Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

ABN AMRO gaat praten met Consumentenbond over miljoenenclaim

AMSTERDAM (ANP) - ABN AMRO gaat praten met de Consumentenbond over een mogelijke miljoenenclaim tegen de bank vanwege 'woekerrentes' op kredieten. Dat heeft het financiële concern besloten nadat het onlangs een nederlaag leed bij klachteninstituut Kifid. Maar ABN AMRO is het nog steeds niet eens met die uitspraak en stapt ook nog naar de rechter.

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelde onlangs dat ABN AMRO teveel in rekening gebrachte rente aan een consument met een flexibel krediet moet terugbetalen. Want klanten mogen volgens de uitspraak verwachten dat ze minder rente hoeven te betalen als de rentes op de financiële markten omlaaggaan, tenzij de bank vooraf iets anders heeft vermeld.

Het oordeel van Kifid sterkte directeur Stef Smit van Consumentenbond Claimservice in zijn voornemen om namens andere klanten met een zelfde soort lening een miljoenenclaim in te dienen. In dat geval kan de schade voor ABN AMRO flink oplopen, omdat er naar schatting tienduizenden van dit soort leningen zijn verstrekt.

Civiele rechter

Zover is het nog niet. ABN AMRO wil momenteel alleen de betreffende klant uit de Kifid-zaak vergoeden. Daarnaast zal de bank zijn bezwaren over het Kifid-oordeel voorleggen aan een civiele rechter. Volgens ABN AMRO moet er bij het bepalen van de rente op een doorlopend krediet namelijk naar meer zaken gekeken worden dan alleen de marktrente.

Sander van Osch, verantwoordelijk voor de consumentenkredieten bij ABN AMRO, zegt dat het de intentie is om constructief het gesprek aan te gaan en tot een oplossing te komen. De rechtsgang die tegelijkertijd plaatsvindt doet daar volgens hem niks aan af. Van Osch benadrukt dat ABN AMRO zijn verantwoordelijkheid zal pakken als uit de gesprekken duidelijk wordt dat er dingen niet goed zijn gegaan.

Eerste stap

Smit van Consumentenbond Claimservice spreekt van een "positieve eerste stap". Hij heeft binnenkort een eerste gesprek met de bank en wil dat afwachten voor hij verdere conclusies trekt.

ABN AMRO is niet de enige bank die wegens te hoge rentes voor consumenten hoge claims kan verwachten. Consumentenbond Claimservice onderzoekt ook mogelijke zaken tegen het Spaanse Santander en Vesting Finance. Crédit Agricole werd eerder om eenzelfde soort zaak terechtgewezen en compenseert nu ongeveer 70.000 mensen. Daarvoor reserveerde de van oorsprong Franse kredietverstrekker 123 miljoen euro.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

10 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 17 maart 2021 18:10
    De Kievit heeft gesproken toch! en toch weer de boel traineren.

    Er loopt nu een zaak van een particulier die door de Abn zelf wordt betaalt, gaat jaren duren, hangende die zaak gaat er weinig gebeuren.

    Kassa zaterdag: wordt het niet tijd om massaal centjes weg te halen bij de Abn staatsbank?
    Die 400k forum-figureren zullen dat lachend uitvoeren, het samen-sterk principe.

    Laat Abn 200miljoen euro reserveren om de boel dit jaar nog uit de wereld te helpen, beter voor de bank, beter voor de klant.

    DSB ging ook ten onder aan dezelfde toestanden, na de (run)melding in de ochtendshow was het hek van de dam....
  2. [verwijderd] 17 maart 2021 18:34
    Als Abn het echt lang gaat oprekken! de claim in de notering brengen ala Begaclaim jaren geleden.

    Toewerken naar de definitieve uitspraak(die de bank op 100% gaat verliezen) dus een stijgende claim koers door uitzicht op cash, eind/exit dividend.

    Starten op 200 miljoen euro, 20 miljoen aandelen maal tien euro bij de IPO op Euronext.
    Het oudste slachtoffer van de bank mag dan een klap op de gong geven, een heer of dame van 98 jaar oud: "Ik ben 78 jaar lid geweest van deze club, ik stel voor dat ze 78 jaar de bak in gaan"
  3. forum rang 8 Lepre Chaun 17 maart 2021 20:48
    quote:

    drooglegging schreef op 17 maart 2021 18:10:

    De Kievit heeft gesproken toch! en toch weer de boel traineren.

    Er loopt nu een zaak van een particulier die door de Abn zelf wordt betaalt, gaat jaren duren, hangende die zaak gaat er weinig gebeuren.

    Kassa zaterdag: wordt het niet tijd om massaal centjes weg te halen bij de Abn staatsbank?
    Die 400k forum-figureren zullen dat lachend uitvoeren, het samen-sterk principe.

    Laat Abn 200miljoen euro reserveren om de boel dit jaar nog uit de wereld te helpen, beter voor de bank, beter voor de klant.

    DSB ging ook ten onder aan dezelfde toestanden, na de (run)melding in de ochtendshow was het hek van de dam....
    Openbare oproepen tot een bank run, het in groten getale opnemen van geld van bankrekeningen, worden strafbaar gesteld. ... Op het nieuwe delict zal maximaal vier jaar gevangenisstraf en een geldboete van 19.000 euro komen te staan
  4. forum rang 5 Blanco rolling 17 maart 2021 22:58
    De rente bij DSB was ca 40% lager dan bij ABN.
    Bij ABN 10%, bij DSB 6,1 of 5,9%

    Je hoefde bij DSB geen dure risicoverzekering af te sluiten.
    Alleen die verkopers waren provosie gericht om dat wel door je strot te drukken.
    Ik nam zo een verzekering niet en heb mijn krediet van ABN omgezet naar DSB en was blij met de veel lagere kosten.
10 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links