Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Europese Commissie is akkoord met staatssteun aan Air France

Europese Commissie is akkoord met staatssteun aan Air France

BRUSSEL (AFN) - De Europese Commissie heeft ingestemd met de miljardensteun van de Franse regering aan luchtvaartmaatschappij Air France, onderdeel van concern Air France-KLM, dat in nood verkeert vanwege de coronacrisis. Nederland daarentegen heeft de aanvraag voor de staatssteun aan KLM nog niet ingediend bij de commissie, zegt een woordvoerster van het ministerie van Financiën.

Air France krijgt 7 miljard euro via een lening en staatsgaranties op leningen. Nederland beloofde op zijn beurt 2 tot 4 miljard euro uit te trekken om KLM door de coronacrisis te helpen. Maar het kabinet is nog in gesprek met de Europese Commissie, banken, de Franse staat en KLM over de precieze vormgeving van de noodhulp, laat het ministerie weten. Minister van Financiën Wopke Hoekstra beloofde op 24 april dat het "nog enige weken" duurt totdat de staatssteun voor KLM rond en goedgekeurd is in Brussel. Die tijdslijn geldt volgens het ministerie nog steeds.

Air France-KLM heeft het, zoals alle luchtvaartmaatschappijen, door de coronacrisis ongekend zwaar. Het overgrote deel van de vloot van de luchtvaartcombinatie staat momenteel aan de grond vanwege reisverboden. Het bedrijf klopte daarom bij Nederland en Frankrijk aan voor noodsteun. De twee landen hebben ieder een belang van ongeveer 14 procent in de vliegmaatschappij.

Mogelijk failliet

Zonder het bijspringen van de overheid zou Air France mogelijk failliet gaan, concludeerde de Europese Commissie in zijn besluit over de staatssteun. Brussel benadrukt daarom dat de noodhulp in dit geval toegestaan is om "ernstige verstoringen" aan de Franse economie te voorkomen. Verder is de invulling van de staatssteun "gepast en proportioneel". De Franse staat kwam daarnaast volgens de commissie met bewijs dat Air France het benodigde geld niet zelfstandig op de financiële markten of bij private partijen kan ophalen.

"De luchtvaartsector is belangrijk vanwege de werkgelegenheid en ook de verbindingen die hij biedt", aldus vicevoorzitter en commissaris van mededinging Margrethe Vestager. "Als we bijvoorbeeld kijken naar de coronacrisis, speelde Air France een belangrijke rol in het terughalen van burgers die waren gestrand op hun vakantiebestemming, en in het transport van medische uitrusting."

Lees over dit aandeel ook

  1. 03 apr IATA: luchtvrachtvervoer blijft goed groeien 1
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

13 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 4 mei 2020 09:51
    als een bedrijf zo belangrijk is voor de economie en logistiek, en er moet een berg belastinggeld naar toe, dan zou ik zeggen: compleet nationaliseren en de winsten ten gunste de belastingbetaler. dan hoeven ze ook niet zo lang te touwtrekken over CO2 en salariëring van het management
  2. Pavlov44 4 mei 2020 10:20
    Vandaag heel duidelijk te zien dat dit aandeel wordt gemanipuleerd dan wel dat het geen normaal free floating aandeel meer is, het leven is er compleet uit doordat er op de beurs ook overheden mee zitten te handelen. Air France doet het vandaag beter dan de markt, terwijl Warren Buffett een motie van wantrouwen richting de gehele luchtvaart industrie heeft afgekondigd, waarbij hij terecht stelt dat deze bedrijven niet investeringswaardig zijn. Aandeel moet nu door ambtenaren gestut worden want het bedrijf mag natuurlijk niet naar 1 euro nu de overheid er zoveel geld in gestoken heeft. Feitelijk precies hetzelfde als hoe de Chinese overheid daar bedrijven onder controle heeft en geen tegengestelde posities duldt op de markt.
  3. Lambert01 4 mei 2020 11:11
    Een mooie illustratie van hoe de EU werkt, zeker als het gaat om grootmacht Frankrijk. Het is wel duidelijk dat niemand echt durft in te grijpen bij Air France, ook die lamlendige EU niet. Natuurlijk zijn de belangen groot,kunnen veel mensen hun baan verliezen en is zorgvuldig beleid noodzakelijk,maar dit is alleen uitstel van een onvermijdelijke sanering op termijn.
    Hiermee worden wij geacht in Europees verband solidair te zijn.
  4. MartijnN1932 4 mei 2020 11:26
    quote:

