Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Inloggen

  • Geen account? Registreren

Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Kabinet geeft 3,4 miljard noodsteun aan KLM

Kabinet geeft 3,4 miljard noodsteun aan KLM

DEN HAAG (ANP) - Het kabinet schiet KLM te hulp met een steunpakket van 3,4 miljard euro. Daarnaast zijn hardere afspraken gemaakt met moederbedrijf Air France-KLM en de Franse overheid over de positie van Schiphol als belangrijke overstapluchthaven. Verder gaat het mes in het aantal nachtvluchten op Schiphol.

Dat melden de ministers Wopke Hoekstra (Financiën) en Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer. De steun bestaat uit een directe lening van 1 miljard euro met een looptijd van 5,5 jaar, en overheidsgaranties tot 90 procent op kredieten bij in totaal elf banken ter waarde van 2,4 miljard euro.

KLM kan met dit pakket "tot ver in het volgende kalenderjaar vooruit", denkt Hoekstra. Al is dat wel afhankelijk van hoe de coronacrisis zich ontwikkelt. Door de reisbeperkingen in verband met de virusuitbraak staat nu nog het merendeel van de vliegtuigen aan de grond. "Een onwerkelijk beeld", vindt Van Nieuwenhuizen.

Kapitaalinjectie logische optie

Op termijn is waarschijnlijk meer hulp nodig voor de luchtvaartgroep. Een kapitaalinjectie door de aandeelhouders is daarbij volgens de ministers de meest logische optie. Zowel Nederland als Frankrijk heeft een aandelenbelang van circa 14 procent. Aan zo'n tweede steunronde zullen opnieuw voorwaarden worden verbonden, zegt Hoekstra.

KLM zelf moet de kosten met 15 procent verlagen. Daarvoor wordt de komende tijd een herstructureringsplan gemaakt. Banenverlies lijkt daarbij onvermijdelijk, zegt Hoekstra. Aan werknemers die meer dan drie keer modaal verdienen, wordt bovendien een loonoffer van minstens 20 procent gevraagd.

Andere gesprekken voeren

Hoekstra benadrukt dat het wel aan KLM is om dat gesprek met het personeel aan te gaan. "Maar het ligt voor de hand dat je een ander gesprek hebt met een grondmedewerker met een modaal salaris dan met iemand die zes of zeven keer modaal verdient."

Air France-KLM kan onder de nieuwe afspraken minder makkelijk af van Schiphol als luchtvaartknooppunt. Nu geldt nog een opzegtermijn van negen maanden, dat wordt vijf jaar. Dat biedt "meer zekerheid voor KLM en Schiphol en dus het publieke belang van Nederland.

Van Nieuwenhuizen is blij met die verbeterde staatsgaranties, waarmee een al langer gekoesterde wens van zowel het kabinet als de Tweede Kamer in vervulling gaat. De netwerkfunctie van Schiphol is erg belangrijk voor de economie en werkgelegenheid en voor het vestigingsklimaat.

Toezicht

Maar Van Nieuwenhuizen benadrukt ook dat de Fransen echt geen plannen hebben om Schiphol te degraderen tot een regionaal vliegveld. Dat zij akkoord zijn gegaan met deze verlenging van de opzegtermijn bevestigt dat volgens haar. "Dit voorstel werd aan de andere kant als zeer overdreven ervaren."

De overheid stelt een vertrouwenspersoon aan die erop moet toezien dat de overheidssteun goed wordt besteed. Die krijgt ook "de bevoegdheid om in te grijpen" als dat niet gebeurt.

Het steunpakket is ter goedkeuring voorgelegd aan de Europese Commissie.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

10 Posts
| Omlaag ↓
  1. Verstraler 26 juni 2020 10:28
    Klinkt fijn een lening, maar als de sector niet snel aantrekt valt het bedrijf alsnog om en hebben we als NL belasting betaler een strop van 3,4 miljard + die 750 miljoen voor de extra aandelen van Wopke, en dan nog het aandelen pakket wat de overheid al had.
    Ik vind het een groot risico, al met al... vooral gezien het onder de streep een Frans bedrijf is geworden.

    Ben er niet blij mee
  2. [verwijderd] 26 juni 2020 11:34
    www.telegraaf.nl/financieel/723570746...

    Het wordt tijd dat landelijke politici ook salaris inleveren, en kan het koningshuis ook niet met 20% minder, het zijn allemaal mensen die ruim 3x het modaal aan inkomen hebben vanuit de opgebrachte belastingen. De uitspraken over solidariteit van politici en het koningshuis blijven anders natuurlijk krokedillentranen.
  3. forum rang 9 objectief 26 juni 2020 14:05
    quote:

    Just1 schreef op 26 juni 2020 13:45:

    Geld weggeven aan mafketels die 10x per jaar voor 10% van de kostprijs een vliegreis maken. Mag ik een grote teil en een dubbele ijszak. Pollens.
    Het geld gaat niet naar de klanten. Maar uiteraard heb je gelijk. dat deze industrie verkeerd bezig is.
  4. forum rang 9 objectief 26 juni 2020 14:12
    quote:

    IceBear1 schreef op 26 juni 2020 11:34:

    www.telegraaf.nl/financieel/723570746...

    Het wordt tijd dat landelijke politici ook salaris inleveren, en kan het koningshuis ook niet met 20% minder, het zijn allemaal mensen die ruim 3x het modaal aan inkomen hebben vanuit de opgebrachte belastingen. De uitspraken over solidariteit van politici en het koningshuis blijven anders natuurlijk krokedillentranen.
    Waarom? de politici, althans die in de regering, werkt zich rot door de corona. Ze zouden jook een premie verdienen. En het Koningshuis: waarom?

    Er zijn legio burgers/gezinnen die veel meer overhouden in deze coronatijd, omdat ze o.a. geen creche hoeve te betalen/niet buiten gaan eten/weinig autorijden etc.etc.
10 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Air France-KLM

1,774 27 mei
+0,005 +0,25%
Premium

Waarom de koers van Air France-KLM vandaag stijgt

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links