Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Luchtvaartbranche luidt noodklok om Schiphol

AMSTERDAM (AFN) - Als het kabinet besluit Schiphol tot en met 2020 op slot te draaien, dan gaat dat ten koste van de werkgelegenheid, het vestigingsklimaat en de bereikbaarheid. Daarvoor waarschuwen verschillende partijen waaronder luchtvaartmaatschappijen, vakbonden, de reisbranche en logistieke organisaties.

Het aantal vluchten dat op Schiphol komt en gaat, heeft bijna zijn maximum van 500.000 per jaar bereikt. Het kabinet besloot onlangs tot en met 2020 niet aan de gemaakte afspraken over dat maximum te tornen. Daarmee wacht de regering volgens de klagers ook niet op de uitkomsten van een nieuw rapport over het beperken van de hinder.

Ze spreken in een gezamenlijke verklaring van een onverantwoorde blokkade en willen snel met minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) in gesprek om tot ,,gepaste afspraken te komen''. De partijen wijzen op een passage in het regeerakkoord over stillere en schonere vliegtuigen die ruimte creëren voor verdere groei.

Klagers

De klagers zijn onder meer maatschappijen KLM, easyJet en Corendon, reisorganisatie ANVR, vakbonden CNV en VNV en logistieke branche-organsaties TLN en evofendex. Zij stellen dat de laatste tijd de nodige maatregelen zijn genomen om geluidshinder tegen te gaan. Voor honderden miljoenen euro's zijn huizen in de buurt van Schiphol geïsoleerd. Ook is fors geld gestoken in vlootvernieuwing en de ontwikkeling van elektrisch vliegen en alternatieve brandstof. Hier zou het kabinet geen acht op slaan.

Schiphol zelf begrijpt de oproep van de klagende partijen. De luchthaven wijst in eerste instantie op de duidelijke afspraken die zijn gemaakt met alle partijen in de sector, regionale bestuurders en de omwonenden van maximaal 500.000 vluchten tot en met 2020.

Maar nu de opening van Lelystad Airport is uitgesteld is er een situatie ontstaan dat niet kan worden voldaan aan de afspraken. ,,Daarom is het goed om met alle partijen aan tafel te gaan om de gevolgen van het uitstel te bespreken en hoe we daar gevolg aan gaan geven", aldus een zegsman van de luchthaven.

Lees over dit aandeel ook

  1. 03 apr IATA: luchtvrachtvervoer blijft goed groeien 1
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

27 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. taurus86 30 maart 2018 13:29
    Wel een toenemend aantal Chinezen/Zuid-Aziaten begroeten op Schiphol, die hun selfies komen schieten en weer naar huis of hun volgende bestemming gaan, met "Souvenirs" made in China e.o. en "hardwerkende Nederlanders" allerlei obstakels in de weg leggen, is dat fair?
    En wat te denken van de eindeloze stroom bloemen, die vanuit Afrika en Zuid- Amerika komen, in Aalsmeer/Rijnsburg en Honselersdijk geveild worden en vervolgens weer naar het buitenland vervoerd worden, is dat nu wat we moeten verstaan onder duurzame industrie?

    Massatoerisme is een zeer vervuilende en cynische bedrijfstak, maar ik zie nog geen posters om daar tegengas tegen te geven. "De Liberalen" juichen, als een tierelier en bij gebrek aan weerwoord, begint iedereen te geloven dat ze gelijk hebben.
    Politieke Standwerkers, daar vergelijk ik ze maar mee. Niveau Huishoudbeurs. Maar toegegeven, onze premier zou op ieder Standwerkersconcours vrij regelmatig de hoofdprijs in ontvangst kunnen nemen. 't Zal zijn opleiding als Personeelschef wel zijn. Die bedrijfstak is getraind in mensen te mis/verleiden. Oeps, wat zeg ik nu weer?
  2. forum rang 6 d' Aandelen ' 31 maart 2018 00:15
    Wat mij zo mateloos ergert is dat de automobilist steeds harder wordt aangepakt met hoge brandstofprijzen, absurde parkeertarieven, milieuzones die in veel Gemeenten worden ingesteld en hoge boetes wanneer je net over de parkeertijd bent gegaan.

    Inderdaad ben ik het met eerdere schrijvers eens dat om te beginnen alle reizen binnen Europa beter met de trein kunnen en wat betreft het massa toerisme kan ik dat alleen maar onderschrijven dat (verre) vliegreizen maar vergeet ook niet de cruises, bijzonder slecht voor het milieu zijn.
    Het natuurlijke evenwicht in de atmosfeer wordt door menselijk handelen ernstig verstoord maar zeg of schrijf je hier iets over dan valt een hele meute ontkenners over je heen.