    opt2016 schreef op 4 mei 2020 09:02:

    bah bah en nog eens bah. winsten naar de aandeelhouders, verliezen naar de belastingbetaler. dit moet stoppen.
    Zoveel winst hebben de aandeelhouders niet gezien hoor.
    het overgrote deel van het geld van AF gaat naar het franse personeel, omdat zij in geen enkele situatie willen toegeven aan de verworvenheden van de afgelopen 80 jaar..

    toen AF een budget maatschappij oprichtte moesten er zonnodig piloten heen uit Frankrijk die exact dezelfde voorwaarden hadden. ook nog even los dat zodra AF een beetje winst boekt het Franse Personeel op de barricade springt dat zij een loonsverhoging verdienen.

    Daarom ook dat de Franse overheid zo hevig er in gaat zitten.
    Ze durven niet, zelfs niet toen de vakbondsleden de toenmalige topman letterlijk uit zijn kleren trokken.
  5. LG$ 2020 4 mei 2020 12:46
    quote:

    MartijnN1932 schreef op 4 mei 2020 11:26:

    [...]

    Zoveel winst hebben de aandeelhouders niet gezien hoor.
    het overgrote deel van het geld van AF gaat naar het franse personeel, omdat zij in geen enkele situatie willen toegeven aan de verworvenheden van de afgelopen 80 jaar..

    toen AF een budget maatschappij oprichtte moesten er zonnodig piloten heen uit Frankrijk die exact dezelfde voorwaarden hadden. ook nog even los dat zodra AF een beetje winst boekt het Franse Personeel op de barricade springt dat zij een loonsverhoging verdienen.

    Daarom ook dat de Franse overheid zo hevig er in gaat zitten.
    Ze durven niet, zelfs niet toen de vakbondsleden de toenmalige topman letterlijk uit zijn kleren trokken.

    Exact dit!
    Eeuwig zonde daar nu niet de bezem door te halen. Zachte heelmeesters....dit gaat ons heeeel heul heul veel geld kosten komende jaren, en dan uiteindelijk nog failliet. Al dit geld niet stoppen in innovaties is echt een ambtelijke misser.
    Waarom niet failliet en doorstarten? Hoe zou dit in z'n werk moeten gaan? Aandeelhouders niets? dan banken, lease maatschapp., management toplaag en piloten met 40% door of je gaat maar elders werken/leasen (dat dus de komende 2 jaar niet gaat lukken).

    Wat zie ik hier te gemakkelijk over het hoofd? landingsrechten die overal vervallen? (op te lossen in Europees verband lijkt me). Ticket/voucher houders? compeseer 50%. Ja dit is allemaal niet leuk maar zeer noodzakelijk voor gezonde toekomst en uitgebreid netwerk behoud.
  6. Pavlov44 4 mei 2020 13:21
    Ik denk dat je over het hoofd ziet dat de luchtvaarmaatschappijen de bevolking van hun landen compleet bij de ballen hebben. De marketing van Air France en KLM en iedere andere nationale maatschappij zijn echt zeer sterk gericht op nationalistische gevoelens, de flag carrier. Daardoor vindt "het volk" dat deze bedrijven en hun tienduizenden banen gesteund moeten, zich niet beseffende dat deze tienduizenden banen veel te dik betaald zijn (met als extreem voorbeeld de Franse piloten) wat de oorzaak is van het probleem dat deze maatschappijen nooit winstgevend waren en zullen worden. En een ander deel van de marketing van de luchtvaartmaatschappijen is constant wijzen op het belang van precies die maatschappij voor de nationale economie. Alsof Nederland failliet gaat als de vluchten op schiphol door andere carriers worden overgenomen. De fotos van die prachtige toestellen met lichtreflecties boven een tropisch eiland, dachten we nog dat dit was om tickets te verkopen, het blijkt nu dat de maatschappijen echt een geweldige prestatie hebben geleverd in het brainwashen van de bevolking dat ze zo ontzettend onmisbaar zijn. Vandaar dat nu geen regering het op z'n geweten wil hebben deze tenten failliet te laten gaan en iedere werknemer daar gewoon opnieuw te laten solliciteren (waar dit een uitgelezen kans voor was geweest, zeker in Frankrijk).
  7. LG$ 2020 4 mei 2020 14:47
    quote:

    Pavlov44 schreef op 4 mei 2020 13:21:

    Ik denk dat je over het hoofd ziet dat de luchtvaarmaatschappijen de bevolking van hun landen compleet bij de ballen hebben. De marketing van Air France en KLM en iedere andere nationale maatschappij zijn echt zeer sterk gericht op nationalistische gevoelens, de flag carrier. Daardoor vindt "het volk" dat deze bedrijven en hun tienduizenden banen gesteund moeten, zich niet beseffende dat deze tienduizenden banen veel te dik betaald zijn (met als extreem voorbeeld de Franse piloten) wat de oorzaak is van het probleem dat deze maatschappijen nooit winstgevend waren en zullen worden. En een ander deel van de marketing van de luchtvaartmaatschappijen is constant wijzen op het belang van precies die maatschappij voor de nationale economie. Alsof Nederland failliet gaat als de vluchten op schiphol door andere carriers worden overgenomen. De fotos van die prachtige toestellen met lichtreflecties boven een tropisch eiland, dachten we nog dat dit was om tickets te verkopen, het blijkt nu dat de maatschappijen echt een geweldige prestatie hebben geleverd in het brainwashen van de bevolking dat ze zo ontzettend onmisbaar zijn. Vandaar dat nu geen regering het op z'n geweten wil hebben deze tenten failliet te laten gaan en iedere werknemer daar gewoon opnieuw te laten solliciteren (waar dit een uitgelezen kans voor was geweest, zeker in Frankrijk).
  8. LG$ 2020 4 mei 2020 14:57
    quote:

    Pavlov44 schreef op 4 mei 2020 13:21:

    Ik denk dat je over het hoofd ziet dat de luchtvaarmaatschappijen de bevolking van hun landen compleet bij de ballen hebben. De marketing van Air France en KLM en iedere andere nationale maatschappij zijn echt zeer sterk gericht op nationalistische gevoelens, de flag carrier. Daardoor vindt "het volk" dat deze bedrijven en hun tienduizenden banen gesteund moeten, zich niet beseffende dat deze tienduizenden banen veel te dik betaald zijn (met als extreem voorbeeld de Franse piloten) wat de oorzaak is van het probleem dat deze maatschappijen nooit winstgevend waren en zullen worden. En een ander deel van de marketing van de luchtvaartmaatschappijen is constant wijzen op het belang van precies die maatschappij voor de nationale economie. Alsof Nederland failliet gaat als de vluchten op schiphol door andere carriers worden overgenomen. De fotos van die prachtige toestellen met lichtreflecties boven een tropisch eiland, dachten we nog dat dit was om tickets te verkopen, het blijkt nu dat de maatschappijen echt een geweldige prestatie hebben geleverd in het brainwashen van de bevolking dat ze zo ontzettend onmisbaar zijn. Vandaar dat nu geen regering het op z'n geweten wil hebben deze tenten failliet te laten gaan en iedere werknemer daar gewoon opnieuw te laten solliciteren (waar dit een uitgelezen kans voor was geweest, zeker in Frankrijk).
    Dus politiek gepruts voor de Buhne idd. Ikzelf vind KLM niet slecht (zeker boeken en contact via WA etc), maar de onboard service van een Singapore/Emirates is velen malen beter. Enige wat van belang is, is het routenetwerk waar we allen van profiteren in NL. Maar dit kan toch met een doorstart behouden blijven? Waarom niet incl naam voor het 'gevoel'? Iedereen (Incl. orakel dat tech boot gemist heeft) snapt toch dat het nog meerdere jaren gaat duren voordat je weer op oude niveau zit, dividend gaat het voorlopig echt niet worden. Wanneer was sws hetlaatste jaar?

    Onbegrijpelijk dat het al jaren gaat over verminderen piloten/en top salarissen en dan nu zo'n kans laten lopen...Bizar!
    Goed volgend jaar (waarschijnlijk eerder) met volgende ronde staatsteun weer een kans.
13 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

9,870 17:03
-0,064 -0,64%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links