Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Ryanair naar rechter om overheidssteun aan KLM

Ryanair naar rechter om overheidssteun aan KLM

DUBLIN (AFN/BLOOMBERG) - Luchtvaartmaatschappij Ryanair stapt naar een Europese rechter om de overheidssteun van 3,4 miljard euro die KLM van Nederland krijgt te blokkeren. De budgetvlieger maakte zich deze zomer al kwaad over de leningen en kredietgaranties, die de Europese luchtvaartmarkt zouden verstoren.

Het Ierse concern richt zijn pijlen op de Europese Commissie. Die oordeelde in juli dat de steun voor het in crisis verkerende KLM in orde was. Volgens Ryanair moet deze beslissing teruggedraaid worden.

"Het is bizar dat de Nederlandse regering, die andere overheden de les leest over begrotingsregels, heeft besloten voor iedere vrouw, kind en man in Nederland 200 euro te besteden aan één bedrijf in een volledig geliberaliseerde markt", zo stelt het bedrijf.

Ryanair voert al langer strijd tegen de staatssteun die andere luchtvaartmaatschappijen hebben gekregen wegens de coronacrisis. In totaal diende het bedrijf zeven klachten in bij Europese rechtbanken tegen de steunpakketten voor zijn concurrenten.

Lees over dit aandeel ook

  1. 03 apr IATA: luchtvrachtvervoer blijft goed groeien 1
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

41 Posts
Pagina: 1 2 3 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 30 oktober 2020 15:03
    Dit zijn harde woorden, en toch heeft O leary gelijk!

    Eigenlijk is het complete waanzin, er vliegen 160 maatschappijen op SPL, jaarlijks gaan er 10-15 failliet of stoppen ermee.

    Remember Jet Airways afgelopen jaar nog, de hele pier stond vol met die donker blauw/gele kisten uit India, en toen was het klaar!

    De infra structuur blijft ALTIJD intact, met of zonder KLM, de haag creeert een gedrocht door er geld in te blijven pompen, het draagvlak is minimaal dun.

    "De man van 10 miljard" als nieuwe bijnaam voor minister Hoekstra?
  2. Backwardation 30 oktober 2020 15:25
    Dat noemden we vroeger gewoon beter zijn dan je concurrenten. Dat was een tijd waarin kapitalisme werkte en we gewoon failliet mochten gaan. Uit de boedel kwam dan vaak een gezond bedrijf tevoorschijn met nieuw kapitaal en aandeelhhouders dat wel de concurrentie kon aangaan zonder het juk van teveel schulden.
    Nu worden aandeelhouders en obligatiehouders met staatssteun geholpen en dat verstoort een gezonde marktwerking en laat een soort 'zombiebedrijven'' bestaan.
  3. forum rang 4 Red_ 30 oktober 2020 15:33
    Tja kan niet anders zeggen dan terecht punt! Stomme Hoekstra gooit graag onnodig belastinggeld weg helaas. Ja anders komen ze in de WW. Maar dat is nog altijd beter dan ze volledig betalen voor niks doen. In de WW is er tenminste nog prikkel nuttige arbeid te verlenen. Er zijn vacatures genoeg in NL.
  4. kuddedier 30 oktober 2020 15:34
    Gewoon falliet laten gaan, als de vraag naar vliegreizen weer aantrekt komen er vanzelf weer nieuwe ondernemers die hun kans grijpen en een nieuwe maatschappij oprichten.

    Ze kunnen iig goedkoop de oude vloot van KLM opkopen om mee te starten
    En piloten genoeg die verlegen zitten om een baan :)
  5. Henri Nostradamus 30 oktober 2020 15:35
    Ryan Air heeft helemaal gelijk - gelijke monniken, gelijke kappen - zij krijgen als prijsvechter die super efficiënt werken geen steun en de ambtenaren van AirFrance wel.

    Geen steun dus voor Air France wat mij betreft - die super inefficiënte organisatie hadden we nooit KLM moeten laten overnemen. Wat mij betreft kopen we KLM uit de failliete boedel die AirFrance nu is.

    E.e.a. bewijst overigens maar weer hoe oneerlijk de EU-werkt en geen checks-and-balances in haar organisatie heeft - moet helemaal op de schop - naar een soort EU 2.0 zou ik zo zeggen.

    HN
  6. Noyby 30 oktober 2020 16:08
    quote:

    Instapmoment schreef op 30 oktober 2020 15:58:

    Niet eens met bovenstaande posters. Er is hier toch geen sprake van overheidssteun? Dat kan mogelijk over de NOW worden gezegd, maar niet over deze 3,4 miljard. Dit is gewoon een nieuwe kredietfaciliteit.
    lol zo wil ik ook wel 'krediet'.....
  7. kuddedier 30 oktober 2020 16:09
    quote:

    Instapmoment schreef op 30 oktober 2020 15:58:

    Niet eens met bovenstaande posters. Er is hier toch geen sprake van overheidssteun? Dat kan mogelijk over de NOW worden gezegd, maar niet over deze 3,4 miljard. Dit is gewoon een nieuwe kredietfaciliteit.
    Waarvoor de overheid garant moet staan.

    Er is namelijk geen bank die deze kredietfacileit zonder overheidsgarantie wil verlenen.
    Omdat alle risico sommen van banken erop uitkomen dat KLM dit krediet zeerwaarschijnlijk nooit meer terug kan betalen...
  8. [verwijderd] 30 oktober 2020 16:10
    quote:

    Instapmoment schreef op 30 oktober 2020 15:58:

    Niet eens met bovenstaande posters. Er is hier toch geen sprake van overheidssteun? Dat kan mogelijk over de NOW worden gezegd, maar niet over deze 3,4 miljard. Dit is gewoon een nieuwe kredietfaciliteit.
    Neen, niet gewoon
    deels een krediet voor rekening en risico van de overheid/belasting betaler
    En deels een krediet door banken voor risico van de overheid/belastingbetaler

    Maar even over de NOW; wat mij betreft breken ze dat gelijk open: bij niet werken het salaris terug brengen tot WW niveau om het verschil met andere werknemers die geen werk hebben te verkleinen.

    Echt een constructiefout van/door de overheid
  9. Noyby 30 oktober 2020 16:26
    quote:

    Instapmoment schreef op 30 oktober 2020 16:10:

    [...]

    Wat bedoelt u hiermee? Een krediet is een ander woord voor een lening. Daar betaalt u rente *over. U kunt ook een lening aangaan bij de bank.
    Dat er geen enkele commerciële bank geld wil lenen aan de KLM, dus is het gewoon staatssteun.
  10. crypt 30 oktober 2020 16:27
    Waarom klopt Ryanair dan ook niet bij zijn overheid aan? Oh nee, wacht even, dat is die maatschappij die met schimmige constructies profiteert van zijn personeel en ontlopen van belasting... Ryanair is een dubieus bedrijf. Behandelt het personeel als grof vuil. ga dan nu niet lopen janken dat je een nadeel ondervindt.

    En KLM betaald inderdaad gewoon een schofterige rente tot 7.75% over de lening omdat de EU het anders als staatssteun ziet.
41 Posts
Pagina: 1 2 3 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

9,956 19 apr
+0,076 +0,77%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links