Van beleggers
voor beleggers
desktop iconOne Monitor

Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

BOVAG: haal subsidie elektrische auto's nu naar voren

BUNNIK (ANP) - Het kabinet moet subsidiegelden voor elektrische auto's naar voren halen, wil branchevereniging BOVAG. Al na één dag was de subsidiepot voor de aanschaf van nieuwe elektrische auto's voor 2021 op, terwijl er tot 2025 geld vrijgemaakt is. "Er is een systeem bedacht om het geld te spreiden, maar dat blijkt niet te werken", aldus de branchevereniging.

Per 4 januari 2021 was er van de oorspronkelijke 14,4 miljoen euro die voor dit jaar bestemd was, nog maar 1,1 miljoen euro subsidie beschikbaar voor nieuwe elektrische voertuigen, zogeheten EV's genoemd. Er was namelijk al 13,3 miljoen euro naar 2020 overgeheveld en toegewezen, waardoor er voor dit jaar maar een klein deel overbleef. Per auto is 4000 euro subsidie beschikbaar. Het overgebleven bedrag was goed voor omgerekend 275 nieuwe elektrische auto's. Dat bedrag was na een dag al op. "Dat betekent dat iedereen achter het net vist of tot 1 januari 2022 moet wachten", aldus BOVAG-woordvoerder Ton Huyskens.

De totale subsidiepot, die tot en met 2025 loopt, telt 252 miljoen euro. De subsidiebedragen lopen daarnaast steeds verder op. In 2024 is bijna 40 miljoen beschikbaar voor nieuwe EV's. Maar volgens de BOVAG is er nu behoefte aan en vraag naar elektrische auto's en is de subsidie nodig om de consument over de streep te trekken. Ook moet het kabinet voldoen aan klimaatdoelstellingen, zegt de vereniging.

"De gedachte achter de regeling moet zijn: mensen die nu in de markt zijn voor een nieuwe auto, maar worden tegengehouden door de aanschafprijs, krijgen dankzij de subsidie een zetje en kunnen zo wennen aan elektrisch rijden", aldus Huyskens. Daarnaast neemt de komende jaren het aanbod toe en zullen de prijzen van nieuwe elektrische auto's dalen, dus dan is er minder stimulans nodig, verwacht de vereniging.

De branchevereniging zegt steeds nul op het rekest te krijgen van het ministerie van Economische Zaken. "Het ministerie zegt dat het nou eenmaal zo besloten is. Dit is gewoon jojo-beleid. Je houdt een worstje voor en trekt dat dan weer in. Het is te gek voor woorden dat een subsidieregeling die voor een compleet jaar bedoeld was op zou zijn, terwijl er nog geld op de plank ligt." De branchevereniging zegt continu aan de bel te trekken. "Laten we hopen dat een nieuw kabinet er anders over denkt."

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
FASTNED

Gerelateerd

Reacties

14 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 4 tmaster 5 januari 2021 12:07
    Schaf die subsidie gewoon af en doe net zo als Noorwegen en zorg dat die 25% BPM eraf gaat zodat Electrische auto's voor iedereen betaalbaar worden.
    In Noorwegen is een gemiddelde E golf zo'n 20.000 euro goedkoper dan hier in Nederland.
    Jan Modaal kan zich echt geen nieuwe kleine middenklasse van 50.000 euro veroorloven.

