Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

'Banken kunnen bijdragen aan noodsteun Air France-KLM'

PARIJS (AFN/BLOOMBERG) - Banken zouden naast de overheid kunnen deelnemen aan de redding van Air France-KLM. Dat heeft de Franse minister van Financiën Bruno Le Maire aangegeven.

"We kunnen ons heel goed voorstellen dat de inspanningen worden gedeeld tussen de staat en banken. We zijn niet verplicht te denken dat het alleen de staat is die kapitaal naar Air France moet brengen", zei Le Maire in gesprek met de Franse nieuwszender BFM TV. "Misschien kan de inspanning worden gedeeld." Meer wilde Le Maire niet over de kwestie zeggen.

Eerder deze week meldden Franse media al op basis van ingewijden dat Air France-KLM in gesprek is over noodsteun van 10 miljard euro tegen de coronacrisis. Vorige week werd nog gemeld dat de luchtvaartcombinatie in overleg was over een noodpakket van 6 miljard euro. Frankrijk en Nederland zouden garant willen staan voor dat krediet.

Noodleningen

De steun zou komen in de vorm van noodleningen die worden gegarandeerd door de Franse en Nederlandse overheden die ieder een belang van 14 procent bezitten in het luchtvaartconcern. Het grootste deel van dat geld zou dan gaan naar Air France. Het grootste discussiepunt in de onderhandelingen zouden de Franse garanties aan potentiële kredietverstrekkers zijn. Die Franse garantiestelling wordt naar verluidt als te laag gezien door kredietverstrekkers, waardoor de onderhandelingen langer duren dan verwacht.

Door de crisis staat het leeuwendeel van de vloot van Air France-KLM aan de grond. Het bedrijf gaat flink in de kosten en investeringen snijden om de situatie het hoofd te bieden. Als er geen financiële steun komt vreest het bedrijf binnen afzienbare tijd een geldtekort.

Lees over dit aandeel ook

  1. 03 apr IATA: luchtvrachtvervoer blijft goed groeien 1
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

9 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 16 april 2020 23:48
    Je gaat als bank zonder garanties toch geen geld lenen op dit moment aan zo een toko....
    Dan geven ze maar aandelen uit en dan zien ze wel wat de markt het waard vind allemaal.

    Je bent aandeelhouder en dan betaal je ook maar als het slecht gaat.

    En als het publiek al bij moet springen dan moet daar ook eigendom tegenover staan om ook voor het gelopen risico wat terug te krijgen zodra het weer goed gaat met dank aan de steun en niet alleen maar met belastinggeld het risico lopen.

    En als KLM zo een kritisch eigendom is waarom is het dan uberhaupt privaat.

    Maar dat geld ook voor vele andere zaken zoals de uitverkoop aan electriciteits bedrijven Nuon Essent en Eneco bijvoorbeeld.
    Waarom....
    Tja de potjes waren weer eens leeg en dan verkoop je de gouden dividend betalende eieren maar...

    Typisch overheid denken met geld van anderen want daarna haal je het wel weer ergens anders vandaan bij de burger...

    Steun is prima maar wel onder de juiste voorwaarden.

    Er zijn zelfs voorbeelden van tot voor kort aandelen inkopende dividend betalende en de toppertjes belachelijke vergoedingen betalende tokos die nu na zo een korte tijd enorme droogte ineens steun nodig hebben.

    Ik ben niet voor meer standaard regels maar zodra er dan zoiets is moeten deze bedrijven en dan vooral de toppertjes het wel voelen en moet hulp onder strikte voorwaarden.

    Anders is dit een presedent om juist meer risico te nemen want ze worden toch wel gered..

    De markt kennende wordt die grens dan de nieuwe standaard die weer verlegd moet worden na verloop van tijd
  2. Thijs_js 17 april 2020 07:49
    quote:

    R0ME0 schreef op 16 april 2020 23:48:

    Je gaat als bank zonder garanties toch geen geld lenen op dit moment aan zo een toko....
    Dan geven ze maar aandelen uit en dan zien ze wel wat de markt het waard vind allemaal.

    Je bent aandeelhouder en dan betaal je ook maar als het slecht gaat.

    En als het publiek al bij moet springen dan moet daar ook eigendom tegenover staan om ook voor het gelopen risico wat terug te krijgen zodra het weer goed gaat met dank aan de steun en niet alleen maar met belastinggeld het risico lopen.

    En als KLM zo een kritisch eigendom is waarom is het dan uberhaupt privaat.

    Maar dat geld ook voor vele andere zaken zoals de uitverkoop aan electriciteits bedrijven Nuon Essent en Eneco bijvoorbeeld.
    Waarom....
    Tja de potjes waren weer eens leeg en dan verkoop je de gouden dividend betalende eieren maar...

    Typisch overheid denken met geld van anderen want daarna haal je het wel weer ergens anders vandaan bij de burger...

    Steun is prima maar wel onder de juiste voorwaarden.

    Er zijn zelfs voorbeelden van tot voor kort aandelen inkopende dividend betalende en de toppertjes belachelijke vergoedingen betalende tokos die nu na zo een korte tijd enorme droogte ineens steun nodig hebben.

    Ik ben niet voor meer standaard regels maar zodra er dan zoiets is moeten deze bedrijven en dan vooral de toppertjes het wel voelen en moet hulp onder strikte voorwaarden.

    Anders is dit een presedent om juist meer risico te nemen want ze worden toch wel gered..

    De markt kennende wordt die grens dan de nieuwe standaard die weer verlegd moet worden na verloop van tijd
    Beursgenoteerde bedrijven die nu steun vragen zou je moeten verbieden om nog langer dividend uit te keren of om aandeleninkoopprogramma's uit te voeren.
    Laat ze het geld eerst terugbetalen wat ze nu aan steun vragen voordat deze dingen weer toegelaten worden.
  3. forum rang 5 DNFTT 17 april 2020 08:45
    quote:

    Thijs_js schreef op 17 april 2020 07:49:

    [...]

    Beursgenoteerde bedrijven die nu steun vragen zou je moeten verbieden om nog langer dividend uit te keren of om aandeleninkoopprogramma's uit te voeren.
    Laat ze het geld eerst terugbetalen wat ze nu aan steun vragen voordat deze dingen weer toegelaten worden.
    Het is een keuze van de overheden om rigide een pauzeknop in te drukken en dat bedrijven daardoor in de problemen komen kun je ze niet kwalijk nemen.
    De keuze om extreem weinig eigen vermogen aan te houden is daarentegen wél een eigen bewuste keuze geweest en die mag van mij nu best hele nare gevolgen hebben.
9 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

9,934 17:35
-0,151 -1,50%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links