Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

'Hoekstra liet zich in de kaart kijken met steunbelofte aan KLM'

DEN HAAG (AFN) - Minister Wopke Hoekstra (Financiën) heeft zich in de kaart laten kijken door al in een vroeg stadium aan te kondigen dat het kabinet bereid was miljarden te steken in de redding van KLM. Mede daardoor hadden banken een gunstige positie in de onderhandelingen over deze steunoperatie, concludeert de Algemene Rekenkamer in een rapport.

Voordat een bedrijf op zo'n grote schaal steun krijgt, zou volgens de Rekenkamer eerst verkend moeten worden welke bijdrage schuldeisers en aandeelhouders kunnen leveren. Bijvoorbeeld de banken hadden ook veel te verliezen bij een faillissement van KLM. Hun bijdrage aan een oplossing voor de door corona zwaar getroffen luchtvaartmaatschappij blijft evenwel beperkt, aangezien de overheid "uiteindelijk 93 procent van het risico van de steunoperatie draagt".

De Rekenkamer ziet parallellen met reddingsoperaties voor vliegtuigbouwer Fokker en autofabrikant NedCar in de jaren negentig. Ook die bedrijven werden gezien als te belangrijk voor de economie om failliet te laten gaan. Daardoor konden private partijen ervan uitgaan dat de overheid toch wel in de bres zou springen, en belandde een relatief groot deel van de rekening bij de belastingbetaler.

Bewuste keuze

Verder maakte de Rekenkamer een punt van de dubbelrol van ABN AMRO, die het risico van belangenverstrengeling met zich meebrengt. De bank trad op als adviseur van het kabinet en maakt daarnaast deel uit van het consortium van kredietverstrekkers dat KLM te hulp schoot met een fors leningenpakket, waarvoor de overheid grotendeels garant staat.

Hoekstra "herkent zich niet in alle bevindingen", laat hij weten. Er is volgens hem bewust voor gekozen om over de bereidheid om KLM te helpen "vanaf het begin geen onzekerheid of onduidelijkheid te laten bestaan". Daarbij is ook nauw samengewerkt met de Franse overheid om tegelijkertijd duidelijkheid te geven over moederbedrijf Air France-KLM.

Herstructureringsplan niet meegewogen

Hoekstra merkt verder op dat de Rekenkamer het recente herstructureringsplan van KLM "helaas" niet heeft meegewogen. Daarin zijn volgens de minister afspraken gemaakt over bijdragen die bijvoorbeeld toeleveranciers leveren aan de steunoperatie.

Ook over de steunoperatie voor scheepsbouwer IHC is het rapport kritisch. Het kabinet verhoogde de garantstelling voor dat bedrijf afgelopen voorjaar naar 700 miljoen euro om te voorkomen dat bij een faillissement met zekerheid een bedrag van 395 miljoen euro verloren zou gaan.

Maar volgens de Rekenkamer heeft het kabinet niet alle risico's meegerekend en komt het daadwerkelijke bedrag dat de overheid bij een bankroet kan kwijtraken op 895 miljoen euro. "De staat heeft dus de oorspronkelijke inzet meer dan verdubbeld", aldus het rapport. "In casinotermen wordt een dergelijke strategie aangeduid als double down."

Lees over dit aandeel ook

  1. 03 apr IATA: luchtvrachtvervoer blijft goed groeien 1
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

6 Posts
| Omlaag ↓
  1. Nuchtertransparant 12 november 2020 18:23
    De zoveelste miskleun van Flopke. Bij McKinsey leren ze je alleen powerpoint slides maken. Met je poten in de modder staan en je zorgen moeten maken of je de salarissen wel kan betalen, leer je daar niet. Beschamend. Eerst in februari 2019 voor 750 miljoen euro aandelen kopen (die nu nog 1/4 waard zijn en iets dat de rekenkamer allemaal niet meeweegt) en dan nu dit weer. Had ze gewoon failliet laten gaan en dan komt er echt wel iemand voorbij die een doorstart maakt met het deel van het personeel dat nodig is in de nieuwe marktomstandigheden.
  2. [verwijderd] 12 november 2020 18:28
    Neem dan ook gelijk het Andre Rieu orkest mee voor 10-15 miljoen euro voor 2021, gewoon wisselgeld eigenlijk.
    Normaal gesproken is dit een zeer winstgevend gezelschap, een zeer geolied geheel en sublieme logistiek.

    Rieu moet gewoon naar de beurs, een notering aanvragen, ik geloof erin en zal gelijk de aandelen kopen.
  3. Bob 12 november 2020 19:30
    Wobke Hoekstra is een topper. Nu zeggen dat een belang in KLM niet goed is is een koe in de kont kijken. Het ging in eerste instantie om de zeggenschap omdat KLM erg belangrijk is voor Schiphol. Achteraf weten we het allemaal wat we hadden moeten doen.

    Respect voor Wobke is wel op zijn plaats lijkt mij.
6 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

9,880 18 apr
+0,396 +4,18%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links