Van beleggers
voor beleggers
desktop iconOne Monitor

Inloggen

  • Geen account? Registreren

Wachtwoord vergeten?

VVD en CDA: verduurzaming geen voorwaarde voor steun KLM

VVD en CDA: verduurzaming geen voorwaarde voor steun KLM

DEN HAAG (AFN) - De regeringspartijen VVD en CDA vinden niet dat het kabinet aan de redding van KLM extra eisen moet koppelen op het gebied van verduurzaming. "Dit is een reddingsoperatie, geen strafexercitie", aldus VVD-Kamerlid Roald van der Linde.

Daarmee verzet de grootste coalitiepartij zich tegen de voorwaarden die het kabinet wil stellen aan financiële steun voor KLM. Het CDA wil evenmin dat tegenover die hulp een uitgebreid "wensenlijstje" komt te staan. Kamerlid Erik Ronnes pleit voor een "goede balans tussen de eisen en de continuïteit van de onderneming".

CDA-minister Wopke Hoekstra (Financiën) en zijn VVD-collega Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) kondigden onlangs een steunpakket aan van tussen de 2 en 4 miljard euro om KLM door de coronacrisis te helpen. Zij willen daar juist wel eisen aan stellen op het gebied van hinderbeperking en verduurzaming.

Langlopende verplichtingen

Over de precieze voorwaarden wordt nog onderhandeld, maar de Tweede Kamer debatteert woensdag alvast met de twee bewindslieden over de steunoperatie. Hun plan om in te zetten op verduurzaming kan wel rekenen op steun van de linkse oppositie en van de regeringspartijen D66 en ChristenUnie.

Dat KLM zo in de problemen zit, komt mede door langlopende verplichtingen voor de financiering en huur van vliegtuigen en de inkoop van brandstof. Van de bedrijven die deze rekeningen ondanks de crisis blijven innen, moet wat GroenLinks, PvdA en SP betreft ook een offer worden gevraagd.

Voortbestaan KLM telt

GroenLinks-Kamerlid Bart Snels wijst erop dat banken, leasemaatschappijen en oliehandelaren er net zo goed baat bij hebben dat KLM de crisis overleeft. Dat onderschrijft ook D66'er Joost Sneller. "Ook leasemaatschappijen hebben heel veel te verliezen bij een faillissement."

Maar ook hier trappen VVD en CDA op de rem. Voor Van der Linde telt nu alleen het voortbestaan van KLM. "Later wil ik met alle plezier praten over waar we de rekening nog meer kunnen leggen, maar niet nu." Ook Ronnes waarschuwt dat de onderhandelingen zonder dergelijke eisen al ingewikkeld genoeg zijn.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

8 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 5 @iPlof 6 mei 2020 13:28
    Ik begrijp nog steeds niet waarom de politiek hier partij in is, zowel de rechtse KLM subsidieverstrekkers als de linkse milieugekkies. Regels kun je toch wel maken, ook als je geen geld weggeeft.

    AF-KLM is een privaat bedrijf, beursgenoteerd. Gewoon hop die aandelen printmachine aan, 10 miljard aandelen a 1 euro en schuld aflossen en saneren. Op de lange termijn ook beter voor de aandeelhouder en de bedrijfsvoering.
    Omdat die 2 domme chauvinistische staten NL en FR toch aandeelhouder zijn moeten ze wel mee doen, heb je direct al 1/3 geplaatst.

    Norwegian air heeft dit vd week ook zo gedaan, in de US ook diverse airlines. Zelfs cruisemaatschappijen doen dit zo. Daar is de beurs voor bedoeld, geld ophalen.
  2. Bullwish 6 mei 2020 14:12
    Ik mis één heel belangrijk gegeven in de discussie, namelijk dat de KLM de laatste jaren al heel erg hard aan het verduurzamen is.

    De KLM faseert oude toestellen uit en verruilt die voor splinternieuwe supermoderne toestellen, die zuiniger en geluidsarmer zijn.

    Feiten die m.i. ook gewoon benoemd moeten worden.

    Dat soort eisen hoeven ze er dus niet aan te koppelen.
  3. forum rang 4 taurus86 6 mei 2020 16:58
    Wat doet KLM wat andere luchtvaartmaatschappijen niet kunnen? Landingsrechten is vrijwel hun enige bezit. Maar daar heeft de b.v. Nederland voor gezorgd. De Blauwe Trots is voor mij ons Blauwe Oog. Overbruggingskrediet tot 1-1-2021 en daarna is het aan de markt. Laat AF/KLM maar laten zien wat ze kunnen. Geen nieuwe RSV/OGEM affaire s.v.p.
  4. forum rang 6 jonas 6 mei 2020 20:59
    En nu VVD en CDA doordrukken! en dus D'66 eruit!

    Te gek voor woorden D'66 Jan Paternotte politicoloog zonder enig verstand van economie op de stoel van CEO KLM.

    Hoe werk je de economie naar de kloten!? Nou met die wereldvreemde D'66. en GroenLInks.

    Ik verbaas me echt over hoe dom die Gutmenschen kunnen zijn. Vaak komen ze uit rijke achtergrond en kennen ze niet eens het leven van mensen die zich half dood werkten om de kinderen verder te helpen.

    Groet, Jonas

  5. Tiesiex 7 mei 2020 00:58
    Goed van VVD en CDA dat ze nog wel logisch nadenken. Het heeft geen enkele zin om miljaren beschikbaar te maken om KLM met de handen op de rug gebonden de wereld in te sturen. Verduurzaming is nodig, maar is een apart traject die je afstemt met andere landen en maatschappijen. Anders kun je de miljarden beter gelijk in de plomp gooien, want resultaat zal zijn geen KLM meer, maar een Amerikaanse, Chinese, Arabische of Aziatische maatschappij die de vervuiling voor zijn rekening neemt en waar je niks over te zeggen hebt.
8 Posts
|Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Air France-KLM 4,654 11 jun
+0,049
+1,06%

Dagelijkse nieuwsbrief

Ja, ik wil elke dag de laatste kooptips en analyses van verschillende aandelen ontvangen.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links