Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Unilever richt aandacht op plantaardig voedsel en hygiëne

Unilever richt aandacht op plantaardig voedsel en hygiëne

ROTTERDAM (ANP) - Schoonmaak- en levensmiddelenconcern Unilever gaat zich de komende jaren richten op onder meer plantaardig voedsel, vitamines en hygiëneproducten. Ook huidverzorgingsproducten en schoonheidsproducten van de wat duurdere merken krijgen de aandacht in de nieuwe strategie van het bedrijf. Daarin worden China, India en de Verenigde Staten aangewezen als belangrijkste markten voor het bedrijf.

Verder blijven merken met een "goed verhaal" belangrijk voor Unilever, geeft topman Alan Jope aan. Daarbij doelt hij op ethisch en duurzaam ondernemen. "Unilever is daar al langer mee bezig en vooral jongeren geven nu aan dat heel belangrijk te vinden. De wereld beweegt wat dat betreft een beetje in onze richting."

Hoewel massaproducten belangrijk blijven, wil Unilever zich ook meer gaan richting op de wat duurdere merken in bijvoorbeeld de schoonheidsproducten. Onlangs gingen er geruchten dat Unilever een aantal merken wil afstoten. "We hebben inderdaad een aantal merken geïdentificeerd die niet meer aan onze eisen voldoen", bevestigt Jope. "Maar er is nog geen beslissing genomen over wat we daar mee willen doen."

Theetak

Ook de theetak, waar het overgrote deel van wordt afgestoten, past niet meer in de strategie. Unilever heeft nog geen definitieve beslissing genomen hoe die tak los komt te staan, maar "het is waarschijnlijk dat we die later dit jaar naar de beurs brengen". Tegelijkertijd geeft Jope aan nog altijd open te staan voor een overname van het onderdeel met merken als Lipton door een investeerder.

Hygiëneproducten, zowel schoonmaakproducten als handontsmettingsproducten en zeep, blijven belangrijk voor Unilever. Afgelopen jaar deden die producten het bijzonder goed door de coronapandemie. Verkopen van het merk Lifebuoy namen zelfs met de helft toe.

Horeca

Daar stond tegenover dat de verkopen aan de horeca afnamen en ook de verkoop van ijs buitenshuis slechter liep. Consumenten in lockdowns verwenden zichzelf wel wat meer, bijvoorbeeld met ijs van Ben & Jerry's. De omzet van heel Unilever zakte met 2,4 procent tot 50,7 miljard euro. Exclusief overnames en gecorrigeerd voor koersverschillen van de verschillende muntsoorten waarin Unilever zijn producten verkoopt, was er wel een stijging te zien. Die onderliggende omzet is waar Unilever zelf naar kijkt.

Ondanks de tegenwind steeg de nettowinst licht naar een kleine 6,1 miljard euro. De operationele winst, waarbij vooral naar de opbrengst en kosten van productie wordt gekeken, daalde wel. Dat kwam onder meer door gestegen kosten als gevolg van coronamaatregelen.

Uitdaging

Jope verwacht dat 2021 nog uitdagend begint, maar dat de economie zich in de tweede jaarhelft snel herstelt. "Op onze belangrijkste markten gaat het al goed. China is vrijwel op normaal niveau en India herstelt zich de laatste weken en maanden voorspoedig", zegt Jope. In de VS is de situatie voor Unilever volgens hem redelijk normaal gebleven. Mindere verkopen in sommige categorieën werden daar gecompenseerd met toenames in andere.

Voor de komende jaren wil Unilever een onderliggende omzetgroei van tussen de 3 en 5 procent per jaar behalen. De winst moet bovendien nog iets harder toenemen, onder meer door kostenbesparingen van 2 miljard euro per jaar.

Lees over dit aandeel ook

  1. jan '21 'Unilever zet aantal beautymerken in de etalage' 3
  2. jan '21 Unilever schaft mogelijk coronavaccins voor arme landen aan 4

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
UNILEVER NAM. EO -,16

Gerelateerd

Reacties

7 Posts
| Omlaag ↓
  1. chogogo 5 februari 2021 19:35
    Unilever wil graag met allerlei Circulaire projecten meedoen maar er totaal geen geld aan uitgeven. Unilever neemt maar geen besluit over belangrijke dingen. "Maar er is nog geen beslissing genomen over wat we daar mee willen doen." Unilever verhuist naar de UK, terwijl ze miljoenen subsidie kregen van de EU. Zwak bedrijf in strategie, niet geëngageerd met de consument en zeker niet met de jongeren. Ik hoop als jongere dat dit soort bedrijven ten onder gaat.
  2. Jackpot1983 5 februari 2021 19:43
    Het eerste wat die jongeren doen als ze uitgaan is een beetje Axe onder de arm. Unilever heeft gewoon degelijke producten. Het is hier met de paplepel ingegoten Unox is de beste soep uit blik en wil je een goede rookworst kom je ook uit bij Unox. Krijg je een baby nou iedereen gebruikt nagenoeg de producten van Zwitsal. Wil je een ijsje grote kans dat die van Unilever afkomstig is en zo kunnen we nog wel ff doorgaan. Die jongeren hebben niet een in de gaten wat ze naar binnen kauwen.
  3. loekhonderd 15 februari 2021 14:04
    Het is toch wel opvallend dat Unileverkoers 20% omlaag is gegaan sinds ze naar Londen is vertrokken. De meeste aandelenomzet is toch echt in Amsterdam en niet in Londen. Ik hoop maar gauw dat er een opsplitsing komt met nl voedingsbedrijf. Dat creëert waarde voor aandeelhouder.
7 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

UNILEVER N.V.

50,380 nov '20
-0,620 -1,22%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links