AMSTERDAM (AFN/BLOOMBERG) - Het aanzienlijke belang dat de Nederlandse staat in Air France-KLM heeft genomen zorgt er voor dat het toch al lastig te besturen bedrijf er een strategische eigenaar bij heeft gekregen. Kenners van Bernstein benadrukken dat de grote aandeelhouders ieder een eigen agenda hebben. Dat kan voor spanningen zorgen in het bestuur van de onderneming. ING benadrukt de tragere besluitvorming als mogelijke bijwerking.
Nederland kocht een deelneming van 12,7 procent en sprak de intentie uit om dit verder uit te breiden tot ruim 14 procent van de stukken. Daarmee zou het overheidsbelang gelijk zijn aan het belang van de Franse staat. Verder hebben strategische partners China Eastern en Delta Air Lines tezamen 17,6 procent van Air France-KLM in handen.
Al met al zorgt de bemoeienis van Nederland er voor dat het voor topman Ben Smith van Air France-KLM nog uitdagender wordt om de koers te bepalen. En dat was volgens de analisten al geen sinecure. De uiteenlopende belangen van aandeelhouders kunnen volgens de Bernstein-kenners noodzakelijke herstructureringen in de weg zitten.
Spanningen
Het is voor Smith en de zijnen al een heel karwei om de spanningen tussen Parijs en Amsterdam te verminderen, benadrukt Bernstein. Daarbij wordt gezocht naar evenwicht om op verder te kunnen bouwen, gericht op winstgroei voor het bedrijf. De recente koerswinst van Air France-KLM kan voor beleggers reden zijn winsten te nemen.
ING legt uit dat de Nederlandse staat zich genoodzaakt zag om in te grijpen. De Nederlandse belangen van KLM en Schiphol sneeuwden de voorbij jaren steeds verder onder. Het kabinet krijgt door de stap een zetel in het bestuur van Air France-KLM. In twee jaar tijd zal het stemrecht van Nederland zijn vergroot tot 23 procent. Ook wijst ING op het verrassingselement, dat mogelijk voor verbazing bij de Fransen zal hebben gezorgd.
Beurswaarde
Het aandeel Air France-KLM won dit jaar tot aan woensdag ruim een derde aan beurswaarde. Voor kenners van Morgan Stanley was die stijging reden om het advies op het luchtvaartbedrijf te verlagen naar equal-weight van overweight. Woensdag omstreeks 09.40 uur toonde het aandeel en min van 12 procent op 11,20 euro.