    Om maar een voorbeeld te noemen, een enkele vliegreis naar Bali in vergelijkbaar met een autoreis van 48.000 km en dat per passagier, vervuiling op 12-13 km hoog is 4 x zo hoog dan een auto (6l/100km).

    Logische gevolgtrekking dat de prijs voor vliegen drastisch omhoog moet en dan zal de vervuiling en het lawaai naar mijn idee een stuk lager uitpakken, rustiger op Schiphol en Lelystad is dan niet nodig en rustiger in de omliggende provincies waar veel Nederlanders iedere zomer hun vakantie doorbrengen.

    Wanneer dit niet internationaal geregeld kan worden dan moet Europa maar het voortouw nemen wanneer de politiek zich echt iets aantrekt van een schone leefomgeving voor iedereen, de tijd is nog maar kort.

  3. forum rang 6 jonas 31 maart 2018 00:29

    Volgende logiche conclusie na "Logische gevolgtrekking dat de prijs voor vliegen drastisch omhoog moet en dan zal de vervuiling en het lawaai naar mijn idee een stuk lager uitpakken" is dan dat de prijs van olie omhoog moet.

    Regel het maar 'd Aandelen, want op nieuwe onuitvoerbare belastingmaatregelen zitten veel gewone mensen niet echt te wachten gezien het nauwelijks stijgen van het vrij besteedbaar inkomen.

    Groet, Jonas
  4. forum rang 6 jonas 31 maart 2018 01:11

    Duurzaamheidspraat ä la Heinz is mooi "Luchtvaartsector is zo niet duurzaam dat deze sowieso (snel) kleiner zal moeten worden. Tenminste als duurzaamheid ook maar enigszins op de kaart staat in Den Haag / Brussel"

    Maar brood op de plank en een welvarend Nederland met werk voor de kinderen vind ik belangrijker. Dat betekent dus direct oprekken van die 500.000 grens bij Schiphol naar 550.000. Die grens is gesteld met de geluidsoverlastnormen e.d. die er toen waren, maar inmiddels zijn vliegtuigen al een stuk minder vervuilend.

    Uiteraard ook het luchtruim aanvliegroutes snel herindelen met bijvoorbeeld minder ruimte voor defensie. Als echt de nood aan de man komt op defensie gebied moet je toch eerder denken aan een soort beslaglegging op Schiphol.

    Daarnaast natuurlijk direct het snel mogelijk maken van 50.000 vliegbewegingen richting Lelystad. Moeten ze wat hoger vliegen.

    En zie daar voorlopig weer alle problemen opgelost. Ja de NPO zal altijd iemand vinden dat het bijvoorbeeld ten koste van de klapwiekvleermuizen ofzo gaat, maar gewoon gezond denken en problemen oplossen i.p.v. dat eeuwige NPO-gezeur.

    Hoe objectief die NPO is zij geillustreerd aan de hand van de problemen rond het aardgas in Groningen. Nu pas zijn ze er achter dat al die mooie "duurzaamheidsplannen" ten koste gaat van minder duurzaamheid bij de 20.000 me4nsen in de regio die hun werk gaan verliezen.

    Heeft Heinz ook een voorstel tot compensatie van bedrijven die al rond Lelystad hebben geïnvesteerd? Weer een paar honderd miljoen er tegenaan ten koste van noodzakelijke jeugd en zwerverszorg bijvoorbeeld?

    Doodziek word ik van al die "duurzaamheidspraat". Alles moet duurzaam zijn behalve het werk, het gezin, de menselijke waardigheid, de eigen cultuur. Waarom eigenlijk? Omdat DUURZAAM zo lekker klinkt en correct is? Dat verlies aan 20.000 arbeidsplaatsen vind ik echt toch belangrijker.

    Groet, Jonas
  5. [verwijderd] 31 maart 2018 14:12
    [quote alias=jonas id=10747827 date=201803310111]

    Maar brood op de plank en een welvarend Nederland met werk voor de kinderen vind ik belangrijker. Dat betekent dus direct oprekken van die 500.000 grens bij Schiphol naar 550.000. Die grens is gesteld met de geluidsoverlastnormen e.d. die er toen waren, maar inmiddels zijn vliegtuigen al een stuk minder vervuilend.

    Onzin, door het gebrek aan concurrentie in de vliegtuigbouw, bestaande uit alleen Airbus en Boeing, staat er geen enkele druk op het verduurzamen van vliegtuigen. Het vliegverkeer is zwaar vervuilend en dit zal het voorlopig ook blijven.

