Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

'AF-KLM wordt lastiger bestuurbaar'

'AF-KLM wordt lastiger bestuurbaar'

AMSTERDAM (AFN/BLOOMBERG) - Het aanzienlijke belang dat de Nederlandse staat in Air France-KLM heeft genomen zorgt er voor dat het toch al lastig te besturen bedrijf er een strategische eigenaar bij heeft gekregen. Kenners van Bernstein benadrukken dat de grote aandeelhouders ieder een eigen agenda hebben. Dat kan voor spanningen zorgen in het bestuur van de onderneming. ING benadrukt de tragere besluitvorming als mogelijke bijwerking.

Nederland kocht een deelneming van 12,7 procent en sprak de intentie uit om dit verder uit te breiden tot ruim 14 procent van de stukken. Daarmee zou het overheidsbelang gelijk zijn aan het belang van de Franse staat. Verder hebben strategische partners China Eastern en Delta Air Lines tezamen 17,6 procent van Air France-KLM in handen.

Al met al zorgt de bemoeienis van Nederland er voor dat het voor topman Ben Smith van Air France-KLM nog uitdagender wordt om de koers te bepalen. En dat was volgens de analisten al geen sinecure. De uiteenlopende belangen van aandeelhouders kunnen volgens de Bernstein-kenners noodzakelijke herstructureringen in de weg zitten.

Spanningen

Het is voor Smith en de zijnen al een heel karwei om de spanningen tussen Parijs en Amsterdam te verminderen, benadrukt Bernstein. Daarbij wordt gezocht naar evenwicht om op verder te kunnen bouwen, gericht op winstgroei voor het bedrijf. De recente koerswinst van Air France-KLM kan voor beleggers reden zijn winsten te nemen.

ING legt uit dat de Nederlandse staat zich genoodzaakt zag om in te grijpen. De Nederlandse belangen van KLM en Schiphol sneeuwden de voorbij jaren steeds verder onder. Het kabinet krijgt door de stap een zetel in het bestuur van Air France-KLM. In twee jaar tijd zal het stemrecht van Nederland zijn vergroot tot 23 procent. Ook wijst ING op het verrassingselement, dat mogelijk voor verbazing bij de Fransen zal hebben gezorgd.

Beurswaarde

Het aandeel Air France-KLM won dit jaar tot aan woensdag ruim een derde aan beurswaarde. Voor kenners van Morgan Stanley was die stijging reden om het advies op het luchtvaartbedrijf te verlagen naar equal-weight van overweight. Woensdag omstreeks 09.40 uur toonde het aandeel en min van 12 procent op 11,20 euro.

Lees over dit aandeel ook

  1. 03 apr IATA: luchtvrachtvervoer blijft goed groeien 1
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

19 Posts
| Omlaag ↓
  1. Voornu 27 februari 2019 08:44
    Regeren is vooruit zien en dat is waar onze overheid nu net niet goed in is. Nog geen half jaar geleden stond de koers van AF-KLM onder de € 7 en dt had ons dan €280 miljoen gescheeld of bijna het dubbele aantal aandelen dat nu is verkregen. Het tekort aan zeggenschap was toch al vele jaren bekend. Overigens had de staat in 2003 al niet zo dom moeten zijn om KLM aan de Fransen toe te vertrouwen.
  2. Jinba 27 februari 2019 08:45
    quote:

    Voornu schreef op 27 februari 2019 08:44:

    Regeren is vooruit zien en dat is waar onze overheid nu net niet goed in is. Nog geen half jaar geleden stond de koers van AF-KLM onder de € 7 en dt had ons dan €280 miljoen gescheeld of bijna het dubbele aantal aandelen dat nu is verkregen. Het tekort aan zeggenschap was toch al vele jaren bekend. Overigens had de staat in 2003 al niet zo dom moeten zijn om KLM aan de Fransen toe te vertrouwen.
    Als je alles vooruit weet kom je met een duppie de wereld rond.
  3. erjee-ff 27 februari 2019 09:11
    quote:

    pietje-2005 schreef op 27 februari 2019 09:02:

    Het gaat wel lekker met het geld van de belastingbetaler.
    Stelletje communisten.
    Zal Rutte een russische connectie hebben ??
    Lijkt er wel op ;-)
    Jij leeft nog in de veronderstelling dat we in een democratie leven?

    Voor het overige, dit is een mooi uitstapmoment. Met zo veel overheidsbemoeienis wordt het inderdaad lastig om effectief beleid te formuleren.
  4. ki 27 februari 2019 09:15
    quote:

    erjee-ff schreef op 27 februari 2019 09:11:

    [...]
    Jij leeft nog in de veronderstelling dat we in een democratie leven?

