Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Inloggen

  • Geen account? Registreren

Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

ECB gaat experimenteren met digitale euro

ECB gaat experimenteren met digitale euro

BRUSSEL (ANP/BLOOMBERG) - De Europese Centrale Bank (ECB) onderzoekt de mogelijkheid van een digitale euro. Dat is volgens de bank nodig wanneer mensen niet meer met cash zullen betalen, maar ook in extremere tijden als gewone betaalsystemen niet meer functioneren. Dat laatste zou kunnen voorkomen bij rampen of een pandemie.

Een digitale euro biedt volgens de ECB ook bescherming tegen een eventueel digitaal betaalmiddel van buiten het eurogebied. Dat zou bijvoorbeeld bestaande betaalmiddelen kunnen verdringen en een eventuele dreiging kunnen vormen voor de financiële stabiliteit "of zelfs onze monetaire en financiële soevereiniteit".

De digitale euro moet contant geld aanvullen, niet vervangen. Zo biedt het in de ogen van de centrale bank mensen een grotere keuze en makkelijkere toegang tot betalingen moeten geven. Dat vergroot de kans dat iedereen kan betalen en stimuleert innovatie. Ook maakt een digitale versie de euro aantrekkelijker voor buitenstaanders en kan de digitalisering helpen in de strijd tegen witwaspraktijken of de financiering van terrorisme.

Ontwikkelingen

In een rapport over de economische, strategische technologische en maatschappelijke keuzes waar de eurozone voor staat, concludeert de ECB dat er een digitale versie van de euro moet komen wanneer ontwikkelingen rondom de eurozone daarom vragen. Daar moeten dus nu al voorbereidingen voor getroffen worden, schrijft de bank.

ECB-president Christine Lagarde zegt dat de rol van de ECB is om vertrouwen te kweken in geld. "Dit betekent dat we moeten zorgen dat de euro geschikt is voor het digitale tijdperk."

Inwoners van de eurozone kunnen vanaf 12 oktober laten weten wat ze van het ECB-plan vinden.

Reacties

22 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 2 oktober 2020 09:28
    Als ik ze zelf mag aanmaken ben ik "in", dan kan ik namelijk ook aan de knoppen draaien en naar eigen behoren mijn belangen behartigen.

    Digital Flash Money(DFM) was het begin van (het aanstaande) einde, The Big Bang gaat er hoe dan ook komen ongeacht de kleur of het merk van het handtasje van Madame De la Garde.
  2. erjee-ff 2 oktober 2020 09:43
    quote:

    geobeo schreef op 2 oktober 2020 09:29:

    Ah, daar is de afschaffing van cash met een digitale munt gedekt door SDRs met "green bonds"? Precies zoals reeds voorspeld door Middelkoop.

    Totale controle op geld (en dus daarmee totale politieke macht) bij de ECB.
    Nee joh, dit wordt gewoon gedaan om te kunnen zeggen dat er iets innovatiefs gedaan wordt ;-)

    In Zweden maakt men zich inmiddels zorgen over het gebrek aan cash geld in de economie... de economie wordt op die manier niet alleen heel kwetsbaar voor politieke manipulatie, maar ook voor technische problemen. We hebben allemaal gezien waar een pinstoring van een paar uur toe leidde bij de Albert Heijn (mensen die op de vuist gingen). Extrapoleer dat naar een paar dagen en watch the mayhem.
  3. forum rang 4 finance2u 2 oktober 2020 09:43
    Goud is het enige ECHTE betaalmiddel..al duizenden jaren. En voor velen een diepe religieuze betekenis..daar kan al dat waardeloze geprinte geld als dollar, euro, bitcoin of wat het in de toekomst ook moge worden toch niet tegenop. Goud moet je hebben..en goudmijners gaan als een speer dit jaar, heerlijk!!!
  4. [verwijderd] 2 oktober 2020 11:50
    quote:

    Leeser1959 schreef op 2 oktober 2020 11:30:

    [...]

    Dat willen ze nu net !!!
    Dat kunnen ze al met de euro natuurlijk.
    Ze claimen dat contant geld zal blijven bestaan,
    maar dat is natuurlijk een buigzame belofte.

    Als deze digitale euro een soort crypto wordt,
    kunnen ze alles controleren en manipuleren.
    Helicopter geld, belastingen, negatieve rente op lopende rekening,
    zelfs een houdbaarheidsdatum op het geld op je bankrekening.
    Hiermee kunnen ze bestedingen en inflatie aanjagen.
  5. forum rang 6 Ikkenietweten 2 oktober 2020 11:51
    quote:

    finance2u schreef op 2 oktober 2020 09:43:

    Goud is het enige ECHTE betaalmiddel..al duizenden jaren. En voor velen een diepe religieuze betekenis..daar kan al dat waardeloze geprinte geld als dollar, euro, bitcoin of wat het in de toekomst ook moge worden toch niet tegenop. Goud moet je hebben..en goudmijners gaan als een speer dit jaar, heerlijk!!!
    Dood geld.
  6. forum rang 10 DeZwarteRidder 2 oktober 2020 11:59
    quote:

    finance2u schreef op 2 oktober 2020 09:43:

    Goud is het enige ECHTE betaalmiddel..al duizenden jaren. En voor velen een diepe religieuze betekenis..daar kan al dat waardeloze geprinte geld als dollar, euro, bitcoin of wat het in de toekomst ook moge worden toch niet tegenop. Goud moet je hebben..en goudmijners gaan als een speer dit jaar, heerlijk!!!
    Ik wilde gisteren met een goudbaartje betalen bij de Aldi, maar helaas werd ik opgepakt door de politie omdat ze dachten dat ik een oplichter was..........(i)
  7. IkWilVanIEXAf 2 oktober 2020 14:45
    Een gouden muntje ziet er gewoon mooi uit en vertellen een verhaal. Neem bv de American Buffalo munt. De indianenkop op de voorkant met de tekst "liberty". Historisch gezien zou "genocide" meer op zijn plaats zijn.

    Op de achterkant staat een bison en de tekst "in god we trust". We weten allemaal wat er met de bison is gebeurt en in de tekst staat een schrijffout. Dat moet natuurlijk "in gold we trust" zijn.

    Ze zijn zo heerlijk hypocriet in de USA maar de American Buffalo munt is en blijft een gouden munt van 1 troy ounce. Daar heb ik wat waardebehoud betreft toch meer vertrouwen in dan in 100% digitale valuta.
  8. Maan Arkenbosch 2 oktober 2020 15:00
    ""ECB-president Christine Lagarde zegt dat de rol van de ECB is om vertrouwen te kweken in geld.""
    Dat vertrouwen is met een negatieve ECB rente van 0,5% al lang weg. Geen rente wel vermogensrendement heffing en inflatie. Zodra cash afgeschaft wordt, gaan de Zuid E.U. burgers, via onze subsidies en drukpers leningen, met 50 jaar met pensioen dank zij het ""vertrouwde Monopoly geld""
22 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?