    Het protest zit 'm voornamelijk in de geluidsoverlast. In Vijfhuizen wordt er zelfs in de supermarkten luidruchtig gediscussieerd over de uitbreiding van Schiphol, maar ondertussen wil men wel drie keer per jaar op vakantie (met jawel een vliegtuig dat opstijgt vanaf Schiphol), dicht wonen bij Amsterdam, het strand en ook nog eens rustig. Een typisch geval van not in my backyard.

    Ik ben het met je eens dat de luchtvaart (en dat hoeft dus niet per se Schiphol te zijn) economisch gezien te belangrijk is om niet te laten groeien. Maar laten we wel wezen, Schiphol zit aan zijn max. De ligging is totaal verkeerd. Wat begon als een baantje in de polder jaren geleden is uitgegroeid tot een internationale luchthaven van formaat. En daarbij, hoeveel risico wil je nemen met nog meer vluchten voordat het echt chaos wordt in de lucht. De luchtvaart moet uitbreiden, dan maar richting Lelystad of een baan in zee.
  6. forum rang 6 jonas 31 maart 2018 16:39
    Alfred Pijpers in de Volkskrant over de ware aard van GroenLinks verwoord in het partijprogramma. Lees en huiver

    "Wie het stuk doorleest, merkt al snel dat GroenLinks eigenlijk weinig op heeft met grote steden. De natuur is veel aangenamer. 'Amsterdam herbergt een rijk dierenleven en prachtige natuur', zo lezen we. Die eigenschappen moeten we versterken door natuurgebieden en parken in de stad met elkaar te verbinden en daar ook meer 'topnatuur' te creëren. De heerschappij van de auto is 'definitief verleden tijd'. Vrachtwagens en touringcars komen er niet meer in, cruise-schepen evenmin. Tienduizenden parkeerplaatsen worden opgeheven. Fossiele brandstoffen worden geheel uitgebannen. Zonodig worden windmolens bijgebouwd 'zonder de vereiste provinciale vergunningen'.

    Erkend wordt dat Amsterdam een economische motorfunctie heeft voor de regio, maar het massatoerisme en de grote banken en bedrijven op de Zuidas weerspiegelen toch primair de 'schaduwkanten' van economische groei. 'Er is steeds minder plek voor kunstenaars en alternatievelingen', verzucht het program. Schiphol moet inbinden. In principe zijn vluchten naar Europese bestemmingen niet langer mogelijk. Geen woord over de internationale financiële positie van onze hoofdstad, of over de Europese Unie. Die komt in het hele verhaal überhaupt niet voor.
    Sociale gelijkheid is ook een topprioriteit. Amsterdam moet een stad worden zonder rijke en arme wijken, zonder kansarme of kansrijke kinderen en met allemaal even gezonde mensen
    Sociale gelijkheid is ook een topprioriteit. Amsterdam moet een stad worden zonder rijke en arme wijken, zonder kansarme of kansrijke kinderen en met allemaal even gezonde mensen ('meer gelijkheid in gezondheid'). Wie de huur niet kan betalen of schulden maakt, hoeft nergens bang voor te zijn. Dwangbevelen en huisuitzettingen zijn verleden tijd, want Amsterdam wordt een 'deurwaardervrije gemeente'.

    Het kraakverbod wordt weer opgeheven. Huizen en kantoorpanden die (tijdelijk) leegstaan, mogen dus weer door willekeurige groepen krakers worden opengebroken en straffeloos worden verbouwd. De wijze woorden van burgemeester Eberhard van der Laan dat particulier eigendom tot de liberale grondrechten hoort, zijn aan GroenLinks niet besteed.

    'Mensen die vluchten voor oorlog en geweld, voor vervolging, voor honger of armoede, zijn altijd welkom.' Dus ook economische migranten. Iedereen heeft uiteindelijk recht op een eigen huis, ook als je uitgeprocedeerd bent. Niemand hoeft tegen zijn zin het land uit.
    Het groene stadsparadijs voor 'mens, dier en natuur' kent geen georganiseerde misdaad, geen grootschalige drugscriminaliteit en ook geen terreurdreiging. Daarover wordt althans niet gerept in de veiligheidsparagraaf van het manifest. In plaats van repressie en cameratoezicht moet een 'veiligheidsnetwerk' van onder meer scholen, werkgevers, hulpverleners en jongerenwerkers worden opgericht. Politieagenten hebben hooguit tot taak om 'risicogroepen als lhbtiq+ Amsterdammers' te beschermen. Bomaanslagen op cafés en theaters vinden alleen in Parijs of Brussel plaats, ver buiten het veilige werelddorp.

