Van beleggers
voor beleggers
desktop iconOne Monitor

Inloggen

  • Geen account? Registreren

Wachtwoord vergeten?

Albert Heijn stopt met gratis plastic zakjes bij fruitafdeling

Albert Heijn stopt met gratis plastic zakjes bij fruitafdeling

ZAANDAM (ANP) - Albert Heijn stopt met de gratis plastic zakjes bij de groente- en fruitafdeling. Volgens de grootgrutter uit Zaandam scheelt dat per jaar zo'n 130 miljoen zakjes, oftewel 243.000 kilo plastic. Klanten kunnen voortaan gebruik maken van duurzame verszakjes. Deze liggen ook bij het fruitschap, zijn wasbaar en gaan tientallen keren mee, maar er moet wel 30 cent voor worden betaald.

Vanaf half april zullen klanten bij de groente- en fruitafdeling van alle winkels worden geïnformeerd dat de zogeheten hemdtasjes ‘met pensioen’ gaan. Mensen ontvangen de eerste twee weken gratis duurzame herbruikbare verszakjes bij aankoop voor bijvoorbeeld losse appels en sperziebonen die je moet wegen. Vervolgens haalt Albert Heijn de gratis plastic zakjes stapsgewijs uit zijn filialen weg. Eind 2021 zijn de gratis plastic zakjes in alle winkels verdwenen.

Volgens algemeen directeur Marit van Egmond van Albert Heijn bespaarde de keten afgelopen jaren al miljoenen kilo's aan verpakkingsmateriaal. "Van maaltijd- en lunchsalades in een dunnere schaal en dunnere frisdrankflessen tot het helemaal onverpakt aanbieden van groente en fruit. We blijven steeds kijken of het minder kan", geeft ze aan.

Meer supermarkten voeren de laatste tijd vernieuwingen door om minder gebruik te maken van plastic. Zo kondigde Jumbo onlangs aan gehakt voortaan in een plastic zakje te stoppen in plaats van een plastic schaaltje. Dat moet enorm schelen in de hoeveelheid plastic die nodig is. PLUS schrapt sinds kort de dubbele plastic deksels bij noten.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Ahold Delhaize

Gerelateerd

Reacties

49 Posts
Pagina: 1 2 3 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 Dongen 25 maart 2021 09:10
    quote:

    Knarf schreef op 25 maart 2021 08:59:


    Heel goed. We gebruiken al meer dan een jaar de herbruikbare zakjes. Is prima te doen. Altijd twee of drie zakjes in de boodschappentas mee. Volgende stap is de plasticverpakkingen van de komkommers etc. afschaffen.

    en dan telkens de prijsstickers er af weken? Hoe moet ik dat zien?
  2. forum rang 6 rene l 25 maart 2021 09:19
    quote:

    Dongen schreef op 25 maart 2021 09:10:


    [...]
    en dan telkens de prijsstickers er af weken? Hoe moet ik dat zien?


    Ik vraag mij ook af of dit gaat werken of dat het juist averechts werkt op de verkopen.
    Voor zover ik begrijp zijn deze verszakjes versterkt met nylon waardoor het in principe niet te recyclen is als LD-PE kunststof.

    Wat zijn daarnaast de productiekosten van zo'n verszakje, volgens mij liggen deze vele malen hoger dan de wegwerpzakjes.
    En hoe is de bereidheid van de consument om elk verszakje thuis te reinigen en consequent weer mee te nemen naar de winkel.
    Meestal zullen ze "verdwijnen" in de plastic container ondanks dat het daar niet thuis hoort.

    Daarnaast blijft het de vraag, is de consument bereid wanneer hij of zij zonder zak in de winkel staat voor elk los product 30 cent bij te lappen.

    Regelmatig slaat de Groene Drift flink door, bedacht door hoogopgeleide jongetjes en meisjes die ver van de realiteit af staan.
  3. Kosygin 25 maart 2021 09:20
    Onnodige betutteling dit; mag ik zelf beslissen om wel of niet een plastic zakje te gebruiken? Maar goed, het deugvolk is ruim vertegenwoordigd bij Appie; eerder gaf men al gehoor aan de oproep om Voetbal Inside te boycotten vanwege een onschildig grapje over Akwasi. Mocht het u zijn ontgaan: de Lidl scoort het best als het gaat om groente en fruit.
  4. Beursverkloot 25 maart 2021 09:27
    quote:

    Dongen schreef op 25 maart 2021 09:12:


    [...]
    met chemische drukinkt ! En daarom mocht het niet meer.


    Het gaat om het recycle idee.. en je moet je fruitje wel wassen voordat je het gaat opeten. Plastic is echt niet veel beter dan die inkt van krantenpapier. Alleen probleem is dat er bijna geen krantenpapier meer is tegenwoordig met de komst van de digitale krant.
  5. Knarf 25 maart 2021 09:28
    quote:

    Dongen schreef op 25 maart 2021 09:10:


    [...]
    en dan telkens de prijsstickers er af weken? Hoe moet ik dat zien?


    Ja, dat is nog wel een dingetje. De stickers blijven niet plakken op het nylonzakje.
    Maar ik plak de sticker van bv appels (die in het zakje zitten) dan op de bananen.

    Ik lees weer iets over deugvolk (van andere reaguurders dan) maar dat slaat nergens op. Stem niet op groene politieke partijen, rijd nog lekker in een benzine wagen, verwarm mijn huis met aardgas enz. Deze aanpassing in gedrag is prima te doen en eigenlijk is het (voor mij dan) prettiger dan elke keer een plastic zakje te gebruiken.

    Overigens hoef je dat zakje echt niet elke keer te wassen. Ik spoel het misschien eens in de maand af en ben tot op heden niet ziek geworden.
49 Posts
Pagina: 1 2 3 »» | Laatste |Omhoog ↑