Van beleggers
voor beleggers
desktop iconOne Monitor

Inloggen

  • Geen account? Registreren

Wachtwoord vergeten?

'Plug-inhybrideauto niet altijd duurzamer dan benzineauto'

'Plug-inhybrideauto niet altijd duurzamer dan benzineauto'

DEN HAAG (ANP) - Plug-inhybrideauto’s zijn niet altijd beter voor het klimaat en de gezondheid dan auto’s met een benzinemotor. Dat meldt de Consumentenbond naar aanleiding van een internationale test waarin allerlei auto’s zijn beoordeeld op verbruik en schadelijke uitstoot.

Uit de test komt naar voren dat plug-inhybrideauto’s, waarbij een benzinemotor gecombineerd wordt met een elektrische motor, niet altijd beter scoren op duurzaamheid. De verschillen in de resultaten zijn soms gedeeltelijk te verklaren door gewicht en aerodynamica. Daarnaast hebben sommige fabrikanten vooral bij auto's met een brandstofmotor de motortechniek beter voor elkaar. Er is veel winst te behalen met een goed motorontwerp en een uitlaatgas-nabehandeling, aldus de onderzoekers.

Opvallend volgens de Consumentenbond zijn de goede scores van een aantal conventionele auto's. Zo krijgen de Volkswagen Golf 1.5 TSI (benzine) en Skoda Octavia Combi 2.0 TDI (diesel) beide een goede beoordeling omdat het verbruik en de uitstoot van schadelijke gassen door deze auto’s relatief laag zijn.

De test werd uitgevoerd in het kader van het Green NCAP-programma. Daarbij werken Europese consumentenorganisaties, automobielclubs, overheden en universiteiten samen om auto’s te vergelijken op duurzaamheid.

Reacties

25 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Robasc+ 26 februari 2021 11:39
    Goed dat er begonnen is met dit soort onderzoeken, maar helaas uitkomsten die nu al weer verschillend geïnterpreteerd worden. Skoda een 4,6/10 en Volkswagen een 5,3/10 bij uitstoot broeikasgassen wordt in dit artikel relatief laag genoemd en 3,5/5 sterren wordt een goede beoordeling genoemd. Dat de Mitsubishi Outlander door de mand valt en ten onrechte al die jaren zwaar gesubsidieerd is, weet iedereen al jaren.
  2. Yukon1958 26 februari 2021 11:54
    quote:

    Robasc+ schreef op 26 februari 2021 11:39:


    Goed dat er begonnen is met dit soort onderzoeken, maar helaas uitkomsten die nu al weer verschillend geïnterpreteerd worden. Skoda een 4,6/10 en Volkswagen een 5,3/10 bij uitstoot broeikasgassen wordt in dit artikel relatief laag genoemd en 3,5/5 sterren wordt een goede beoordeling genoemd. Dat de Mitsubishi Outlander door de mand valt en ten onrechte al die jaren zwaar gesubsidieerd is, weet iedereen al jaren.
  3. forum rang 7 holenbeer 26 februari 2021 13:18
    quote:

    Erik-S schreef op 26 februari 2021 12:28:


    Mischien een domme vraag maar hoeveel procent van alle electriciteit voor hybride en electrische auto's wordt opgewekt door kolen centrales en hoeveel procent door alternatieve energie bronnen ?

    De gemiddelde elektriciteit wordt in Nederland met14,6 % kolen en 18,8 % hernieuwbaar geproduceerd in 2019. aardgas was 58,2 %. Intussen is het aandeel hernieuwbaar alweer een stuk hoger. En kolen daardoor lager.

    opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dat...

    De elektriciteit die naar auto's gaat zou nog wat schoner kunnen zijn, ervan uitgaande dat mensen met zo'n auto deels laden met hun eigen zonnepanelen, op dat moment dus 100 % hernieuwbaar en op dat moment dus niet met de gemiddelde stroom uit het net.
  4. forum rang 6 Japio_ 26 februari 2021 13:59
    quote:

    Erik-S schreef op 26 februari 2021 12:28:


    Mischien een domme vraag maar hoeveel procent van alle electriciteit voor hybride en electrische auto's wordt opgewekt door kolen centrales en hoeveel procent door alternatieve energie bronnen ?


