Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

FNV voert druk op bij werkgevers in beroepsgoederenvervoer

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

9 Posts
| Omlaag ↓
  1. WijHetVolk 19 februari 2021 16:57
    @ Bob De vertegenwoordigers van AH zullen zich zeker tot de werkgevers in het beroepsgoederenvervoer richten. Maar, om jouw gedachtegang te volgen, waarschijnlijk niet zoals de FNV hoopt.

    Zit me trouwens wel af te vragen wat die chauffeurs dan anders gaan doen. Je komt, volgens schema, aan op het DC. Meld je, wacht totdat je een dock toegewezen krijgt, dockt aan, lost/laad, handeld de vrachtbon af en je gaat verder met de volgende rit. Misschien een bakkie doen? (onwaarschijnlijk met Covid)
  2. Vice Vince 19 februari 2021 17:12
    quote:

    WijHetVolk schreef op 19 februari 2021 16:57:

    @ Bob De vertegenwoordigers van AH zullen zich zeker tot de werkgevers in het beroepsgoederenvervoer richten. Maar, om jouw gedachtegang te volgen, waarschijnlijk niet zoals de FNV hoopt.

    Zit me trouwens wel af te vragen wat die chauffeurs dan anders gaan doen. Je komt, volgens schema, aan op het DC. Meld je, wacht totdat je een dock toegewezen krijgt, dockt aan, lost/laad, handeld de vrachtbon af en je gaat verder met de volgende rit. Misschien een bakkie doen? (onwaarschijnlijk met Covid)
    Je kan hier bijvoorbeeld denken om aan te komen, vrachtwagen tegen het dock te zetten om vervolgens geheel volgens schema je aan de rijtijdenwet te houden, of in iets minder impactvol terug te vallen van de max tijden in de rijtijdenwet naar tijden die afgesproken zijn in het CAO, ook daar zit een verschil in. Geloof me de planners op het DC hebben na een week een burn-out.
  3. Vice Vince 19 februari 2021 17:19
    Maar wat hier veel belangrijker is, is dat de FNV een organisatie is waar Fred Flintstone aan het stuur zit. De lonen van truckers zijn niet laag omdat de NLse werkgever niet meer wilt betalen maar omdat de markt zeer concurrerend is met buitenlandse chauffeurs. Er zijn zelfs truckers die in wonen in hun cabine, een chauffeur uit Bulgarije die in een week 5 ritjes doet in Nederland is zeer waarschijnlijk nog steeds goedkoper dan een NLse trucker die er 20 doet. Afijn, FNV moet dit oplossen met Franse en Duitse vakbonden en de regeringen onder druk zetten voor een gelijker speelveld.
  4. WijHetVolk 19 februari 2021 17:40
    quote:

    Vice Vince schreef op 19 februari 2021 17:12:

    [...]

    Je kan hier bijvoorbeeld denken om aan te komen, vrachtwagen tegen het dock te zetten om vervolgens geheel volgens schema je aan de rijtijdenwet te houden, of in iets minder impactvol terug te vallen van de max tijden in de rijtijdenwet naar tijden die afgesproken zijn in het CAO, ook daar zit een verschil in. Geloof me de planners op het DC hebben na een week een burn-out.
    Vice Vince

    Ik ben goed bekend met de (internationale) rijtijdenwet en ook met dit soort werkzaamheden. Planners van zowel opdrachtgever als werkgever weten precies waar en wanneer je wat doet. Dat is onlosmakelijk verbonden met je tachograaf, boordcomputer, communicatiemiddelen en laad/los programmatuur in het warehouse.
    Daarbij koopt/huurt AH in. Het is aan de werkgever daaraan te voldoen. Mocht je als chauffeur een "eigen agenda" hebben zal dat door je werkgever op waarde worden geschat. Als chauffeur heb je tegenwoordig niets meer in te brengen.

    Uit ervaring weet ik dat bv PostNL een window (aankomst/vertrek tussen x en y uur) heeft voor laden en lossen. Voldoe je daar niet aan krijg je een boete die op kan lopen tot 100% van de afgesproken beloning.

    PS De planners van DC Zaandam zijn trouwens wel wat gewend. Van een paar onwillige chauffeurs zullen ze echt niet onder de indruk zijn/komen
  5. Vice Vince 19 februari 2021 18:30
    quote:

    WijHetVolk schreef op 19 februari 2021 17:40:

    [...]