  2. forum rang 5 Knife Catcher 5 januari 2021 12:46
    Richt een subsidie zo in dat deze in waarde toeneemt: bijv:
    januari 500 Euro
    februari 600 Euro
    maart 700 Euro
    etc
    Mensen wachten wat langer misschien, maar vroeg of laat gaat men de afweging aanpassen en uiteindelijk kunnen meer mensen profiteren. Belangrijker is dat het beoogde effect makkelijker gehaald wordt

    is maar een idee natuurlijk en niet zinvol voor de stugge beleidsmakers, maar ik wilde het toch even meegeven
  3. jarijn60 5 januari 2021 12:57
    Dat is goed voor het milieu. En het zal altijd blijven, een ongeschreven wet, de rijksten kopen het eerst het nieuwe product.
    En hoe meer er worden gemaakt hoe goedkoper het gaat worden. Dan kan Jan Modaal over een paar jaren misschien een elektrische auto leasen. De subsidie moet uiteraard in de leaseprijs verrekend zijn en niet “in de zak” van de dealer!
  4. Nuchtertransparant 5 januari 2021 13:49
    Verhoog de BPM op Diesel met 100% en verhoog die op Benzine met de totale opbrengst van het kwartje van Kok. Verlaag BTW op EV naar het lage BTW tarief en dan is er geen subsidie meer nodig. Subsidies kosten alleen maar geld. Dan nog belasting op invoer van diesels en benzine verdubbelen. Voila. Ze rennen naar de dealers voor een EV. Altijd maar die subsidies. Met belastingheffing kan je aankoopgedrag veel effectiever sturen. Rij benzine overigens en wacht nog zeker 3 jaar totdat de EV's echt volwassen zijn en duidelijk is of de elektrische infrastructuur het aan kan.
  5. forum rang 5 Kees1 5 januari 2021 15:07
    quote:

    Nuchtertransparant schreef op 5 januari 2021 13:49:


    Verhoog de BPM op Diesel met 100% en verhoog die op Benzine met de totale opbrengst van het kwartje van Kok. Verlaag BTW op EV naar het lage BTW tarief en dan is er geen subsidie meer nodig. Subsidies kosten alleen maar geld. Dan nog belasting op invoer van diesels en benzine verdubbelen. Voila. Ze rennen naar de dealers voor een EV. Altijd maar die subsidies. Met belastingheffing kan je aankoopgedrag veel effectiever sturen. Rij benzine overigens en wacht nog zeker 3 jaar totdat de EV's echt volwassen zijn en duidelijk is of de elektrische infrastructuur het aan kan.


    Volgens mij is dit de methode bij uitstek om ervoor te zorgen dat ieder zo lang mogelijk doorrijdt in de huidige auto. Stimulering veroudering wagenpark! Voor het milieu niet slecht, want het milieu wordt met name belast doordat er zoveel nieuwe auto's gebouwd moeten worden.

    Naar mijn mening moet de overheid niets doen en wachten tot de EV's en de laadinfrastructuur volwassen zijn. Dat gaat vanzelf, maar het heeft wel tijd nodig.
  6. Dwang Buis 5 januari 2021 15:44
    Die portemonnee moet gewoon getrokken worden, dat leent de Staat er wel bij. Er zal nog tot in lengte van jaren geld weggegeven moeten gaan worden, anders dondert het kaartenhuis in elkaar. Nu wordt de bovenlaag van de samenleving flink in de watten gelegd en straks bij een opverende inflatie moet de onderlaag van de samenleving worden aangevuld.
  7. forum rang 6 pacman 5 januari 2021 15:50
    quote:

    Dwang Buis schreef op 5 januari 2021 15:44:


    Die portemonnee moet gewoon getrokken worden, dat leent de Staat er wel bij. Er zal nog tot in lengte van jaren geld weggegeven moeten gaan worden, anders dondert het kaartenhuis in elkaar. Nu wordt de bovenlaag van de samenleving flink in de watten gelegd en straks bij een opverende inflatie moet de onderlaag van de samenleving worden aangevuld.


    nog ongeveer 3 jaar schat ik dan stort het in,dan is nl de infrastructure voor de hydrogen economy klaar, want het gaat heeeellll snel nu.
14 Posts
|Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

FASTNED 52,700 15:20
-3,200
-5,72%
 
Quotedata: Amsterdam realtime by Euronext, other realtime by Cboe Europe Ltd.   US stocks: by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15min delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by Infront. Crypto data by Crypto Compare