Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Inloggen

  • Geen account? Registreren

Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

'Bergen schip Suezkanaal kan weken duren'

'Bergen schip Suezkanaal kan weken duren'

DEN HAAG/ROTTERDAM (ANP) - Het lostrekken van het schip de Ever Given dat dinsdag vastliep in het Suezkanaal kan dagen zo niet weken in beslag nemen, denkt evofenedex. De ondernemersvereniging is dan ook bezorgd over de impact van de blokkade op de internationale handel en logistiek van veel ondernemers. De vereniging benadrukt daarbij dat de situatie in de containerlijnvaart door de coronacrisis al slecht was.

Evofenedex legt uit dat dagelijks 9 miljard euro aan goederen door het Suezkanaal wordt vervoerd. Veel van die schepen hebben als eindbestemming Rotterdam.

Volgens Peter Berdowski, topman van maritiem dienstverlener Boskalis die helpt bij het loskrijgen van het schip, is het nog te vroeg om te zeggen hoe lang de klus zou kunnen duren. Volgens hem ligt het containerschip vast als een "gestrande walvis". Berdowski sluit niet uit dat het lostrekken van het schip weken kan gaan duren, zei hij eerder tegen Nieuwsuur.

Honderd schepen

Momenteel liggen er ruim honderd schepen te wachten op toegang tot het Suezkanaal. Als de stremming lang aanhoudt, zullen rederijen moeten overwegen om om Afrika heen te varen. Dit zorgt voor een extra vaartijd van ruim een week en extra kosten en uitstoot vanwege het brandstofverbruik.

De ondernemersvereniging benadrukt verder dat de vertraging en de groeiende rijen van wachtende schepen veel druk zetten op de afhandeling van de verschillende terminals in de haven van Rotterdam. Daardoor lijken extra opstoppingen in de maak.

Verstoringen

Sinds de uitbraak van het coronavirus is binnen de containerlijnvaart al sprake van verstoringen. Voordat de problemen in het Suezkanaal speelden, was er al sprake van een gebrek aan containers wat zorgde voor torenhoge tarieven. Daarnaast liet de betrouwbaarheid van vaarschema’s te wensen over.

Het Havenbedrijf Rotterdam laat weten de situatie te volgen en de verdere ontwikkelingen in het Suezkanaal af te wachten. "Het is koffiedik kijken hoe lang het gaat duren", aldus een woordvoerder. Volgens hem is er wel vaker sprake van vertragingen bij het wereldwijde zeevervoer en zijn de gevolgen voor de Rotterdamse haven nu nog moeilijk in te schatten.

Reacties

43 Posts
Pagina: 1 2 3 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 Sir Cryptalot 25 maart 2021 10:46
    Of gewoon statistiek. Als er elke dag honderden van die units dat kanaal passeren gaat er altijd wel 1 fout. Een verkeerd uitgelezen sensor/meter, een dronken kapitein, hard wind waarop een verkeerde correctie is uitgevoerd, noem maar op. Als zo'n gevaarte uit het lood gaat is er geen redden meer aan. Maar inderdaad, de Bilderberg Elite zal wel iets aan het bekokstoven zijn, en als er 'onderzoek' heeft plaats gevonden en er komt niets uit zal de onderzoeker wel omgekocht zijn. Zucht.
  2. forum rang 7 pietje-2005 25 maart 2021 10:47
    Denk dat ze er ter plaatse veel positiever naar kijken, in plaats van deze mogelijke doem-scenarios van ver af.
    Volgens mij kan dit ook net zo goed in een dagje gepiept zijn; neem aan dat er al voldoende baggeraars en ander materieel in de buurt zijn.
    Als constructie schip maar geen scheuren heeft, en het drijft ;-)
    De zomer-bikinis zitten in wat containers, en die willen we niet missen op het strand, straks ;-)
  3. [verwijderd] 25 maart 2021 10:58
    Weer een wake-up call van moeder natuur, een onverwacht briesje zet deze boot van 240.000 ton op het strandje, want dat is het natuurlijk als je de fotos ziet.

    Ik meen dat het record nu op 26.000 bakken staat, op een boot dus, over 3 jaar mag er niets meer door het kanaal dat >15.000 bakken aan boord heeft, einde voor >230 meter boten.

    Rotzooi, meer rotzooi, zoveel rotzooi zit er in die bakken: tupperware, badeendjes, badslippers, schoenen, Action spulletjes, de bewoners van de Wadden eilanden kunnen daar over mee praten, het meeste is nodeloze, snelle consumptie troep.

    Die hele keten moet doorbroken worden, hoogwaardige artikelen en onderdelen moeten natuurlijk altijd doorgang vinden.

    Het is gewoon een permanente import van afval uit China, louter het uiterlijk is veranderd.

