Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Inloggen

  • Geen account? Registreren

Wachtwoord vergeten?

Chinese winkels H&M dicht na woede om verklaring over Oeigoeren

Chinese winkels H&M dicht na woede om verklaring over Oeigoeren

STOCKHOLM (ANP/BLOOMBERG/RTR) - Een aantal winkels van H&M in China is gesloten na de storm van kritiek op politieke uitingen van de modeketen. Het Zweedse bedrijf verklaarde eerder erg bezorgd te zijn over signalen dat Oeigoeren bij de productie van katoen in de provincie Xinjiang dwangarbeid moeten verrichten. Op social media is H&M, samen met andere westerse merken, het mikpunt van woede van veel Chinezen.

Zeker zes H&M-winkels in de steden Lianyungang, Changchun en Yinchuan zijn gesloten. Chinese media meldden dat nog meer filialen van de winkelketen zijn gesloten. Winkelcentra zeggen dat verhuurders van de panden de H&M-winkels dicht hebben gegooid omdat ze vinden dat het bedrijf China heeft geschoffeerd.

Nadat H&M verklaarde geen katoen uit Xinjiang te gebruiken, riepen veel Chinezen op tot een boycot van het bedrijf. Dit heeft ook in het digitale domein gevolgen. Op Apple Maps en kaarten van Baidu, de Chinese tegenhanger van Google, zijn vestigingen van de keten niet meer te vinden. Eerder verdween de naam van H&M om onduidelijke redenen van een belangrijk e-commerceplatform van het Chinese Alibaba.

Katoengebied

China wordt al jaren beschuldigd van het onderdrukken van de Oeigoerse moslimminderheid in Xinjiang, wat tevens een belangrijk katoengebied is. Oeigoeren worden in kampen opgesloten, gemarteld en gesteriliseerd en moeten dwangarbeid verrichten, zeggen mensenrechtenactivisten en experts van onder meer de Verenigde Naties. De regering in Peking ontkent dat te doen en stelt dat extremistische en terroristische Oeigoeren in kampen worden heropgevoed.

Ook de Amerikaanse sportmerken Nike en Under Armour zijn doelwit van Chinese protesten wegens hun statements over de situatie in Xinjiang, net zoals Puma en Adidas uit Duitsland. Ook Burberry en kledingwinkelketen Uniqlo hebben zich de woede van veel Chinezen op de hals gehaald. Zeker 27 film- en popsterren uit het Aziatische land hebben hun samenwerking met buitenlandse merken opgezegd wegens kritiek op mensenrechtenschendingen in Xinjiang.

Reacties

11 Posts
| Omlaag ↓
  1. Martin K. 27 maart 2021 21:47
    Zeer juist, de arbeiders in de Westerse wereld, inclusief Japan werden te duur en te mondig.
    Verhuizen naar China of Azie (ex. Japan) om de winsten te vergroten.....ten gunste van het groot kapitaal.
    Voor ieder een win , win situatie....minder arbeidsintensieve vervuilende industrie in de Westerse wereld.
    Meer winsten voor de multinationals. Helaas bleef het daar niet bij, meer en meer bedrijven volgden dit pad, het werd een mega trend. Gevolg dat China steeds meer macht kreeg, waarbij uiteindelijk het kantelpunt is bereikt.

    China is de grootste en sterkste producent ter wereld. Niemand zal China verslaan en die macht geven ze nooit meer terug.
    Het is gemakkelijk te voorspellen, dat we steeds meer van China horen.........en dat zal ons vast niet bevallen.

    Helaas gedane zaken nemen geen keer (bedankt, waardeloze politici), maar denk niet dat de Westerse wereld iets geleerd heeft. De Westerse democratische leiders zijn zwak, verdeeld en sterk afhankelijk.

