Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Maker waterstofvliegtuigen haalt miljoenen op bij Gates en Shell

Maker waterstofvliegtuigen haalt miljoenen op bij Gates en Shell

HOLLISTER (AFN/RTR) - De ontwikkelaar van waterstofvliegtuigen ZeroAvia heeft bij een nieuwe investeringsronde 21,4 miljoen dollar opgehaald. Onder andere olie- en gasconcern Shell verschafte nieuw kapitaal waarmee het bedrijf zijn uitstootvrije vliegtuigen verder kan ontwikkelen. De grootste bijdrage aan de investeringsronde leverde Bill Gates' fonds Breakthrough Energy Ventures.

ZeroAvia ontwikkelt relatief kleine vliegtuigen die op waterstof vliegen, die vooralsnog vooral voor kortere lokale vluchten bedoeld zijn. De Amerikaanse start-up heeft tot nu toe tien testvluchten met zijn toestel voor zes zitplaatsen voltooid.

Waterstof wordt gezien als potentiële schone vervanger voor fossiele brandstof in de luchtvaart, mits de elektriciteit die wordt gebruikt voor de productie daarvan afkomstig is van hernieuwbare bronnen. Vooralsnog is de productie van waterstof, dat ontstaat door elektrolyse van water, erg duur. "Dit is een kapitaalintensieve industrie, dus het is erg belangrijk om investeerders te hebben", zegt topman Val Miftakhov van ZeroAvia.

Vluchten

De eerste commercieel inzetbare vliegtuigen zullen vooral voor vrachtvluchten worden gebruikt, daarna volgen passagiersvluchten. Het bedrijf mikt erop om over drie jaar vluchten van circa 800 kilometer uit te voeren met toestellen met tien tot twintig zitplaatsen. In 2030 moeten er vluchten met 200 passagiers mogelijk zijn over afstanden tot bijna 5000 kilometer.

Naast Shell, dat via zijn investeringsfonds Shell Ventures investeerde, stak ook webwinkelconcern Amazon geld in ZeroAvia. Samen met eerdere financieringsrondes heeft het luchtvaartbedrijf nu in totaal 34,4 miljoen dollar opgehaald bij investeerders.

Lees over dit aandeel ook

  1. 23 apr Bloomberg: Shell in gesprek over belang in LNG Abu Dhabi National Oil
  2. 03 apr Er staat extreem veel op het spel voor Shell

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
SHELL PLC

Gerelateerd

Reacties

34 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 bearishbull 16 december 2020 08:56
    Miljoenen? Lijkt mij een beetje weinig.

    Dit is zo een topidee. Ik denk dat minimaal een miljard mensen in de wereld hier wel minimaal een euro in willen investeren. Zou ze wss miljarden opleveren. Desnoods per jaar. Dit gaat de hele mensheid helpen. Snap niet dat dit zelfs in deze tijden nog zo klein wordt gehouden.
  2. forum rang 4 Jopie1962 16 december 2020 10:04
    quote:

    Navigatix schreef op 16 december 2020 09:16:

    Hier moet ik toch even op reageren. De energiedichtheid van waterstof is veel hoger dan die van fossiele brandstoffen. Bovendien kun je de liters uit je hoofd zetten. Waterstof wordt getankt per kg. Op 20 kg waterstof kan een personenauto circa 900 km rijden.
    Aha, gelukkig maar, in Kg en niet in Liters. :-) wát een verschil.

    Hoeveel steenkool gaan ze verbranden om al die kilo's aan te maken? (of ander fossiel geweld)

    De energie van onze windmolens (en meer) gaat al op aan de datacenters in nederland.
  3. _jeroen 16 december 2020 10:42
    quote:

    Jopie1962 schreef op 16 december 2020 09:10:

    Als je vliegtuigen op waterstof laat vliegen ... wow ... waar haal je zóveel waterstof vandaan?

    Als ik het goed begrijp moet elke liter waterstof aangemaakt worden, nogal een verschil met olie die 'zo' de grond uit komt spuiten.

