Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

'1 op de 200 nieuwe vrachtwagens in Europa elektrisch'

Reacties

17 Posts
| Omlaag ↓
  1. WijHetVolk 12 maart 2021 15:52
    A) Aanschaf is nog veel te hoog. (lichte truck euro300.000)
    B) Niet mogelijk om overal te laden.
    C) Bereik beperkt (max 350km)
    D) Bij de productie van een elektrische vrachtauto komt meer CO2 vrij en als er dan ook nog eens geen groene stroom wordt getankt, blijft onder de streep weinig voordeel voor het milieu over.
    E) Er zijn nog geen modellen zware vrachtwagens
  2. forum rang 5 Japio_ 12 maart 2021 16:22
    quote:

    WijHetVolk schreef op 12 maart 2021 15:52:

    A) Aanschaf is nog veel te hoog. (lichte truck euro300.000)
    B) Niet mogelijk om overal te laden.
    C) Bereik beperkt (max 350km)
    D) Bij de productie van een elektrische vrachtauto komt meer CO2 vrij en als er dan ook nog eens geen groene stroom wordt getankt, blijft onder de streep weinig voordeel voor het milieu over.
    E) Er zijn nog geen modellen zware vrachtwagens
    Je zwetst. Electrische trucks zijn perfect voor locale distributie en verbruiken veel minder energie per km.
  3. forum rang 6 Go Go Go ! 12 maart 2021 16:27
    quote:

    FlashHenk schreef op 12 maart 2021 16:13:

    Een elektrische truck is wel handig als je batterijen wil vervoeren in plaats van lading. Ik voorzie een enorme marktvraag vanuit Duracell, Varta en Panasonic.
    @FlasHenk .... Humorrrrrrrrr

    @Japio ... geef eens aan wat er in de bewuste posting dan “gezwetst” wordt

  4. Zheng He 12 maart 2021 16:38
    Probeer je eens voor te stellen dat je op een beleggerssite zit en hoe je wat kunt verdienen door op welke manier in deze sector te beleggen. Het zou mooi zijn als de nederlandse industrie ook een graantje zou mee pikken ipv in die eindeloze climategate discussies te verzeilen.
    De toekomst moet je niet willen tegenhouden. Steden nemen nu al maatregelen die electrische busjes en vrachtwagens vragen. Gewone bussen worden ondertussen overal elektrisch.
    Wat schiet je er dan mee op eindeloos al je energie in dieselbussen te steken, laat onze bussenfabrieken (en de rest van de industrie) aub met de tijd meegaan.
  5. WijHetVolk 12 maart 2021 19:29
    quote:

    Japio_ schreef op 12 maart 2021 16:22:

    [...]

    Je zwetst. Electrische trucks zijn perfect voor locale distributie en verbruiken veel minder energie per km.
    Goed argument. En vooral de onderbouwing is echt "mindblowing"
    Echter, ik baseer mijn standpunt op feiten en niet op een onderbuikgevoel.

    Lees dit maar eerst eens door

    www.nieuwsbladtransport.nl/wegvervoer...
  6. forum rang 5 Japio_ 12 maart 2021 20:34
    quote:

    Domendommer schreef op 12 maart 2021 17:59:

    Net als met een diesellokomotief electriciteit opwekken voor 1. electromotor en 2. productie van waterstof voor aandrijving van de generator, overschot opslaan in accu's voor het rijden in de stad. Nou goed ik zeg maar wat.

    naja...
    Een dieselaandrijving kun je vergelijken met het verwarmen van de woonkamer met de schuifpui volledig open.
    Een diesel elektrische aandrijving is al veel efficiënter; regenereren van remenergie en optrekken met 100% koppel bij laag toeren vlakt de pieken af.
    Dan de dommerdandomme generator/opslag, als de warmte nuttig wordt gebuikt (gascentrale/stadsverwarming) dan is het rendement bijna het dubbele van de diesel... dom he...
  7. forum rang 5 Japio_ 12 maart 2021 21:37
    quote:

    WijHetVolk schreef op 12 maart 2021 19:29:

    [...]