    Ik zal het nog maar een keer hard op zeggen......China is superieur, wen er maar aan.
  2. Charlemagne 28 maart 2021 09:04
    De wereldgeschiedenis in een notendop : China breidt uit en alle landen aan de periferie moeten dan "Chinees" worden, goedschiks of kwaadschiks., niks nieuws, zie Mao met heropvoedingskampen, rode boekje,waar Marijnissen zo'n groot bewonderaar van was, Rusland breidt uit en wordt Sovjet Unie en alle landen moeten "Rus" worden',etc. dan valt het uit elkaar want: werkt niet. Europa breidt uit en alle inwoners, u en ik, moeten Europeaan worden, goedschiks of kwaadschiks (D66), en valt uit elkaar ( begon met Engeland) in 2050 iedereen weer eigen land: want werkt niet. Dit mag niet, dat mag niet, Nederlands onderwijs op scholen wordt verboden etc. Maar Europa is slechts 7% !!!! van de wereldbevolking en die gaat dan iedereen vertellen hoe het moet en die andere 93% moet ja en amen knikken. Waarom denk ik nu dat dat niet werkt?

    Simplistisch, natuurlijk, maar zo ging het wel en gaat het straks ook, ik zal er niet meer bij zijn....

  3. forum rang 4 mok 28 maart 2021 10:25
    quote:

    Martin K. schreef op 27 maart 2021 21:47:


    Zeer juist, de arbeiders in de Westerse wereld, inclusief Japan werden te duur en te mondig.
    Verhuizen naar China of Azie (ex. Japan) om de winsten te vergroten.....ten gunste van het groot kapitaal.
    Voor ieder een win , win situatie....minder arbeidsintensieve vervuilende industrie in de Westerse wereld.
    Meer winsten voor de multinationals. Helaas bleef het daar niet bij, meer en meer bedrijven volgden dit pad, het werd een mega trend. Gevolg dat China steeds meer macht kreeg, waarbij uiteindelijk het kantelpunt is bereikt.

    China is de grootste en sterkste producent ter wereld. Niemand zal China verslaan en die macht geven ze nooit meer terug.
    Het is gemakkelijk te voorspellen, dat we steeds meer van China horen.........en dat zal ons vast niet bevallen.

    Helaas gedane zaken nemen geen keer (bedankt, waardeloze politici), maar denk niet dat de Westerse wereld iets geleerd heeft. De Westerse democratische leiders zijn zwak, verdeeld en sterk afhankelijk.

    Ik zal het nog maar een keer hard op zeggen......China is superieur, wen er maar aan.


    Toch zie je dat overal de weerstand groeit tegen China. In Myanmar worden Chinese belangen al in brand gestoken. Wanneer lokaal de bevolking op het tweede plan komt groeit de onvrede. Ik vermoed ook nog wel onrust in delen van Afrika, die compleet leeg geroofd wordt. Zo is er al veel land in bezit van Chinezen die voedsel verbouwen voor hun eigen bevolking. Maar, kan ook zijn dat China een deel van de opbrengst weggeeft om ze koest te houden. Kan lang goed gaan, maar ooit barst de bom. En de reden is het eigenbelang van Chinezen, die wereldwijd macht proberen te krijgen. Ik lees altijd dat de VS dat ook doet, maar ik vind de achtergrond fundamenteel anders. Zij hebben juist een democratisch principe, oftewel de bevolking moet zelf weten hoe ze het land besturen. Alleen willen ze dat nog weleens met geweld door drukken in andere delen van de wereld, wat niet echt helpt in veel gevallen.
  4. Johnnywick 28 maart 2021 11:21
    Westerse landen roeien hele volken in het MO uit onder motto van terrorisme, China stopt moslimminderheden in heropvoedingskamp onder motto van terrorisme, welke voorkeur heb je als moslim zijnde in deze landen en waarom wordt de ene als genocide bestempeld en andere als "terrorisme bestrijden" bestempeld.
  5. Martin K. 28 maart 2021 11:36
    quote:

    mok schreef op 28 maart 2021 10:25:


