Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Strijdvaardig reisbedrijf Booking lijdt onder lockdowns
Door
op donderdag 7 mei 2020
Views: 3.119
NORWALK (AFN/BLOOMBERG) - Reisbedrijf Booking Holdings heeft in de eerste drie maanden van het jaar flink geleden onder de maatregelen die verschillende landen namen om de uitbraak van het coronavirus te vertragen. Onder meer gesloten grenzen, weinig vliegverkeer en sluitingen van hotels zorgden ervoor dat het aantal geboekte hotelovernachtingen bij het moederbedrijf van het Nederlandse Booking.com met 43 procent afnam. Booking blijft echter strijdbaar en verwacht goed uit de crisis te komen.
Door het lagere aantal boekingen zag Booking, dat ook onder meer eigenaar is van de in de Verenigde Staten populaire boekingssite Kayak, ook zijn omzet met de helft dalen tot 12,4 miljard dollar. Ook leed het bedrijf een verlies van 699 miljoen dollar.
Ook in het lopende kwartaal houden de problemen aan voor Booking. Vorige maand gaf het bedrijf al aan dat de boekingen begin april nog veel verder gedaald waren. Topman Glenn Fogel geeft evenwel aan dat Booking direct maatregelen heeft getroffen zoals het terugbrengen van de kosten. Zo vroeg het bedrijf hulp in Nederland voor het doorbetalen van de salarissen van de medewerkers van Booking.com. Ook zorgde Booking ervoor dat de financiële positie werd versterkt.
Fogel verwacht dat Booking kan profiteren van die stappen en de waarde van zijn platform. Daardoor denkt hij dat het reisbedrijf sterker uit de crisis tevoorschijn komt dan branchegenoten.
Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate
Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!
"Strijdbaar" betekent je hand ophouden bij een overheid waaraan niet of nauwelijks belasting is betaald. Bah.
Er wordt tussen Amsterdam Centraal en Nemo groot nieuw kantoor gebouwd voor Booking. Wellicht kunnen ze dat eerst verkopen...
Booking zijn oplichters. Handig om een hotel te vinden, maar boek gewoon rechtstreeks..
Kortzichtige reacties hierboven B. verdient inderdaad geen steun maar moet die om andere reden wel krijgen. Met alle investeringen en de expats maken ze deel uit van onze economie. Als we B. nu laten vallen geven we een verkeerd signaal af aan de nieuwe ict sector en aan investeerders. Steun zorgt voor het voortbestaan. De toekomst is aan de overleveraars. Het feit dat B. geen belastingen afdraagt is een andere discussie.
Is niet van Booking zelf maar ontwikkelaar BPD van wie ze het gaan huren; die vlieger gaat dus niet op !
Het is geen ramp als Bookings er niet meer zou zijn. Er zijn nog tientallen andere bedrijven bij wie je 'n hotel kan reserveren. Ik zou het dus vreemd vinden als de overheid hier bij zou springen. Mij maakt het niet uit, ik reserveer altijd bij het hotel zelf
LeonVo schreef op 8 mei 2020 02:11 :
Kortzichtige reacties hierboven B. verdient inderdaad geen steun maar moet die om andere reden wel krijgen. Met alle investeringen en de expats maken ze deel uit van onze economie. Als we B. nu laten vallen geven we een verkeerd signaal af aan de nieuwe ict sector en aan investeerders. Steun zorgt voor het voortbestaan. De toekomst is aan de overleveraars. Het feit dat B. geen belastingen afdraagt is een andere discussie.
Voortbestaan is niet interessant voor een artikel dat kopieerbaar is. Geen belasting betalen betekent volgens mij geen aanspraak kunnen maken op faciliteiten. De aandeelhouders hebben voldoende uit de onderneming gehaald om zelf bij te lappen, als ze het bedrijf het waard vinden. Laat anders maar ploffen. Concept is morgen overgenomen door 10 andere bedrijven. Op hun marktmacht zit ook niemand echt te wachten.
Als Booking voldoet aan de eisen voor bepaalde steunmaatregelen komen zij daar net zo goed voor in aanmerking als andere bedrijven. Dat heeft niks met 'hand ophouden' te maken. De steun is immers primair niet bedoeld om het bedrijf 'te redden' of anderszins overeind te houden. Het is een maatregel voor behoud van werkgelegenheid (overbrugging tot betere tijden). Van die maatregel is geoordeeld dat die in het algemeen belang is. De werkgelegenheid van een receptionist bij Booking verdient net zo veel (of net zo weinig) bescherming als de werkgelegenheid van een receptioniste bij een willekeurig ander bedrijf (dat misschien naar verhouding zelfs wel meer winst maakte in eerdere jaren). Dit wordt vergeten door de critici of moedwillig achterwege gelaten, omdat mét de juiste informatie geen hetze gevoerd kan worden. Het FD liep daarin voorop.
Sorong schreef op 8 mei 2020 08:47 :
Als Booking voldoet aan de eisen voor bepaalde steunmaatregelen komen zij daar net zo goed voor in aanmerking als andere bedrijven. Dat heeft niks met 'hand ophouden' te maken. De steun is immers primair
niet bedoeld om het bedrijf 'te redden' of anderszins overeind te houden. Het is een maatregel voor behoud van werkgelegenheid (overbrugging tot betere tijden). Van die maatregel is geoordeeld dat die in het algemeen belang is. De werkgelegenheid van een receptionist bij Booking verdient net zo veel (of net zo weinig) bescherming als de werkgelegenheid van een receptioniste bij een willekeurig ander bedrijf (dat misschien naar verhouding zelfs wel meer winst maakte in eerdere jaren).
Dit wordt vergeten door de critici of moedwillig achterwege gelaten, omdat mét de juiste informatie geen hetze gevoerd kan worden. Het FD liep daarin voorop.
Probleem is natuurlijk dat de eisen voor de steunmaatregelen niet goed zijn gesteld. Het blijft vreemd dat Booking steun krijgt, het kan niet de bedoeling zijn dat de belastingbetaler de werkgelegenheid van Booking op peil houdt, terwijl daar enorm kapitaalkrachtige investeerders achter zitten. Heeft niets met hetze te maken, maar met realiteit.
helemaal mee eens.Men had anders de mensen in de WW gezet.
Aantal posts per pagina:
20
50
100