    Bijzonder weinig want voor nagenoeg alle laadpalen wordt duurzame energie ingekocht. Voor iedere km heeft een elektrisch aangedreven auto 60% minder energie nodig dan een brandstof aangedreven variant en als we de input verder te verduurzamen is EV helemaal een no-brainer.
  5. greenchip 26 februari 2021 14:28
    quote:

    Erik-S schreef op 26 februari 2021 12:28:


    Mischien een domme vraag maar hoeveel procent van alle electriciteit voor hybride en electrische auto's wordt opgewekt door kolen centrales en hoeveel procent door alternatieve energie bronnen ?


    Dat is geen domme vraag, maar dat is niet goed te zeggen voor elektrische auto's alleen. Er wordt energie opgewekt vanuit allerlei bronnen (kolen, gas, kernenergie, windmolens, zonne-energie, waterkracht), en die wordt verdeeld over alle energieverbruikers. Als je een elektrische auto neemt, is er in eerste instantie meer grijze stroom nodig om aan alle behoefte te voldoen, want er is nog bij lange na niet voldoende duurzame stroom. Als je het met je eigen zonnepanelen opwekt is het weer een ander verhaal. Op termijn stimuleert meer elektriciteitsverbruik dan wel weer investeringen in duurzame energie.
  6. forum rang 4 andre68 26 februari 2021 14:56
    quote:

    HobbyBeleggerT schreef op 26 februari 2021 13:43:


    En hoe zat het ook alweer met het maken van al die accu's en wat gebeurt er met al die accu's als de auto wordt afgedankt? Is dat meegenomen in het onderzoek?
    Afgedankte accu's gaan per container naar Nigeria en India. Daar zijn ze véél verder dan wij met recyclen van dat soort afval.
  7. Robertwo2 26 februari 2021 15:16
    Als je de ontwikkelingen op het gebied van energieopwekking en energietransport en energieopslag volgt, weet je, dat er een enorme revolutie het komend decennium aankomt. Maar met de bestaande technologie"en is al veel winst te behalen en zal voorkomen, dat we energiegeld aan schurkenstaten kwijt zijn, in plaats van dit geld aan b.v. onderwijs en innovatie te besteden. Isolatie is nog maar bij een minderheid van Nederland ingevoerd en zou veel meer gesubsidieerd moeten worden i.pv. miljarden subsidie per jaar aan fossiele energie te besteden. Zonne-energie en Windenergie op zee zou in een hoger tempo moeten worden aangelegd (zonder een cent subsidie en garanties op milieu en afbraak (bij kernenergie mag de belastingbetaler dat voor zijn rekening nemen), Tennet moet met investeringen van de overheid in sneller tempo kabels aanleggen van Noord naar Zuid en vaan zee naar Oost. Als we dan nog attenter en doelbewust met energie omgaan, kunnen we nog 10 tot 15% besparen en in totaal kunnen we hierdoor 50% besparen met nog een aantal kleinere maatregelen de komende tien jaar en met de nieuwe technologie kunnen we zelfs 75% besparen in 15 jaar!
    Kernenergie moet je echt niet in investeren gezien de kosten, gevaren en opslag/veiligheid en het is ook nog eens een onvolwassen energie vorm (wie kan Fukushima na 10 ! jaar oplossen?).
  8. forum rang 7 Jopie1962 26 februari 2021 15:18
    quote:

    andre68 schreef op 26 februari 2021 14:56:


    [...]Afgedankte accu's gaan per container naar Nigeria en India. Daar zijn ze véél verder dan wij met recyclen van dat soort afval.


    Ja, en de kinderhandjes zijn daar ook veel goedkoper, en de milieu-regels veel soepeler. Ook het smeergeld is daar nog te doen.
  9. Robertwo2 26 februari 2021 15:25
    Ja voor een klein deel, maar over tien jaar zou je gek zijn om geen electrisch aangedreven auto te kopen, die geen enkele beperking meer heeft van actieradius en zelfs eigen energie opwekt tijdens het rijden of bij stilstaan (zelfs bij bewolking) en tevens helpt je energie huishouden thuis te beheersen. Dit zal ook voor vrachtauto's en bussen gaan gelden en vliegtuigen gaan met passagiers de oceaan over vliegen.
25 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links