    Er gaan meer wake-up calls doorkomen, ik zie dat met vertrouwen tegemoet.
  4. forum rang 7 pietje-2005 25 maart 2021 11:10
    @drooglegging: Ondanks dat het wind-verhaal steeds de kop op blijft steken (zeer lokaal en alleen maar gericht op 1 schip in dit geval) was er vannacht al rapportage dat het schip voor de stranding een black out had, en dat lijkt me nu ook het meest waarschijnlijke.
    Moet wel iets flink verkeerd zijn gegaan om die black out te veroorzaken; normaalgesproken gaan ze het kanaal in met groot surplus aan generator-capaciteit om ook generator- break downs en boegschroefverbruik gemakkelijk aan te kunnen.
  5. [verwijderd] 25 maart 2021 11:10
    quote:

    Red_ schreef op 25 maart 2021 10:59:

    Ik geloof dat dit grapje zo'n 400 miljoen dollar per uur kost, aldus berekeningen van Bloomberg.

    Leuke schadeclaim gaan ze krijgen, echter gelukkig voor hen zijn ze maar beperkt aansprakelijk tot zo'n 100miljoen in totaal.
    Vesselfinder.com gaat zich echt ophopen nu, omvaren is minimaal twee weken meer zware stookolie opstoken, ff terug is geen optie.

    De hele wereldhandel ging dus door de veredelde sloot, de gedachte is bizar, het ging meestens echter altijd goed.

    Het scheepvaartkantoortje dat deze boot host is dus een losstaande entiteit, niet te veel centjes binnen de muren, veilig voor gesorteerd op het eventuele, de verzekering zal ook een limit hebben lijkt mij.

    Over twee weken raken de 1000 Action winkels leeg, hoeveel crisis kun je als retailer nog verwerken?
  6. [verwijderd] 25 maart 2021 11:15
    quote:

    pietje-2005 schreef op 25 maart 2021 11:10:

    @drooglegging: Ondanks dat het wind-verhaal steeds de kop op blijft steken (zeer lokaal en alleen maar gericht op 1 schip in dit geval) was er vannacht al rapportage dat het schip voor de stranding een black out had, en dat lijkt me nu ook het meest waarschijnlijke.
    Moet wel iets flink verkeerd zijn gegaan om die black out te veroorzaken; normaalgesproken gaan ze het kanaal in met groot surplus aan generator-capaciteit om ook generator- break downs en boegschroefverbruik gemakkelijk aan te kunnen.
    Thanks, je hebt er verstand van, natuurlijk vernemen wij alles uit de media, dat het circus nog weken mag duren, want ook hier gaan wij beter uit komen, ook weer de natuur en zware overconsumptie die ter discussie komen te staan.

    Wrong place, wrong moment gevalletje terwijl het kanaal wel bijna 200 km lengte doet, alle toevalligheden kwamen dus bij elkaar.

    Rotterdam gaat het vanaf volgende week wat rustiger krijgen!
  7. kwast-c 25 maart 2021 11:19
    [quote alias=Red_ id=13315055 date=202103251059]
    Ik geloof dat dit grapje zo'n 400 miljoen dollar per uur kost, aldus berekeningen van Bloomberg.

    Die berekeningen van Bloomberg heb ik het niet zo op.

    Dat waren toch ook die Gasten die zeiden dat Griekenland best bij de Euro kon komen :-) !
  8. forum rang 7 pietje-2005 25 maart 2021 11:25
    quote:

    westplaat2 schreef op 25 maart 2021 11:19:

    Een onderzoek komt er en daarbij is leidend het scheeps-machinekamer journaa,l daaruit zal blijken dat het niet de wind was.
    Dat is meer van vroeger, al pakken ze dat ook gelijk; vooral het klad-journaal en onderhouds-programma. Belangrijkste is het alarm-log en de bovenop de brug bevestigde oranje doos wat de data en voice recorder is van laatste uren.
    Blackout was op cnn al bevestigd, maar de reden waarom willen ze ook weten, natuurlijk, of er nalatigheid geweest is o.i.d.
    Kan nog even duren voordat we officieel iets horen.
    Weet wel dat soms een maatschappij besluit extra vriescontainers mee te nemen en genoegen te nemen met minder reserve capaciteit voor de generatoren; kan ook zijn bijvoorbeeld met de gemelde stof- en zand winden, dat het schip hun procedures niet goed gevolgd heeft en de ventilatie vol heeft laten aanstaan; dan kun je in korte tijd alles lamleggen.
    Maar, we gaan het horen.
  9. [verwijderd] 25 maart 2021 11:25
    quote:

    pietje-2005 schreef op 25 maart 2021 11:12:

    Ben ook erg benieuwd naar de bemannings-samenstelling.
    Ik en alle lezers hier willen alles weten, vertel ons de bijzonderheden, jij bent hier nu de specialist terwijl je vanaf je werkplek over de haven uitkijkt.

    De wereld van oosterse consumptie-troep voor west Europa gaat zich openbaren, de komende weken gaat het niet meer om die vastzittende boot, het gaat dan meer om de rotzooi die ze hier af komen storten.
  10. forum rang 9 objectief 25 maart 2021 11:47
    quote:

    drooglegging schreef op 25 maart 2021 11:15:

    [...]

    Rotterdam gaat het vanaf volgende week wat rustiger krijgen!
    Dat komt goed uit met de paasvakantie.
    Maar dat schip kan ook zo weer vlot getrokken worden, Bos Kalis hoopt natuurlijk van niet, ze kunnen dan eindelijk weer goed verdienen.
43 Posts
Pagina: 1 2 3 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links