    Zowel waterstof als bezine wordt gemaakt uit een grondstof. Bezine is vaak aardolie en voor waterstof is dit blijkbaar helaas nog steeds vooral aardgas (maar water bereft uiteraard de voorkeur). Beiden processen zijn in principe hetzelfde. De grondstof gaat een proces in om de grondstof op te breken in meerdere producten

    Bij het maken van waterstof met water split je de water (h2o) dus op in waterstof (h2) en zuurstof (o). Aardolie wordt opgeplit in bezine, diesel, teer, etc. De daadwerkelijk processen zijn uiteraard anders.

    Dus zowel bezine als watersof zijn bewerkte producten.
  4. mrC2 16 december 2020 10:42
    quote:

    bearishbull schreef op 16 december 2020 08:56:

    Miljoenen? Lijkt mij een beetje weinig.

    Dit is zo een topidee. Ik denk dat minimaal een miljard mensen in de wereld hier wel minimaal een euro in willen investeren. Zou ze wss miljarden opleveren. Desnoods per jaar. Dit gaat de hele mensheid helpen. Snap niet dat dit zelfs in deze tijden nog zo klein wordt gehouden.
    Waarom? Eerst maar eens een serieuze vliegtuigbouwer die het wil gaan bouwen ontwikkeltijd van 15 jaar dus duurt nog wel even eer de eerste echte grote vliegtuigen de lucht in gaan.
    Juist die korte vluchten kunnen prima met een trein of auto.
  5. mrC2 16 december 2020 10:44
    quote:

    Jopie1962 schreef op 16 december 2020 10:04:

    [...]

    Aha, gelukkig maar, in Kg en niet in Liters. :-) wát een verschil.

    Hoeveel steenkool gaan ze verbranden om al die kilo's aan te maken? (of ander fossiel geweld)

    De energie van onze windmolens (en meer) gaat al op aan de datacenters in nederland.
    In nederland misschien maar waarom het waterstof niet aanmaken in zonrijke gebieden zoals afrika?
  6. [verwijderd] 16 december 2020 10:49
    quote:

    Navigatix schreef op 16 december 2020 09:16:

    Hier moet ik toch even op reageren. De energiedichtheid van waterstof is veel hoger dan die van fossiele brandstoffen. Bovendien kun je de liters uit je hoofd zetten. Waterstof wordt getankt per kg. Op 20 kg waterstof kan een personenauto circa 900 km rijden.
    Bij die 20kg waterstof moet je wel een hogedruk tank rekenen van bv 50kg.
  7. [verwijderd] 16 december 2020 11:06
    quote:

    mrC2 schreef op 16 december 2020 10:42:

    [...]
    Waarom? Eerst maar eens een serieuze vliegtuigbouwer die het wil gaan bouwen ontwikkeltijd van 15 jaar dus duurt nog wel even eer de eerste echte grote vliegtuigen de lucht in gaan.
    Juist die korte vluchten kunnen prima met een trein of auto.
    Het is net elektrisch auto rijden. Er is nog geen vervangende groene elektrische energiebron. Dus op dit moment zijn alle elektrische voertuigen een extra belasting op het milieu. Pas als er meer kerncentrales bij komen en minder biomassa, fossiel, wind en zon wordt gebruikt om elektrische energie op te wekken worden elektrische voertuigen een milieu verbetering. Pas met kernfusie is het milieu problem pas echt opgelost, want het afval van een kerncentrale is erg milieuonvriendelijk.

    www.youtube.com/watch?v=cmIzaNLXo0Y
  8. forum rang 4 Jopie1962 16 december 2020 11:10
    Dank voor al de info heren/dames (bovenstaand)

    Mijn wat minder positieve bril voor waterstof komt door een artikel dat ik al eens gelezen heb aangaande de op te lossen 'uitdagingen'.

    Er stonden toen rendementsberekeningen in dat artikel. Hoeveel energie mag het kosten om een auto 100 Km te laten rijden op waterstof.
    Enorme verliezen bij het opwekken, samenpersen, transporteren van het waterstof naar de plek waar getankt gaat worden, omzetten naar electriciteit, en van electriciteit naar beweging.

