Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Inloggen

  • Geen account? Registreren

Wachtwoord vergeten?

VVD en CDA: geen kilometerheffing, werktijden blijven spreiden

VVD en CDA: geen kilometerheffing, werktijden blijven spreiden

DEN HAAG (ANP) - VVD en CDA zien in een algemene kilometerheffing geen oplossing voor het fileprobleem. De partijen kijken liever naar alternatieven zoals het spreiden van werktijden en meer thuiswerken zoals tijdens de coronacrisis in grotere mate mogelijk bleek. Dat werd duidelijk tijdens een debat dat werd georganiseerd door Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Natuur & Milieu. De transporteurs zijn net als partijen als GroenLinks, D66 en ChristenUnie wel voorstander van de kilometerheffing.

Voorstanders van een algemene heffing vrezen dat de filedruk weer flink gaat toenemen wanneer het coronavirus is bedwongen. "De VVD is de partij voor in de file blijven staan", zei Pieter Grinwis namens de ChristenUnie. De economische schade door vertragingen in het vrachtverkeer op het hoofdwegennet werd door onderzoeksbureau Panteia in 2019 becijferd op 1,5 miljard euro.

D66 wees erop dat files naast economische schade ook nadelig zijn voor de gezondheid en de natuur. Samen met GroenLinks en de ChristenUnie wil de partij naast een kilometerheffing voor alle personenauto's ook geld steken in het openbaar vervoer en andere alternatieven. De VVD wil meer investeren in het wegennet. CDA en VVD vinden het oneerlijk dat mensen die geen alternatief hebben met de heffing extra worden belast. "Niemand staat voor z'n lol in de file", zei Tweede Kamerlid Mark Harbers namens de VVD.

De kilometerheffing voor vrachtwagens komt er in ieder geval, per 2023. De partijen verschillen wel van mening over hoe hoog de tarieven moeten worden. De VVD wil een vrachtwagenheffing met een gemiddeld tarief van 15 cent per kilometer. Dat is bijna gelijk aan het tarief dat het demissionaire kabinet eerder al voorstelde. CDA kiest voor 12 cent, terwijl GroenLinks het hoogste tarief wil met 29 cent. Dat blijkt uit de doorrekening van de verkiezingsprogramma’s door het Centraal Planbureau (CPB). De opbrengst moet in ieder geval voor een deel worden teruggesluisd naar de transportsector om verduurzaming te stimuleren, vonden vrijwel alle partijen die deelnamen aan het debat. Alleen de PVV is tegen de vrachtwagenheffing.

Reacties

37 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 DeZwarteRidder 10 maart 2021 12:51
    quote:

    Ikkenietweten schreef op 10 maart 2021 12:43:


    Kilometerheffing is verreweg de meest eerlijke manier om files te bestrijden.
    Tegelijkertijd moeten we dan wel de wegenbelasting afschaffen. Niet het bezit maar het gebruik belasten.
    Dit huldigt het principe "de vervuiler betaalt".


    En hoe wil je de buitenlandse auto's laten betalen....???
  2. StoplossBurner 10 maart 2021 12:53
    De kilometerheffing wordt een gigantisch ICT project waarbij de opdrachtgever de overheid. Wat zou daar toch mis kunnen gaan? Simpelere methodiek is gewoon Europees de accijnzen verhogen en als compensatie de wegenbelasting verlagen. Dan weet je in ieder geval dat de vervuiler betaald en kan meteen ook de subsidie voor elektrische voertuigen eraf.
  3. forum rang 10 DeZwarteRidder 10 maart 2021 12:57
    quote:

    StoplossBurner schreef op 10 maart 2021 12:53:


    De kilometerheffing wordt een gigantisch ICT project waarbij de opdrachtgever de overheid. Wat zou daar toch mis kunnen gaan? Simpelere methodiek is gewoon Europees de accijnzen verhogen en als compensatie de wegenbelasting verlagen. Dan weet je in ieder geval dat de vervuiler betaald en kan meteen ook de subsidie voor elektrische voertuigen eraf.


    Accijnzen verhogen is verreweg de meest simpele oplossing, maar kan alleen in Europees verband.
  4. Cheff 10 maart 2021 13:09
    De VVD is verreweg de meest leugenachtige partij die er is. CDA waait simpelweg met alle winden mee.
    Ik vind dergelijke berichten een beetje voor de bühne. Iedereen weet toch hopelijk nu wel dat men nooit beloftes nakomt in de politiek. Zouden er serieus nu nog mensen zijn die Pinokkio Rutte geloven? Zal toch niet?
  5. forum rang 5 geobeo 10 maart 2021 13:16
    quote:

    Cheff schreef op 10 maart 2021 13:09:


    De VVD is verreweg de meest leugenachtige partij die er is. CDA waait simpelweg met alle winden mee.
    Ik vind dergelijke berichten een beetje voor de bühne. Iedereen weet toch hopelijk nu wel dat men nooit beloftes nakomt in de politiek. Zouden er serieus nu nog mensen zijn die Pinokkio Rutte geloven? Zal toch niet?


    Iedereen die dagelijks naar de NPO / NOS "kerk diensten" kijkt en alles blind geloofd zal gewoon weer Rutte stemmen.