    Goed argument. En vooral de onderbouwing is echt "mindblowing"
    Echter, ik baseer mijn standpunt op feiten en niet op een onderbuikgevoel.

    Lees dit maar eerst eens door

    www.nieuwsbladtransport.nl/wegvervoer...
    Feiten uit de periode 2013-2019?

    100 zonnepanelen leveren voldoende energie om een lichte vrachtwagen 250 dagen per jaar 100km per dag te laten rijden. Met PPO is hier 4 hectare koolzaad voor nodig!

    Comfortabeler voor de chauffeur, aanzienlijk minder energie nodig, meer lading (hoge koppel en minder ruimte voor de aandrijving). Geen

    Betonmixers, stadsbussen, vrachtwagens worden inmiddels vanaf ontwerp electrisch uitgevoerd, dus niet langer een dure ombouw van een diesel variant.

    De chauffeur stil laten staan om veel te dure stroom te laten laden?? Met een passende accu vertrekt de wagen 's morgens opgeladen en voorverwarmd en komt einde dag (bijna leeg) terug.

    De prijs van een liter diesel kost ruim 30% meer dan een jaar geleden, op een miljoen kilometer een verschilletje van €100k en brandstof zal na corona nog duurder worden.

  8. WijHetVolk 13 maart 2021 05:45
    "Feiten uit de periode 2013-2019?"

    Feiten periode 2019-2025 zijn nog niet bekend

    "100 zonnepanelen leveren voldoende energie om een lichte vrachtwagen 250 dagen per jaar 100km per dag te laten rijden. Met PPO is hier 4 hectare koolzaad voor nodig!"

    Een standaard zonnepaneel heeft een afmeting van 165 x 99 cm = 2.64m2
    Volgens jou heb je 100 panelen nodig x 2.64m2 = 264m2 voor 1 vrachtwagen 100km/dag
    Tussen jan-sept 2019 zijn er 12770 vrachtwagens verkocht. Bron

    12770 x 264m2 = 3.371.280m2 of 3.3713km2 of ongeveer 472 voetbalvelden (enkel en alleen voor de vrachtwagens verkocht in de aangegeven periode.)

    Nederland telde op 1 januari 2018 zo’n 140 duizend zware vrachtvoertuigen: 63 duizend vrachtauto’s en 77 duizend trekkers voor oplegger. Bron

    De meeste zware vrachtvoertuigen zijn dan ook in bezit van bedrijven in de sector vervoer en opslag. Deze bedrijven leggen met hun voertuigen bijna 70 procent van alle zware vrachtvoertuigkilometers af. Ze maken ook gemiddeld de meeste voertuigkilometers. Jaarlijks rijden ze 90 duizend kilometer met een zwaar vrachtvoertuig.

    "Comfortabeler voor de chauffeur, aanzienlijk minder energie nodig, meer lading (hoge koppel en minder ruimte voor de aandrijving). Geen "

    1) Je hebt blijkbaar nog nooit op een moderne vrachtauto gereden. Comfort is al hoger dan die van een high end personenauto
    2) Minder energie nodig is regelrechte onzin. Batterijpakket alleen al is zwaarder dan een moderne dieselmotor. En vanuit een natuurkundig oogpunt is lichter energievriendelijker
    3) Minder ruimte voor de aandrijving: misschien, meer ruimte nodig voor batterijpakket: zeker. Daarbij moet je rekening houden met extra energievreters zoals een betonmolen die met 20 ton lading moet draaien, een airco die een bus met 120 passagiers behagelijk moet kunnen houden, een koel/vriescombinatie met 30 ton goederen etc.

    "Betonmixers, stadsbussen, vrachtwagens worden inmiddels vanaf ontwerp electrisch uitgevoerd, dus niet langer een dure ombouw van een diesel variant."

    Onzin, bron?

    "De chauffeur stil laten staan om veel te dure stroom te laten laden?? Met een passende accu vertrekt de wagen 's morgens opgeladen en voorverwarmd en komt einde dag (bijna leeg) terug."

