Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Miljardenlening voor motorenmaker Rolls-Royce

LONDEN (AFN/BLOOMBERG) - De Britse maker van onder meer vliegtuigmotoren Rolls-Royce heeft zich verzekerd van een krediet van 2,5 miljard pond (bijna 2,8 miljard euro) om het bedrijf door de crisis te loodsen. Doordat vliegtuigen wereldwijd aan de grond worden gehouden en nieuwe bestellingen van jets worden geannuleerd, kampt het bedrijf met dalende opbrengsten.

Rolls-Royce sloot een verbintenis van vijf jaar af met een syndicaat van banken. De lening wordt gegarandeerd door de Britse overheid. Met het extra geld weet Rolls-Royce zich nu verzekerd van 8,1 miljard pond aan liquiditeit.

Het aantal vlieguren met zogeheten wide-body motoren zakte in de eerste helft van het jaar met 50 procent in. In tweede kwartaal ging het om een daling met 75 procent. Dit als gevolg van reisrestricties en een dalende vraag naar tickets. Rolls-Royce rekent in de loop van het jaar op een verbetering.

Het Britse bedrijf neemt de nodige maatregelen om de balans te versterken. Dan gaat het onder meer om aanpassingen aan pensioenregelingen en het schrappen van duizenden banen. Mogelijk zal het bedrijf ook bij aandeelhouders om extra geld aankloppen of zullen onderdelen verkocht gaan worden.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

5 Posts
| Omlaag ↓
  1. Delange1971 9 juli 2020 11:16
    quote:

    heynen123 schreef op 9 juli 2020 10:30:

    auto's is maar een klein deel van RR. Vliegtuigmotoren is een ander deel.
    Geen deel bedoel je. Rolls Royce auto's is al lang BMW en Bentley tak Volkswagen.
    Rolls Royce is nu gasturbines (vliegtuigen/defensie/powerplants). Scheeps en offshore installaties.
    Niet iets waar je nu in moet zitten.
  2. WijHetVolk 9 juli 2020 16:13
    Reacties (en niet enkel hier) getuigen van een totaal ander inzicht dan die van mijzelf.

    Scenario: geen subsidies voor vliegtuig gerelateerde bedrijven. Over max 6 maanden Airbus, Boeing, RR, etc. etc. alle vliegmaatschappijen en alle gerelateerde (high) tech toeleveranciers failliet. Geen long distance travel meer mogelijk.
    100.000den misschien wel miljoenen banen verloren, hightech ontwikkeling plat, verre vakantie oorden failliet etc etc. Reizen word beperkt tot trein, auto en/of bus afstand. (misschien weer een enkele cruiseliner)

    Laat ik (NL) export (bloemen, fruit, groeten etc.) even buiten alles omdat dat ook beperkt word tot vrachtwagenafstand. Ook zakenleven buiten beschouwing gelaten want hoe gaan we zaken doen met Azie, US, MO, Afrika, Zuid Amerika. Dienstensector, handel en communicatie krijgt dus ook een fikse dreun.

    Denkt men dan serieus dat onze "welvaart" nog minimaal op het huidige niveau blijft?

5 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links