    Al met al draaien er straks enorm veel windmolens alleen al om de verliezen weg te werken. En die windmolens moet je eerst óók weer maken en installeren (net als zonnepanelen).

    Maar goed, de autofabrikanten zetten voornamelijk nog in op batterijen. Tsja, een vliegtuig op batterijen zal ook niet echt werken, vrees ik. ;-)

    Mijn indruk ná het lezen van dat artikel was: oeps, waterstof gaat ons voorlopig niet redden, roze bril afzetten, we moeten gewoon écht minder energie gaan verbruiken.

    En dan nog het opslagprobleem dat Bowski aanhaalt: opslaan in zware hogedruk-tanks. Ook dié weer produceren en verplaatsen, etc.
  9. [verwijderd] 16 december 2020 11:14
    quote:

    Bowski schreef op 16 december 2020 10:49:

    [...]
    Bij die 20kg waterstof moet je wel een hogedruk tank rekenen van bv 50kg.
    Heb even verder gezocht: www1.eere.energy.gov/hydrogenandfuelc...

    Voor 3kg waterstof hebben ze een systeemvolume van ca 90 liter en een gewicht van ca 50kg nodig.
    Voor 20kg waterstof in tanks tel je dan 350kg... (met een systeemvolume van 650 liter).
  10. Pavlov44 16 december 2020 11:44
    Haha altijd mooi. Ik geloof best in waterstof maar voor de luchtvaart???
    "Waterstof heeft veel hogere energiedichtheid dan fossiel" - per kilo ja, vertel ook even dat waterstof dan tenminste vloeibaar moet zijn (op -250 graden) of je moet het onder 800 bar druk houden. Stel dat je het vloeibaar hebt, dan nog gaat er in een liter geen kilo (zoals bij water) of 700 gram brandstof (zoals bij benzine), nee een liter vloeibare of hogedruk waterstof weegt minder dan 100 gram. Voor een kilootje waterstof dus 10 liter tank. Voor een 20 kg waterstof dus al gauw een 200 liter tank nodig. Maar die moeten we dan wel op -250 celcius of onder 800 bar houden. En dat gaat nogal lastig zonder enorm zware metalen tanks. Een 200 liter tank op 800 bar ik ga het niet eens voorrekenen hoeveel dat weegt. Maar ik kan u zeggen: het gaat nogal lastig de lucht in.
    Prachtig ook dit soort startups die hun slaatje proberen te slaan uit de totaal gek geworden markt. Ga eerst eens proberen een waterstof auto rendabel te maken voordat je al dat gewicht ook nog mee de lucht in probeert te nemen. Zelfs CNG (200 bar) komt maar heel erg lastig " van de grond" (in autos, welteverstaan).
    Deze "investeringen" van Shell en andere multi's zijn pure peanuts en komen rechtstreeks uit hun groene marketingbudget. Want je het klinkt wel leuk 'dat je er mee bezig bent'.
  11. Noyby 16 december 2020 12:42
    quote:

    IceBear1 schreef op 16 december 2020 11:06:

    [...]

    Het is net elektrisch auto rijden. Er is nog geen vervangende groene elektrische energiebron. Dus op dit moment zijn alle elektrische voertuigen een extra belasting op het milieu. Pas als er meer kerncentrales bij komen en minder biomassa, fossiel, wind en zon wordt gebruikt om elektrische energie op te wekken worden elektrische voertuigen een milieu verbetering. Pas met kernfusie is het milieu problem pas echt opgelost, want het afval van een kerncentrale is erg milieuonvriendelijk.

    www.youtube.com/watch?v=cmIzaNLXo0Y

    Auto's zijn nooit 'milieuvriendelijk' maar nu al 30-50% schoner, zelfs als de energie is opgewekt is door fossiel. Elektromotoren zijn gewoon veel efficiënter dan benzine/diesel.
34 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

SHELL PLC

34,180 10:55
+0,165 +0,49%
Premium

Er staat extreem veel op het spel voor Shell

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links