    De propaganda machine draait volop: het gaat het grootste deel van de tijd alleen maar heel oppervlakkig over Rutte en Hugo en helemaal nooit over wat ze nou eigenlijk precies doen of gedaan hebben (gratis Toyota's voor terroristen, burgers knevelen, een volle 6 maanden achterlopen op de Engelsen qua vaccineren, enz enz).

    Rutte begint straks gewoon aan z'n 5e termijn alsof er niks aan de hand is en graaft zich nog dieper in IT-corruptie, leugens, enz.

    Een 5e termijn Rutte, daar kan de gemiddelde totalitaire machthebber nog een puntje aan zuigen. VVD/NPO: een van de meest succesvolle propaganda machines ooit.

    De grootste truc die de duivel kan uitvoeren is het volk ervan overtuigen dat hij niet bestaat.
  6. forum rang 4 Am@eurBelegger 10 maart 2021 13:18
    Zie Duitsland...
    Koppellen en innen via brandstof.... buitelandse auto's die hier tanken betalen mee...
    Wie rijdt moet tanken, zo gek zijn die Duitsers niet...
    Dan komt natuurlijk wel een groot probleem aan het licht...... WIJ betalen ons blauw aan brandstof.... wanneer krijgen we kwartje van kok terug?
  7. forum rang 5 Jemoetwat 10 maart 2021 13:19
    quote:

    Cheff schreef op 10 maart 2021 13:09:


    De VVD is verreweg de meest leugenachtige partij die er is. CDA waait simpelweg met alle winden mee.
    Ik vind dergelijke berichten een beetje voor de bühne. Iedereen weet toch hopelijk nu wel dat men nooit beloftes nakomt in de politiek. Zouden er serieus nu nog mensen zijn die Pinokkio Rutte geloven? Zal toch niet?


    Och jee, iets met de beste stuurlui...
    Iedere partij / politicus belooft dingen die niet nagekomen kunnen worden, omdat er nou eenmaal een coalitie gevormd moet worden. Wat betekent concessies doen.
    Verder kun je Rutte niet overal de schuld van geven, wanneer er op (veel) lagere niveua's dingen misgaan.
    Ook denk ik niet dat meneer Baudet, Wilders en consorten ons land beter zou 'leiden' dan dat Rutte heeft gedaan. Het zijn allemaal aparte types, maar Baudet vind ik ronduit eng.
  8. G.errit@ 10 maart 2021 13:22
    een miljoen huizen willen ze erbij bouwen om onze tegenwoordige en toekomstige immigranten te huisvesten; afspraak Marrekesh. dit worden dus nog meer mensen in dit kleine landje, dus nog meer werkende mensen die naar hun werk moeten. in Duitsland betalen ze geen wegenbelasting en is de heffing verwerkt in de brandstofprijs, dus meer rijden is meer betalen, zo kan het ook. dit is weer een gewone andere manier om geld uit onze zak vandaan te kloppen
  9. forum rang 4 Patience 10 maart 2021 13:36
    quote:

    Jemoetwat schreef op 10 maart 2021 13:19:


    [...]
    Och jee, iets met de beste stuurlui...
    Iedere partij / politicus belooft dingen die niet nagekomen kunnen worden, omdat er nou eenmaal een coalitie gevormd moet worden. Wat betekent concessies doen.
    Verder kun je Rutte niet overal de schuld van geven, wanneer er op (veel) lagere niveua's dingen misgaan.
    Ook denk ik niet dat meneer Baudet, Wilders en consorten ons land beter zou 'leiden' dan dat Rutte heeft gedaan. Het zijn allemaal aparte types, maar Baudet vind ik ronduit eng.
    als de verkiezingen er niet waren waren de kappers nog steeds dicht. Het is allang niet meer volks belang maar eigen belang. Ze willen toch even er goed uitzien voor de buis en met ze zeven bij de kapper en zeggen dat er maar twee personen in de winkel moeten zijn. En het milieu als of dat door de auto’s komt. De auto’s van tegenwoordig zijn zo goed afgesteld dat het het amper schade veroorzaakt voor het milieu. De luchtvaart, fabrieken dat het is het grote probleem. Maar ja die laten ze met rust durven ze niet aan dan maar het geld ophalen bij het dome volk, die betalen toch wel.
  10. forum rang 4 Patience 10 maart 2021 13:43
    Waarom gewoon niet met ze allen staken een dag of twee is al genoeg om gehoor te krijgen bij het tweede kamer. Gaat Nederland miljarden kosten moetje kijken hoe snel ze een luisterend oor ze voor jullie zullen hebben en uitvoeren. Het staken moet via de rechter aangevraagd worden dat is nu toch niet meer van toepassing staan toch aan hun zijde. Voorbeeld het lockdown verhaaltje. Rechters op een paar na corrupt. Dus nederlanders wees nou niet een keer braaf en kom voor je recht op je wordt besodemieterd waar je bij staat.
37 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Dagelijkse nieuwsbrief

Ja, ik wil elke dag de laatste kooptips en analyses van verschillende aandelen ontvangen.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links