Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

'Eerst minder hinder, dan pas groei Schiphol'

DEN HAAG (AFN) - Het kabinet laat Schiphol na 2020 stapsgewijs groeien, maar verbindt strenge voorwaarden aan die groei. "We gaan het anders doen. Eerst minder hinder, dan pas een beetje groei", zegt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur).

De bewindsvrouw spreekt van een "trendbreuk". "In plaats van groeien op krediet, moet de sector vooruit betalen en ervoor zorgen dat er minder hinder is in de omgeving van Schiphol." Als aan deze voorwaarden wordt voldaan, mag de luchthaven uiteindelijk groeien naar 540.000 vliegbewegingen. Nu ligt het plafond nog op 500.000 starts en landingen.

Van Nieuwenhuizen (VVD) verwacht flinke investeringen in veiligheid, innovatie en duurzaamheid van de luchtvaartsector, die ook oplossingen moet zoeken voor de belangrijkste klachten van omwonenden. Daarnaast wil ze het aantal nachtvluchten verminderen. Nu zijn er nog 32.000 per jaar toegestaan.

Rutte

De plannen van de bewindsvrouw zijn nog niet definitief. Ze wil gesprekken voeren met belanghebbenden. Omwonenden moeten zich serieus genomen voelen, vindt Van Nieuwenhuizen. Ze pleit voor afspraken waar ze de luchtvaartsector op kan afrekenen.

Premier Mark Rutte bestrijdt dat verdere groei van Schiphol haaks staat op de klimaatambities van het kabinet. Schiphol langer op de nullijn houden, helpt volgens hem niets, omdat het vliegverkeer zich dan simpelweg verplaatst, bijvoorbeeld naar Frankfurt. Dat speelt in de luchtvaart "nog veel meer" dan in bijvoorbeeld de zware industrie, waar het kabinet verduurzaming probeert af te dwingen met een beperkte CO2-belasting.

KLM

KLM is blij dat thuisbasis Schiphol vanaf 2021 mag groeien, maar vindt dat nog veel onduidelijk is over de toekomstplannen. Zo wil de luchtvaartmaatschappij snel meer informatie over het tempo waarin het kabinet het maximaal toegestane aantal vliegbewegingen verhoogt.

Volgens KLM is groei na jaren van stilstand hard nodig, ook om te kunnen blijven investeren in duurzaamheid. "Helaas zijn er nog wel veel vragen zoals over de precieze uitwerking en over de fasering van deze groei. Voor de bedrijfsvoering van KLM is het belangrijk deze helderheid nu ook snel te krijgen anders rollen we van de ene onzekerheid in de volgende", stelt het bedrijf in een eerste reactie.

Lees over dit aandeel ook

  1. 03 apr IATA: luchtvrachtvervoer blijft goed groeien 1
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

7 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 5 juli 2019 16:40

    Geen klimaat probleem veroorzaakt door NL.
    NL bijdrage aan klimaatverandering is maar 0,000009%.

    Kabinet heeft een probleem.

    1) geen gasopbrengsten meer (groningen)
    2) vergrijzing
    3) bedrijven zien NL niet meer als vestigingsplasts vanwege dividendbelasting.
    4) opbrengsten staatskas minder.

    Waar haal je bron van inkomsten ?

    Je voert toneel op over "klimaat" en je zorgt dat er geen herberekening komt van de klimaat akkoord. Je houdt de motie van FvD tegen die wil bewijzen dat het "geintje" 1.000 miljard kost.

    Voila, het kindje is geboren.

    Overheid zet burgers aan om te investeren en maakt je lekker dat het allemaal goedkoper wordt. Uiteindelijk, heb je 50.000 euro zelf geinvesteerd aan vernieuwingen en mag je de prijs verhogingen van elektra elk jaar betalen.

    Je dacht toch niet, dat je ervan af bent als voor 50.000 euro zelfvoorzienend bent.

    Overheid moet nog gespekt worden. Apparaten, door de 5G zullen elektra nodig hebben. Men
    verwacht meer dan 25 miljard apparaten die aan elkaar gekoppeld zullen worden (via IoT).

    Energieverbruik zal niet minder lager worden. Goedkoper ?? Hahaha, je bent een rund als je het geloofd.

    Laat Schiphol uitbreiden naar 750.000 vluchten. Is goed voor de economie. Aantal groei baby's neemt toe, Kabinet maakt geen stappen om geboortebeperking in te voeren. Mensen/inwoners aantal groeit, dus ook Schiphol.

    Ga niet zitten klagen over milieu want NL lost het niet op.
    Ondanks dat menigen het geloven.

    Schiphol, op naar 750.000 !!!

    Goed voor werkgelegenheid, pensioen, zorg,staatskas, economie...

  2. mok 5 juli 2019 17:11
    quote:

    J.Inv schreef op 5 juli 2019 16:15:

    Maar we hadden toch een klimaatprobleem? Wat een hypocriet die Rutte/vvd.
    Helemaal gelijk. Ik kan mijn zuur verdiende centen besteden aan een warmtepomp, maar luchtvaart wordt niets in de weg gelegd. Terwijl luchtvaart een steeds groter aandeel levert in de CO2 uitstoot. Maar goed, de wereld gaat toch kapot, dan maar snel afwerken er mee. Gisteren al gelezen dat Amazone gebied versneld gekapt wordt, dus komt helemaal goed
  3. [verwijderd] 5 juli 2019 17:44
    quote:

    Knight V schreef op 5 juli 2019 16:40:

    Geen klimaat probleem veroorzaakt door NL.
    NL bijdrage aan klimaatverandering is maar 0,000009%.

    Kabinet heeft een probleem.

    1) geen gasopbrengsten meer (groningen)
    2) vergrijzing
    3) bedrijven zien NL niet meer als vestigingsplasts vanwege dividendbelasting.
    4) opbrengsten staatskas minder.

    Waar haal je bron van inkomsten ?

    Je voert toneel op over "klimaat" en je zorgt dat er geen herberekening komt van de klimaat akkoord. Je houdt de motie van FvD tegen die wil bewijzen dat het "geintje" 1.000 miljard kost.

    Voila, het kindje is geboren.

    Overheid zet burgers aan om te investeren en maakt je lekker dat het allemaal goedkoper wordt. Uiteindelijk, heb je 50.000 euro zelf geinvesteerd aan vernieuwingen en mag je de prijs verhogingen van elektra elk jaar betalen.

    Je dacht toch niet, dat je ervan af bent als voor 50.000 euro zelfvoorzienend bent.

    Overheid moet nog gespekt worden. Apparaten, door de 5G zullen elektra nodig hebben. Men
    verwacht meer dan 25 miljard apparaten die aan elkaar gekoppeld zullen worden (via IoT).

    Energieverbruik zal niet minder lager worden. Goedkoper ?? Hahaha, je bent een rund als je het geloofd.

    Laat Schiphol uitbreiden naar 750.000 vluchten. Is goed voor de economie. Aantal groei baby's neemt toe, Kabinet maakt geen stappen om geboortebeperking in te voeren. Mensen/inwoners aantal groeit, dus ook Schiphol.

    Ga niet zitten klagen over milieu want NL lost het niet op.
    Ondanks dat menigen het geloven.

    Schiphol, op naar 750.000 !!!

    Goed voor werkgelegenheid, pensioen, zorg,staatskas, economie...

    Hulde helemaal mee eens. Klimaatbeleid..wat stelt Nederland nou voor, links gelul
7 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

9,934 17:35
-0,151 -1,50%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links