Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Inloggen

  • Geen account? Registreren

Wachtwoord vergeten?

Volkswagen bouwt fabrieken voor batterijen elektrische auto's

WOLFSBURG (ANP/RTR/BLOOMBERG) - Autoconcern Volkswagen is van plan zes fabrieken in Europa te bouwen voor de productie van batterijen voor elektrische auto's. De fabrieken moeten in 2030 operationeel zijn en ervoor zorgen dat het Duitse bedrijf zijn ambitie kan waarmaken om 's werelds grootste fabrikant van elektrische auto's te worden. De plannen kosten volgens kenners zo'n 25 miljard euro.

De fabrieken moeten een jaarlijkse productiecapaciteit van accu's hebben van in totaal 240 gigawattuur, die het bedrijf zelf wil gaan bouwen of samen met een partner. Dat is voldoende batterijcapaciteit voor tussen de 2,5 miljoen en 5 miljoen auto's, uitgaande van de capaciteit die de meeste elektrische auto's momenteel hebben.

"Elektrische mobiliteit is een kernactiviteit van ons geworden", zei topman Herbert Diess op de zogenoemde 'Power Day' van Volkswagen, waarop de plannen werden onthuld. Volgens Diess zullen de fabrieken ervoor zorgen dat de levering van batterijen van hoge kwaliteit aan het bedrijf op de lange termijn is verzekerd. Volkswagen heeft al twee locaties voor fabrieken in het vizier, in Duitsland en Zweden, en kijkt naar mogelijkheden voor de rest.

Groter belang

Een deel van het geld dat VW investeert in batterijen gaat naar een groter belang in start-up Northvolt. Volkswagen had al 20 procent van dat bedrijf in handen, maar laat niet weten hoe groot dat belang wordt. Verder moet VW door de grotere productie de prijs per kilowattuur sterk naar beneden brengen. Daardoor moeten de kosten van de batterijen die in auto's gaan tot wel de helft lager worden. Door innovatie moet ook het rijbereik omhoog gaan.

Het bedrijf maakte verder bekend dat het samen met olie- en gasconcern BP en de energiebedrijven Enel en Iberdrola wil gaan werken aan uitbreiding van de Europese laadpaleninfrastructuur voor elektrische auto's. Gebrek aan laadpalen wordt door kenners gezien als een obstakel voor de massale overgang naar elektrisch rijden.

Rivaal Tesla gaat naar verwachting een speciale fabriek voor batterijen plaatsen bij zijn nieuwe grote autofabriek in de buurt van Berlijn die momenteel in aanbouw is.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Volkswagen 100% zegt kopen 1 stemmen
VOLKSWAGEN AG VZO O.N. 100% zegt kopen 1 stemmen

Gerelateerd

Reacties

12 Posts
| Omlaag ↓
  1. Hugo44 15 maart 2021 15:45
    "Dat is voldoende opwekcapaciteit om jaarlijks bijna 700.000 huizen van stroom te voorzien."

    Lijkt me interessanter om te weten hoeveel auto's met deze batterijen geleverd kunnen worden??
    Mooie plannen allemaal, maar nu de uitvoering. 'Execution is hard'

    Ik moet nog zien of er wel zoveel klandizie voor VW-auto's zal zijn, als ze de huidige software-problemen niet vlot gaan oplossen gaan de VW-klanten naar Hyundai en Kia en Tesla
  2. WijHetVolk 15 maart 2021 16:22
    Als dat allemaal "politiek verantwoord" moet gebeuren ben ik heel benieuwd naar wat men gaat verzinnen om al die groene stroom op te wekken.
    In de polder nemen datacenters al de meeste groene stroom af. Alle vrachtwagens moeten electrisch, auto's moeten electrisch, het electriciteits netwerk moet nog uitgebreid worden en we moeten massaal van het gas af.
  3. nieuw begin 15 maart 2021 16:30
    quote:

    lanciared schreef op 15 maart 2021 16:05:


    En veel Lithium hiervoor nodig. Alleen al maar om VW te bevoorraden.
    Prijs van Lithium verleden week op 1 dag met 21,5 % omhoog.
    Nog veel prijsstijgingen in het verschiet.
    Nieuwe mijnen komen er natuurlijk ook aan, maar zal toch nog wat jaren duren eer deze klaar zijn.


    Goed voor AMG die al mijnen in productie heeft
  4. forum rang 4 Sir Cryptalot 15 maart 2021 16:34
    quote:

    bionerd schreef op 15 maart 2021 16:23:


    De grote kostenbesparing op de cathode wordt gerealiseerd met hun ontwikkelingspartner Nano One Materials. www.nanoone.ca .


    Haha, daar zijn we weer. Ik zit er ook nog steeds vol in, in Frankfurt en in Toronto. Het is wel spannend sudderen de laatste maanden maar ik kan me niet anders voorstellen dat we de komende jaren nog wat verdubbelingen gaan zien.
  5. forum rang 5 zwendelaar 15 maart 2021 17:04
    quote:

    lanciared schreef op 15 maart 2021 16:05:


    En veel Lithium hiervoor nodig. Alleen al maar om VW te bevoorraden.
    Prijs van Lithium verleden week op 1 dag met 21,5 % omhoog.
    Nog veel prijsstijgingen in het verschiet.
    Nieuwe mijnen komen er natuurlijk ook aan, maar zal toch nog wat jaren duren eer deze klaar zijn.
    misschien goed voor AMG ?
  6. forum rang 10 DeZwarteRidder 20 maart 2021 08:48
    FD
    Industrie
    19 mrt
    VDL Nedcar wil evengoed batterijen gaan produceren na vertrek BMW

    Industrieconcern VDL ziet eind 2023 BMW vertrekken in zijn autofabriek. Het bedrijf hoopt met nieuwe activiteiten duizenden werknemers aan het werk te kunnen houden.

    Originele link van het artikel: fd.nl/net-binnen
  7. forum rang 6 pacman 20 maart 2021 10:31
    Water is de Toekomst

    Ik moet het nog maar eens zien of het VW lukt kijk ff naar Tesla in Berlijn , heeft ff , Das Werk soll, bei voller Auslastung, einen maximalen Wasserverbrauch von 1,4 Millionen
    Kubikmeternwasser pro Jahr haben , "Frontal 21" lägen Unterlagen des Landesumweltministeriums vor, nach denen Brandenburg bei der Ressource Wasser schon heute zunehmend an "Kapazitätsgrenzen" gerate.

    www.rbb24.de/studiofrankfurt/wirtscha...

    en ook hier hetzelfde,
    nos.nl/artikel/2373234-datacenters-in...

    Hoogleraar bestuurskunde Michiel de Vries bekeek die eerder genoemde webinar en is kritisch over de gang van zaken. Hij is onder meer bezorgd over het gebruik van chemicaliën om bacteriën in het koelwater te doden en kalkafzetting te voorkomen. "Dat wordt weer geloosd op het oppervlaktewater, op kanalen en het IJsselmeer, noem maar op
12 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links