanwege dividend zijn, maar speculeren op hogere koersen. Echter hogere koersen zie ik niet snel gebeuren. Aandelen zijn zwaar overgewaard. Arcadis zit bijv op een pe ratio van 120....wowwwww!


    1 woord dat de koersen (en huizenprijzen) prima verklaard: inflatie.

    Dan bedoel ik niet gerapporteerde inflatie, maar daadwerkelijke inflatie.

    Of concreter: stagflatie. Stijgende prijzen (door geld creatie) en gelijkblijvende of dalende lonen (door dalende productiviteit).


    Desondanks denk ik wel dat de markt rijp is voor een keiharde crash, maar om een hele andere reden: de kapotte Amerikaanse aandelen markt. Volledig corrupt. GameStop naked shorted @ > 100% van de float, rehypothecation (steeds opnieuw uitlenen van de belofte van 1 aandeel aan verschillende partijen in een hele lange keten), manipulatie van COMEX metal prices (nog steeds, ondanks boetes), vervalsen van van aandelen op gigantische schaal, failure to delivers verstoppen in ETF's en doorrollen zonder de positie te sluiten, enz enz.
  7. Klladejon 5 april 2021 14:50