Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Inloggen

  • Geen account? Registreren

Wachtwoord vergeten?

Olie- en gasconcern Shell wil uitstoot sneller omlaag brengen

Olie- en gasconcern Shell wil uitstoot sneller omlaag brengen

DEN HAAG (ANP) - Olie- en gasconcern Shell wil zijn uitstoot van broeikasgassen sneller gaan verlagen. Dat meldt het bedrijf in een nieuwe strategie. Het doel is om in 2050 volledig klimaatneutraal te zijn.

Shell heeft nieuwe ambities uitgesproken om de CO2-uitstoot naar beneden te krijgen. Die moet in 2023 met 6 tot 8 procent zijn gedaald ten opzichte van 2016. In 2030 moet het gaan om een daling met 20 procent en met 45 procent in 2035. Voor 2050 wordt dan op 100 procent gemikt. Volgens Shell piekte de uitstoot van het bedrijf in 2018 en was in 2019 een piek te zien bij de olieproductie van het concern. Shell verwacht dat de olieproductie geleidelijk zal gaan dalen, met 1 tot 2 procent per jaar.

Het Brits-Nederlandse bedrijf liet verder weten jaarlijks 5 miljard tot 6 miljard dollar te gaan investeren in duurzame energiebronnen, zoals windenergie, biobrandstoffen en waterstof. Ook wil het concern zijn wereldwijde netwerk van laadpalen voor elektrische auto's gaan vergroten naar 500.000 in 2025, van de ruim 60.000 nu. Daarnaast zal meer worden gedaan voor de opvang en opslag van CO2.

Klimaatakkoord van Parijs

Shell zegt achter de doelstellingen te staan van het Klimaatakkoord van Parijs. Milieugroeperingen hebben kritiek geuit op Shell omdat het bedrijf te weinig zou doen om de uitstoot te verlagen.

De activistische belegger Follow This verwelkomt de nieuwe klimaatdoelstellingen van Shell met "voorzichtig optimisme". Bij de aandeelhoudersvergadering van het bedrijf op 18 mei brengt Follow This evengoed voor de vijfde keer een eigen klimaatresolutie ter stemming. Die werd bij voorgaande pogingen door een ruime meerderheid van de aandeelhouders verworpen, hoewel het aantal voorstemmen groeide. "Deze nieuwe doelen van Shell zijn duidelijk een reactie op de beleggers die voor onze klimaatresolutie stemden", aldus Follow This.

Dividend

Milieudefensie constateert in een reactie op de strategie dat Shell "nog ruim 80 procent blijft investeren in olie en gas, terwijl de investeringen in hernieuwbare energie achterblijven". De organisatie ziet nog altijd "geen garantie op een daadwerkelijke daling van de uitstoot van Shell". Voor de rechtbank in Den Haag eiste Milieudefensie eind vorig jaar een drastische verlaging van de CO2-uitstoot die de multinational veroorzaakt: 45 procent in 2030. De rechter doet op 26 mei uitspraak in die zaak.

Het bedrijf kwam ook met andere plannen waaronder rond het verhogen van het dividend, de kapitaalinvesteringen en het verlagen van de schuld. Topman Ben van Beurden zegt dat met de nieuwe strategie de uitstoot wordt verlaagd en waarde wordt gecreëerd voor aandeelhouders, klanten en de samenleving.

Banen schrappen

Overigens is Shell ook bezig in de kosten te snijden door banen te schrappen. In januari werd bekend dat Shell circa 900 banen in Nederland schrapt. Dat komt neer op ongeveer een tiende van het totale Nederlandse personeelsbestand. Shell kondigde in september aan dat wereldwijd 7000 tot 9000 banen verloren gaan vanwege de coronacrisis.

Shell leed afgelopen jaar zijn grootste verlies ooit. Onder de streep kwam het bedrijf bijna 22 miljard dollar tekort.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Royal Dutch Shell A

Gerelateerd

Reacties

40 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 erjee-ff 11 februari 2021 09:01
    quote:

    Leon57 schreef op 11 februari 2021 08:55:


    Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald

    ?

    We rijden morgen allemaal elektrisch? In de hele wereld?
    Vliegtuigen en schepen ook niet meer fossiel? De westerse wereld verwarmt morgen niet meer met gas?

    Dream on jongen!

    Shell doet wat het moet doen, prudent beleid voeren. Niet met het bedrijf gokken, maar rustig, stap voor stap investeringen doen en risicovolle experimenten aan een ander laten.
  2. forum rang 5 Ritageld 11 februari 2021 09:04
    quote:

    Makita schreef op 11 februari 2021 08:45:


    Waterstof wordt een van de nieuwe groeipijlers!

    En dividend gaat weer omhoog nadat schulden reductie tot USD65B is volbracht. Mogelijk al einde van het jaar dus 20-30% vd Free Cash Flow naar dividend. Oude dividendtijden gaan weer herleven!