    Zoals eerder al vermeld: Een zware vrachtwagen rijdt gemiddeld ergens tussen de 75 en 90 duizend/km/jaar. Met de rij en rusttijdenwet in het achterhoofd zijn de meeste van deze chauffeurs s'nachts niet op de standplaats. Diegene die in ploegen werken rijden met 2/3 chauffeurs op een vrachtwagen en dan staat de vrachtwagen eigenlijk nooit stil. (Stilstaan kost geld)

    "De prijs van een liter diesel kost ruim 30% meer dan een jaar geleden, op een miljoen kilometer een verschilletje van €100k en brandstof zal na corona nog duurder worden."

    Total cost of ownership

    In het tco-model van Panteia worden niet alleen de kosten van het voertuig meegerekend, maar ook die van de laadinfrastructuur. Bij een grote bakwagen (18 ton) en een batterij van 160 kWh (nieuwwaarde 267.500 euro), een gebruik van 35.000 kilometer per jaar en een 20 kW laadsysteem (waarbij het een hele nacht duurt om het voertuig op te laden), is er volgens de berekeningen van Panteia bij elektrische vrachtvervoer een kostprijsverschil van maar liefst 59 cent per kilometer ten opzichte van diesel.

    www.raivereniging.nl/pers/marktinform...
    europese-auto-statistieken.html

    www.transport-online.nl/site/92854/24...

    www.nieuwsbladtransport.nl/wegvervoer...
  9. forum rang 5 Japio_ 13 maart 2021 11:52
    Je overschat het formaat van een zonnepaneel want deze is 1,7m2. Het is op dit moment nog gangbaar om tussenruimte te houden, maar dat zal veranderen als de panelen onderdeel van het dak worden ipv er opgezet. - zie cacaofabriek Amsterdam-
    Jij blijft daarnaast hangen in grote combinaties, maar heb je enig idee hoeveel er regionaal wordt getransporteerd? Dus wagens die 10 of meer stops per dag maken en minder dan 200km rijden?
    Distributie kan nog veel efficiënter, om te beginnen met het samenvoegen van de 6 pakketbezorgers die dagelijks achter elkaar aan rijden.

    1 liter diesel heeft een equivalent van ongeveer 10kWh, 25 liter per 100km is 250kWh. Een EV verbruikt ongeveer 125kWh per 100km dus de helft.

  10. forum rang 10 DeZwarteRidder 13 maart 2021 12:15
    Bouwer batterijtruck crasht na aanklacht misleiding

    Door Redactie DFT
    Updated Gisteren, 20:29
    Gisteren, 20:20 in FINANCIEEL

    De koers van de maker van elektrische trucks Lordstown Motors is 17% ingestort vrijdag. Het hedgefonds Hindenburg Research beticht het van misleiding van zijn investeerders.

    De autobouwer, die zijn truck in september vorig jaar aan president Donald Trump presenteerde, zou beleggers om de tuin hebben geleid. De topman zou hebben overdreven over welke capaciteit zijn truck, die volledig op batterijen rijdt, zou kunnen krijgen.

    Ook zou het de aantal voorintekeningen voor de aankopen van de trucks veel te hoog zijn voorgesteld. Daarnaast zou de voortgang van het eerste model lang niet zo voorspoedig gaan als Lordstown rapporteerde.

    Het hedgefonds Hindenburg, dat een uitgebreid rapport over de aanklachten deelt met beleggers, zit short in Lordstown. Het rekende vooraf op het instorten van de koers.
    ’Leugens’

    Volgens Lordstown Motors bevat het Hindenburg-rapport halve waarheden en leugens. Het zou er alleen op uit zijn de aandelenkoers te laten dalen voordat het bedrijf volgende week zijn eerste kwartaalcijfers meldt als beursgenoteerd bedrijf.

    Deze start-up is vernoemd naar de stad in Ohio waar het bedrijf in 2019 een slapende voormalige General Motors-assemblagefabriek kocht. Daarbij verwierf GM een klein belang in Lordstown Motors.

    Hindenburg heeft vorig jaar de start-up Nikola voor elektrische vrachtwagens aangevallen. Dat zou beleggers video’s tonen van een elektrische truck op batterijkracht, maar die zou in werkelijkheid van een heuvel afglijden omdat er nog helemaal geen afgerond prototype zou zijn. Nikola ontkende dat stellig.
17 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links