    Vice Vince

    Ik ben goed bekend met de (internationale) rijtijdenwet en ook met dit soort werkzaamheden. Planners van zowel opdrachtgever als werkgever weten precies waar en wanneer je wat doet. Dat is onlosmakelijk verbonden met je tachograaf, boordcomputer, communicatiemiddelen en laad/los programmatuur in het warehouse.
    Daarbij koopt/huurt AH in. Het is aan de werkgever daaraan te voldoen. Mocht je als chauffeur een "eigen agenda" hebben zal dat door je werkgever op waarde worden geschat. Als chauffeur heb je tegenwoordig niets meer in te brengen.

    Uit ervaring weet ik dat bv PostNL een window (aankomst/vertrek tussen x en y uur) heeft voor laden en lossen. Voldoe je daar niet aan krijg je een boete die op kan lopen tot 100% van de afgesproken beloning.

    PS De planners van DC Zaandam zijn trouwens wel wat gewend. Van een paar onwillige chauffeurs zullen ze echt niet onder de indruk zijn/komen
    Ik heb wat minder ervaring met Nederlandse ritten, maar ik heb taferelen meegemaakt in Scandinavië waar een paar onwillige chauffeurs flinke schade hebben gemaakt door iets langer koffie te drinken.

    Wellicht begrijp ik je niet goed maar het punt wat ik wilde maken is dat er met een creatieve manier van de wetten toe passen wel degelijk wat onrust te stoken valt, zolang er voldoende chauffeurs mee doen. En of de werkgever van de betreffende chauffeur daar een contractuele boete voor krijgt zal de FNV een biet zijn, en als de werkgever daar dan zijn contract door verliest met AH zal de FNV ook een biet zijn.

    Als je punt is dat de actie van de FNV een tandloze tijger is, dan ben ik het met je eens, maar dat komt zeer waarschijnlijk omdat de meeste chauffeurs er van doordrongen zijn dat voor hen 10 Bulgaren klaar staan, toch?
  6. WijHetVolk 19 februari 2021 21:13
    @Vice Vince

    Wat ik bedoelde was dat de opdrachtgever een opdracht uitgeeft aan een zzp'r of een bedrijf waar specifiek aangegeven word wat er wanneer moet gebeuren. Een werkopdracht. Dit kan een eenmalige opdracht zijn of een (langdurige) planning. Als je die als zzp'r of bedrijf uitvoerd krijg je via een factuur de daarbij behorende beloning uitbetaald.
    Als nu de chauffeurs van een werkgever die opdracht niet of gedeeltelijk uitvoeren zal dat te merken zijn op de uitbetaling. Als je dus "moeilijk" gaat doen zal direct de "reservechauffeur" ingezet worden en kun jij als zzp'r en/of werkgever naar je geld fluiten.

    Wat in dit artikel gesteld word is dat de chauffeurs nu volgens de CAO zouden gaan werken. Dit slaat echter nergens op omdat jij zelf al voldoende kennis hebt om te weten dat je de rijtijdenwet beter maar niet kan overtreden. Waar zou je dus ruimte hebben om die te overtreden? Door meer pauzes te houden? Door langzamer te gaan werken?
    AH logistiek managers zijn niet dom. Als nu zou blijken dat er meer ruimte zit in de contracten zullen ze daar ogenblikkelijk gebruik van maken door de beloningen naar beneden bij te stellen.

    De FNV heeft, zoals we inmiddels wel gewend zijn, weer een nutteloze actie op touw gezet.

    Wat die Bulgaren aangaat. Ik weet dat er veel chauffeurs rondrijden uit Oost Europa. Ze hebben een niet te beste reputatie. Soms terecht soms niet.
    Wist je trouwens dat al die buitenlanders gewoon bij een NL bedrijf op de loonlijst staan? Al die (grote) vervoerders hebben gewoon een vestiging ergens in Oost Europa (Roemenie is nu hot) waar lokale chauffeurs ingehuurd worden tegen lokale beloningen.