    Vraag mij als leek wel af, of de fuel cell auto nog kans maakt, nu de EV met grote "batterij" al is ingevoerd.
  3. forum rang 6 Just lucky 11 februari 2021 09:08
    quote:

    Noyby schreef op 11 februari 2021 08:55:


    too late, too little. 20% in 2030....sukkels!
    Jij bent zeker zo'n geitenwollen sokken figuur. Juist een uitstekend plan, langzaam olie en gas wat afbouwen om zo nog lange tijd flink cash te genereren om de investeringen in duurzame energieopwekking te bekostigen. Als je iets te snel wilt, kost het je altijd een stuk meer.
  4. forum rang 8 Makita 11 februari 2021 09:10
    quote:

    Ritageld schreef op 11 februari 2021 09:04:


    [...]
    Vraag mij als leek wel af, of de fuel cell auto nog kans maakt, nu de EV met grote "batterij" al is ingevoerd.

    Waterstof wordt nu met name gebruikt in logistieke centra waar weinig tijd om op laden is. Ook voor luchtvaart en scheepvaart mogelijk wel interessant denk ik.

    De toekomst is al deze energievormen naast elkaar verwacht ik. Shell heeft hiervoor een prima uitgangspositie.
  5. F.d.H. 11 februari 2021 09:14
    quote:

    Noyby schreef op 11 februari 2021 08:55:


    too late, too little. 20% in 2030....sukkels!


    Grote jongens veranderen traag. Om een mammoet tanker om te draaien kost tijd maar als ze gaan dan gebeurt er ook wat. En 20% van een grote speler is meer dan 20% van een kleine meer agile speler.
    En de markt zal sneller veranderen en dan moeten ze wel :-)
  6. D_invest 11 februari 2021 09:15
    quote:

    Ritageld schreef op 11 februari 2021 09:04:


    [...]
    Vraag mij als leek wel af, of de fuel cell auto nog kans maakt, nu de EV met grote "batterij" al is ingevoerd.


    Batterijen zijn erg vervuilend. Mensen negeren heel veel rapporten omdat er geen goede alternatief is om electriciteit op te slaan. Electriciteit omzetten naar waterstof kost nu teveel energie. Maar langzaam aan gaan we dat veranderen.

    Een waterstof motor vergt minder van het milieu. We moeten wachten op doorbraak. In de politiek of wetenschap.

  7. forum rang 5 ramp 2017 11 februari 2021 09:25
    quote:

    Makita schreef op 11 februari 2021 09:10:


    [...]
    Waterstof wordt nu met name gebruikt in logistieke centra waar weinig tijd om op laden is. Ook voor luchtvaart en scheepvaart mogelijk wel interessant denk ik.

    De toekomst is al deze energievormen naast elkaar verwacht ik. Shell heeft hiervoor een prima uitgangspositie.


    Teco 2030 waterstof voor schepen plus 70% laatste 2 weken ...
  8. forum rang 5 andre68 11 februari 2021 09:30
    quote:

    Noyby schreef op 11 februari 2021 08:55:


    too late, too little. 20% in 2030....sukkels!
    Verbeter de wereld, begin bij je zelf..

    1.Ben je al vegetariër?
    2.Vlieg je niet meer?
    3.Doe je boodschappen op de fiets?
    4.Ga je naar je werk met fiets of OV i.p.v. met auto?
    5............
    6............etc.etc.

    Shell levert vooral wat wij als consumenten vragen.
  9. JoghoJogho 11 februari 2021 09:31
    De ontwikkelingen gaan snel en daar zal in de plannen wel rekening mee gehouden worden. En de discussie over EV of waterstof is een hele andere. Elk energieplatvorm heeft zijn voor en nadelen, niet 1 is zaligmakend. Ze zullen dus gewoon naast elkaar bestaan en Shell zet op beide in. Vraag me alleen af waar ze in minder dan 4 jaar 440.000 laadpalen vandaan gaan halen. Daar zal een of meerdere overnames voor nodig zijn.
  10. THDS 11 februari 2021 09:42
    quote:

    D_invest schreef op 11 februari 2021 09:15:


    [...]

    Batterijen zijn erg vervuilend. Mensen negeren heel veel rapporten omdat er geen goede alternatief is om electriciteit op te slaan. Electriciteit omzetten naar waterstof kost nu teveel energie. Maar langzaam aan gaan we dat veranderen.

    Een waterstof motor vergt minder van het milieu. We moeten wachten op doorbraak. In de politiek of wetenschap.




    Wil je even een paar van die heel veel rapporten noemen, heb er wel interesse naar.
    Ik had er geen weet van dat de accu zo vervuilend is. Niet omdat ik het negeer, ik heb me er niet in verdiept. Dus graag een paar bronnen.
  11. forum rang 4 Mr.Windows 11 februari 2021 09:46
    quote:

    Noyby schreef op 11 februari 2021 08:55:


    too late, too little. 20% in 2030....sukkels!


    Misschien moet je maar solliciteren bij Shell en vertellen hoe jij het sneller denkt te bereiken...onder de motorkap is Shell groener dan con-collega's (Exxon/Chevron) en veeeel groener dan partijen in het Oosten van de wereld maar we kijken met onze NL-bril.
40 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Royal Dutch Shell A 17,092 30 jul
-0,232
-1,34%

Dagelijkse nieuwsbrief

Ja, ik wil elke dag de laatste kooptips en analyses van verschillende aandelen ontvangen.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links