    Voor het overige, dit is een mooi uitstapmoment. Met zo veel overheidsbemoeienis wordt het inderdaad lastig om effectief beleid te formuleren.
    inderdaad wie denkt dat we in een democratie leven is echt een gemanipuleerde idioot....
  5. drooglegging1920 27 februari 2019 09:17
    quote:

    Voornu schreef op 27 februari 2019 08:44:

    Regeren is vooruit zien en dat is waar onze overheid nu net niet goed in is. Nog geen half jaar geleden stond de koers van AF-KLM onder de € 7 en dt had ons dan €280 miljoen gescheeld of bijna het dubbele aantal aandelen dat nu is verkregen. Het tekort aan zeggenschap was toch al vele jaren bekend. Overigens had de staat in 2003 al niet zo dom moeten zijn om KLM aan de Fransen toe te vertrouwen.
    In 2003 had KLM geen keuze , het zou anders failliet gaan! Het had zich alleen niet het (Hollandse) kaas van het brood moeten laten eten! Als makke schaap is KLM opgegaan in Air-France. KLM-top en de Nederlandse regering had toen echt hard-ball moeten spelen en goede voorwaarden moeten scheppen met een belang waarin je nog zelf enigszins de touwtjes in handen zou (blijven) houden.
  6. taurus86 27 februari 2019 10:05
    Na OGEM en RSV heeft de overheid nog weer eens zin om een potentieel failliete business te gaan ondersteunen. Een belegging in Ryanair of Virgin Atlantic had beter geweest.
    De bus gemist en je met de taxi naar de volgende halte laten vervoeren om dan de bus alsnog te halen. Groot zakelijk instinct.
  7. relpinda 27 februari 2019 20:00
    quote:

    Voornu schreef op 27 februari 2019 08:44:

    Regeren is vooruit zien en dat is waar onze overheid nu net niet goed in is. Nog geen half jaar geleden stond de koers van AF-KLM onder de € 7 en dt had ons dan €280 miljoen gescheeld of bijna het dubbele aantal aandelen dat nu is verkregen. Het tekort aan zeggenschap was toch al vele jaren bekend. Overigens had de staat in 2003 al niet zo dom moeten zijn om KLM aan de Fransen toe te vertrouwen.
    en vele negatieve reacties hier op IEX,

    Goed luisteren is dus bij vele ook een probleem.

    Hoekstra heeft duidelijk gezegd dat n.a.v. het bezoek van Benjamin Smith er voor de Regering het speel veld wederom is veranderd. M.a.w. zij zijn er niet geruster op geworden op een Status Quo van voorgaande jaren van beleid.

    De Regering heeft steeds op het vinkentouw gezeten om aandelen in te kopen OMDAT Frankrijk zich NIET aan hun afspraken hebben gehouden om hun belang te verkleinen (dochter AF 100% en Holding 14,3% ) in bezit van Franse Regering!!
    Nu men de visie en plannen van B.Smith heeft aangehoord (voor het publiek onbekend wat die zijn), heeft men zich bedacht en deze week in stilte toch maar ook een belang opgebouwd idem richting Franse Overheid.

    Schiphol en KLM zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden en gaat om ca. 100.000 arbeidsplaatsen en zere vele toeleveranciers ook van buiten Nederland op alle gebieden en terreinen.

    BULLSHIT om te zeggen dat KLM vervuilende CO2 uitstotend bedrijf is.

    KLM heeft de modernste minst vervuilende en minst lawaai gevende vloot, bovendien wordt er het meeste biofuel gebruikt en voortdurend gezocht naar nog betere minder co2 toepassingen.

    Door het gehele bedrijf heen is er een verduurzamingscultuur om het milieu zo min mogelijk te belasten of te benadelen! Daar worden koste noch moeite aan bespaard!

    JA KLM heeft bij het aangaan met AF zeker tot op de dag van vandaag geprofiteerd van AF. En ja de Fransen vliegen liever met KLM dan met hun eigen AF-vluchten/bemanning en daar komen ze heel graag naar SPL voor om over te stappen.

    En voor sommige "Groenen" de Burgerluchtvaart is niet meer weg te denken netzo als uw mobieltje! Op houden met die onzin geroepertoeter.

    En let maar op de tickets worden duurder want Hoekstra wil zijn 680mio terughalen hoor, die ticketTAX gaat er komen hoor! Maar daar gaat geen reductie CO2 van ontstaan.

    En ik wil wel eens zien wie er meer of minder CO2 uitstoot per persoon per kilometer? Een gezin met de auto+sleurhut naar Zuid-Frankrijk of degene die het vliegtuig(96%bezetting) neemt??

    LOLZEALL

  8. forum rang 9 josti5 4 maart 2019 08:47
    'En ik wil wel eens zien wie er meer of minder CO2 uitstoot per persoon per kilometer? Een gezin met de auto+sleurhut naar Zuid-Frankrijk of degene die het vliegtuig(96%bezetting) neemt??'

    Zelfs vliegreizen binnen Europa zijn al erg vervuilend. Zo leidt een vliegreis naar het Franse Nice tot een uitstoot van ongeveer 240 kilo CO2 per persoon. Een reis naar Nice met de trein leidt tot maar 25 kilo CO2 uitstoot en met een benzineauto bedraagt de uitstoot zo'n 600 kilo CO2. En als je bijvoorbeeld met vier personen reist, is ook de auto milieuvriendelijker dan het vliegtuig.

    www.nu.nl/weekend/5427539/zo-slecht-v...
19 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

9,934 23 apr
-0,151 -1,50%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links