    Als je nu de keuze zou hebben als jongeling zou jij dan kiezen voor een beroep als chauffeur? Ik bedoel eerst je rijbewijzen halen, Je certificaten nu en elke 5 jaar weer. Digikaart aanschaffen. (Duur!)
    Dagen/weken van huis zijn. Als een "chauffeur" behandeld worden. (Minachting) Werkdruk en verkeer. De enerverende contacten met medewegegebruikers. Risico van behoorlijke boetes oplopen (tot 28 dagen na een overtreding).
    Ik bedoel de lol is er wel af. Goede CAO of niet. Er zijn gewoon geen "goede" chauffeurs meer te krijgen in NL dus wijkt men uit naar het Oosten.
  7. Vice Vince 19 februari 2021 21:39
    quote:

    WijHetVolk schreef op 19 februari 2021 21:13:

    @Vice Vince

    Wat ik bedoelde was dat de opdrachtgever een opdracht uitgeeft aan een zzp'r of een bedrijf waar specifiek aangegeven word wat er wanneer moet gebeuren. Een werkopdracht. Dit kan een eenmalige opdracht zijn of een (langdurige) planning. Als je die als zzp'r of bedrijf uitvoerd krijg je via een factuur de daarbij behorende beloning uitbetaald.
    Als nu de chauffeurs van een werkgever die opdracht niet of gedeeltelijk uitvoeren zal dat te merken zijn op de uitbetaling. Als je dus "moeilijk" gaat doen zal direct de "reservechauffeur" ingezet worden en kun jij als zzp'r en/of werkgever naar je geld fluiten.

    Wat in dit artikel gesteld word is dat de chauffeurs nu volgens de CAO zouden gaan werken. Dit slaat echter nergens op omdat jij zelf al voldoende kennis hebt om te weten dat je de rijtijdenwet beter maar niet kan overtreden. Waar zou je dus ruimte hebben om die te overtreden? Door meer pauzes te houden? Door langzamer te gaan werken?
    AH logistiek managers zijn niet dom. Als nu zou blijken dat er meer ruimte zit in de contracten zullen ze daar ogenblikkelijk gebruik van maken door de beloningen naar beneden bij te stellen.

    De FNV heeft, zoals we inmiddels wel gewend zijn, weer een nutteloze actie op touw gezet.

    Wat die Bulgaren aangaat. Ik weet dat er veel chauffeurs rondrijden uit Oost Europa. Ze hebben een niet te beste reputatie. Soms terecht soms niet.
    Wist je trouwens dat al die buitenlanders gewoon bij een NL bedrijf op de loonlijst staan? Al die (grote) vervoerders hebben gewoon een vestiging ergens in Oost Europa (Roemenie is nu hot) waar lokale chauffeurs ingehuurd worden tegen lokale beloningen.

    Als je nu de keuze zou hebben als jongeling zou jij dan kiezen voor een beroep als chauffeur? Ik bedoel eerst je rijbewijzen halen, Je certificaten nu en elke 5 jaar weer. Digikaart aanschaffen. (Duur!)
    Dagen/weken van huis zijn. Als een "chauffeur" behandeld worden. (Minachting) Werkdruk en verkeer. De enerverende contacten met medewegegebruikers. Risico van behoorlijke boetes oplopen (tot 28 dagen na een overtreding).
    Ik bedoel de lol is er wel af. Goede CAO of niet. Er zijn gewoon geen "goede" chauffeurs meer te krijgen in NL dus wijkt men uit naar het Oosten.
    Ik denk dat we de werksituatie op een dezelfde manier afkeuren voor wat betreft de chauffeurs zelf. Jij kijkt vanuit het oogpunt van chauffeurs die niet kunnen weigeren omdat alles volledig "uitgespeeld" is door slimme constructies.

    Waar ik dan even naar kijk is hoe de FNV volledig het zicht kwijt is op de feitelijke situatie, de manier hoe ze dit aanvliegen is kansloos want ze hebben onvoldoende massa om dit nog op poten te krijgen, want je hebt gelijk er zijn 0 chauffeurs die dit gaan proberen. Maar stel FNV kan wel 20 "kamikaze piloten" vinden dan kan je best een hoop ellende veroorzaken. Maar wat is het punt ... zoals je zegt er zijn voldoende andere die het willen doen.

    Als je kijkt hoe we dit op Europese manier managen, of eigenlijk niet, zie je in dit artikel van een paar jaar geleden, de regels moeten zo gemaakt worden dat er niet omheen gewerkt kan worden. Mocht de FNV ooit nog eens gaan begrijpen dat Europa groter is dan de Benelux kunnen ze wellicht nog iets voor elkaar krijgen. Nu zijn ze vooral werkgever aan het pesten en de chauffeurs willens en wetens in de problemen werken met als enig doel hun eigen pluche te behouden.

    Nogmaals ik ben het met je eens, twee verschillende invalshoeken.

    www.businessbox.nl/oost-europese-chau...
9 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links