    [...]
    Toch zie je dat overal de weerstand groeit tegen China. In Myanmar worden Chinese belangen al in brand gestoken. Wanneer lokaal de bevolking op het tweede plan komt groeit de onvrede. Ik vermoed ook nog wel onrust in delen van Afrika, die compleet leeg geroofd wordt. Zo is er al veel land in bezit van Chinezen die voedsel verbouwen voor hun eigen bevolking. Maar, kan ook zijn dat China een deel van de opbrengst weggeeft om ze koest te houden. Kan lang goed gaan, maar ooit barst de bom. En de reden is het eigenbelang van Chinezen, die wereldwijd macht proberen te krijgen. Ik lees altijd dat de VS dat ook doet, maar ik vind de achtergrond fundamenteel anders. Zij hebben juist een democratisch principe, oftewel de bevolking moet zelf weten hoe ze het land besturen. Alleen willen ze dat nog weleens met geweld door drukken in andere delen van de wereld, wat niet echt helpt in veel gevallen.


    Chinezen zijn zeer harde werkers en vaak succesvol. De TV serie van de VPRO laat het verschil goed zien. In Sihanoukville, Cambodja nemen Chinezen ondernemers, Chinezen bouwvakkers in dienst, om de simpele reden dat hun 400% meer presteren. Zo ook in Myanmar en de meeste landen.
    Als U een voetbalteam aan de top wil brengen, moet U niet met alleen witte Nederlanse spelers werken. Waarom zijn er zo veel voetballers van bv Braziliaanse afkomst, juist omdat ze goed zijn!

    Helaas worden de Chinezen vaak slachtoffer van jaloezie en wangunst. In bv Maleisie en Indonesie zijn Chinezen vaak het slachtoffer van geweld. Dat kwam vroeger in Europa ook voor, de slachtoffers waren toen Joden, omdat die het veel beter hadden.

    De schuldvraag is niet of China voor zichzelf mag opkomen, maar waarom de Westerse wereld zo onvoorstelbaar zwak en verdeeld is. Je gaat als lammetje ook niet met een tijger praten, dan weten we hoe het afloopt. Helaas vrees ik een steeds verdere afbrokkeling van de westerse wereld.
    China ziet Europa verzwakken en zal het gat opvullen. China is de toekomst, de westerse wereld het verleden.

  6. De Buurman 28 maart 2021 12:26
    quote:

    Charlemagne schreef op 28 maart 2021 09:04:


    Maar Europa is slechts 7% !!!! van de wereldbevolking en die gaat dan iedereen vertellen hoe het moet en die andere 93% moet ja en amen knikken. Waarom denk ik nu dat dat niet werkt?

    Simplistisch, natuurlijk, maar zo ging het wel en gaat het straks ook, ik zal er niet meer bij zijn....




    De VS maakt slechts 4% van de wereldbevolking, maar bepaalt voor een groot deel het wereldtoneel. Kijk alleen al hoe het Midden-Oosten (door onophoudelijk oorlog te voeren) en Zuid-Amerika (door het opzetten van een gestroomlijnd proces van internationale cocaïnehandel in Nicaragua) gevormd zijn door Amerikaans ingrijpen.

    De VS en China hebben elkaar bij de ballen. De stootkracht van een natie heeft weinig tot niets te maken met de omvang van een populatie.
  7. forum rang 5 A Mao 28 maart 2021 12:34
    quote:

    Johnnywick schreef op 28 maart 2021 11:21:


    Westerse landen roeien hele volken in het MO uit onder motto van terrorisme,

    Dat hoeft het westen niet te doen, dat doen ze onderling zelf wel.

    Verder doet het me een deugd dat de meerderheid hier op het forum het gevaar van China niet onderschat.
    Nu de politicus nog, eens kijken hoe recht ze de rug houden..
11 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?