Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Vakbond FNV alsnog akkoord met reddingsplan KLM

UTRECHT (AFN) - FNV stemt alsnog in met de langere periode van loonmatigingen bij KLM. De vakbond en luchtvaartmaatschappij hebben maandag aanvullende afspraken gemaakt over de bijdrage van de medewerkers die nodig is om de coronasteun van het Rijk te krijgen. Hierdoor ligt alleen pilotenvakbond VNV nog dwars.

Volgens FNV-campagneleider Joost van Doesburg werd zijn bond vrijdag "onaangenaam verrast" over aanvullende voorwaarden van minister Wopke Hoekstra van Financiën. Maar met de nieuwe aanvullende afspraken "is wat ons betreft de coronasteun voor KLM gered en kunnen wij als vakbond de vinger aan de pols blijven houden", aldus de FNV'er die opkomt voor cabine- en grondpersoneel.

FNV en de andere bonden bij KLM werden voor het weekend overvallen met het nieuws dat de minister voor alle versoberingen een langere looptijd wilde dan KLM eerder met de bonden had afgesproken. Die afspraken liepen voor grond- en cabinepersoneel ruim twee jaar. De minister wilde echter een akkoord voor de vijf jaar dat de coronasteun gepland is.

Onderhandelingsvrijheid

"We moesten binnen 24 uur tekenen bij het kruisje. Dat zou betekenen dat we bij KLM de komende vijf jaar geen rol meer zouden hebben als sociale partner aan de onderhandelingstafel", legt Van Doesburg uit. FNV wilde echter ook komende tijd KLM-werknemers goed kunnen vertegenwoordigen. De bond heeft de indruk dat dit nu alsnog is geregeld.

De aanvullende afspraken leiden er volgens FNV toe dat alle vakbonden in de periode van staatssteun hun onderhandelingsvrijheid behouden. Volgens Van Doesburg staat nu zwart op wit dat van alle medewerkers van KLM tot 2025 een bijdrage nodig is. Maar over twee jaar kunnen de bonden wel weer afspraken maken met de KLM over de precieze invulling van de versoberingen. Dan gaat het over arbeidsvoorwaarden als de eindejaarsuitkering, het salaris en vakantiedagen.

Nog niet uit de problemen

KLM geeft in een reactie aan dat FNV zich door het tekenen van de clausule achter de door het ministerie van Financiën geëiste ingrepen heeft geschaard "waarbij de exacte invulling aan KLM en de vakbonden is." Hiermee is de maatschappij weer een stap dichter bij het zeker stellen van de lening en garantiestellingen op bankleningen door de overheid van in totaal 3,4 miljard euro.

Ondanks het 'ja' van FNV is KLM nog altijd niet uit de problemen. Pilotenvakbond VNV benadrukte eerder op de dag KLM niet failliet te willen laten gaan, maar toch ook niet bereid te zijn om een blanco cheque te ondertekenen. "We willen duidelijkheid hebben waar we voor tekenen", zo benadrukte VNV-voorzitter Willem Schmid. Ook de toezegging van de piloten heeft KLM nodig om het steunpakket van de overheid te ontvangen.

Lees over dit aandeel ook

  1. 03 apr IATA: luchtvrachtvervoer blijft goed groeien 1
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

7 Posts
| Omlaag ↓
  1. Cloverleaf 2 november 2020 20:00
    quote:

    JaccoW schreef op 2 november 2020 19:29:

    Alle piloten die niet meewerken ontslaan. Genoeg die er willen gaan werken voor de helft minder.
    Ja lekker. Alle piloten ontslaan en nee die gaan niet werken voor de helft minder. Dan nemen ze uw baan over en zijn ze ook met de feestdagen bij hun gezin, kunnen ze weer in de zomer met hun gezin op vakantie, kunnen ze weer lid worden en meedoen in het weekend met een vereniging, zijn ze op de verjaardag van hun kinderen thuis, hoeven ze niet door de nacht tijdszones te doorkruisen, eten ze gezond eten, hoeven niet 100 dagen per jaar in een steriele hotelkamer te overnachten, hoeven ze niet om 3 uur in de ochtend op om te gaan werken , etc.

    Ze missen alleen het vliegen, want dat vinden ze wel heel erg leuk.

    Voor de rest zijn het lastpakken naarwiens verhaal je gewoon niet moet luisteren.

    Niet meewerken= ontslaan???

    Ik weet wat je bedoelt maar die tekst heeft iets van slavenarbeid.

    Iets meer met nuance is meer gepast.

    En wees niet bang....Ze tekenen ook wel.
7 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

9,934 23 apr
-0,151 -1,50%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links