AMSTERDAM (AFN) - De coronacrisis heeft in het eerste kwartaal een groot gat geslagen in de resultaten van TomTom. De Amsterdamse navigatiedienstverlener zag de omzet met bijna een kwart dalen tot 131 miljoen euro. De verkopen aan consumenten kelderden zelfs met 40 procent.
Wereldwijd liggen veel autofabrieken stil, en daarmee stokt ook de verkoop van ingebouwde navigatiesystemen, software en digitale kaarten. De consumentenomzet lijdt onder de vele winkelsluitingen in verband met de uitbraak van het nieuwe coronavirus. Bovendien wordt veel minder auto gereden doordat veel mensen thuis werken.
TomTom is door de omzetdreun diep in de rode cijfers gedoken. Onder de streep kwam het bedrijf bijna 63 miljoen euro tekort, waar het een jaar eerder nog een winst boekte van 3,3 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat (ebitda) was 5,4 miljoen euro negatief, tegen een plus van 19 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2019.
Gezondheid
De gezondheid van de eigen mensen is "de allerhoogste prioriteit" , benadrukt topman Harold Goddijn in een toelichting. Daarom werken ook zij zo veel mogelijk thuis. Bij veruit de meeste werknemers laat de aard van hun werkzaamheden dat ook toe, zonder dat de dienstverlening aan klanten eronder lijdt, aldus Goddijn.
TomTom zette eerder al een streep door de financiële prognoses voor heel 2020 en kondigde aan even geen dividend te betalen. Door de sterke, schuldenvrije balans staat het bedrijf er volgens Goddijn wel goed genoeg voor om "koers te houden" in deze onzekere tijden.
Aan nieuwe voorspellingen waagt het bedrijf zich pas als er zicht komt op de duur van de crisis. Wel wijst Goddijn erop dat het bedrijf het jaar goed was begonnen wat betreft orders vanuit de zakelijke markt. Daar zaten uitbreidingen en verlengingen bij van bestaande contracten, maar ook nieuwe samenwerkingen.