    Zwarte Piet wordt van hogerhand in de ban gedaan. Keti Koti daarentegen wordt uitgeroepen tot nationale feestdag, ook al weten waarschijnlijk weinig Nederlanders wie of wat Keti Koti is. Schoolboeken over de vaderlandse geschiedenis moeten worden 'gedekoloniseerd', dat wil zeggen gezuiverd van verkeerde opvattingen over ons nationale verleden (net zoals nu in Polen gebeurt). En ja hoor: 'Alle tunnels, bruggen, pleinen en straten in Amsterdam die vernoemd zijn naar personen met een grauw verleden krijgen een nieuwe naam, te beginnen met de Coentunnel.'
    Dit is dus andere koek dan de vooruitstrevend ogende meet-ups van Jesse Klaver, die zich in zijn opgestroopte hemdsmouwen nadrukkelijk modelleert naar liberale stijliconen als Barack Obama of de Canadese premier Justin Trudeau. Je hoort vaak zeggen dat Klaver en Femke Halsema de kosmopolitische, liberale vleugel van GroenLinks vertegenwoordigen, terwijl de Amsterdamse lijsttrekker Rutger Groot Wassink een typische exponent is van de klassiek-linkse traditie. Maar GroenLinks, dat is opgekweekt in een stalinistisch-jezuïtisch-reformatorisch moestuintje, heeft nooit een liberale vleugel gekend. Het is veeleer een antistedelijke dan een grootstedelijke partij.

    De regressieve, collectivistische utopie van Groot Wassink en zijn kameraden toont heel aardig het ware gezicht van GroenLinks. Goed om in het achterhoofd te houden als deze grootste partij van Amsterdam een 'progressief-liberale' burgemeesterskandidaat naar voren schuift".

    Groet, Jonas

    Alfred Pijpers is politicoloog (zonder enige partijconnectie).
  7. forum rang 9 josti5 31 maart 2018 17:25
    Ja hoor daar gáán we weer:

    Als het kabinet besluit Schiphol tot en met 2020 op slot te draaien, dan gaat dat ten koste van de werkgelegenheid, het vestigingsklimaat en de bereikbaarheid. Daarvoor waarschuwen verschillende partijen waaronder luchtvaartmaatschappijen, vakbonden, de reisbranche en logistieke organisaties.

    Keiharde chantage van het Grote Geld over de rug van de gezondheid van miljoenen mensen.

    Het dogma van economische groei, zonder er de prijs voor te willen betalen: die wordt altijd weer bij Henk en Ingrid gelegd.

    Lekker veel geld verdienen, en na ons de zondvloed.

    Nóg meer Chinezen Amsterdamned inpompen.

    Nóg meer overslagstation van mensenvee.

    Mag een paar mensenlevens en allemaal een paar jaartjes korter leven kosten.

    Lekker hoor: huizen isoleren - maar ramen en deuren gesloten houden, en vooral niet in je tuin gaan zitten!

    Las onlangs een ingezonden stukje van iemand die bewees, dat Schiphol en overheid al 40 jaar hun afspraken niet nakomen.

    Ben benieuwd, of Den Haag onder deze gemeenschappelijke chantagedruk nu wél stand houdt...

    De gemeenteraad van Haarlemmermeer heeft zich in ieder geval duidelijk uitgesproken.

    Daar hoor ik de chanteurs niet over!

  8. forum rang 6 jonas 31 maart 2018 17:30

    Even met GroenLinks meedenken. Coentunnel wordt Mukabetunnel. Ecologische verbinding maken artis, Oosterpark, Vondelpark via een aan te leggen Maobrug. Standbeeld van de nieuwe Jesus genaamd Jesse Klaver op de Dam. Zuidas omvormen tot tinywoningenwijk (300 ton per stuk) de "Natte Groene Droom". Uiteraard auto's weg en meer ruimte voor de bakvismoeders (vaak provincialen die een beetje hip proberen te doen in de hoofdstad.

    Deurwaarders uitzetten, maar lukt niet of mag dan ook niet en die zullen naar de bed en breakfastvoorzieningen. Aanwezige illegalen naar de te onteigenen grachtengordel.

    Amsterdam een groene wahhalla!!

    Groet, Jonas
  9. forum rang 6 d' Aandelen ' 31 maart 2018 23:23
    @Jonas,

    ik ben geen groenlinkser maar realist, ecologie moet voor economie gaan en de manier waarop we met z'n allen op de wereld de aarde uitputten en het natuurlijke evenwicht in de atmosfeer verknallen doet geen recht aan onze nakomelingen, die mijn vrouw en ik niet hebben, dus wat zou ik mij druk maken en zeggen, het zal mijn tijd wel duren.

    Maar juist voor alle kinderen en kleinkinderen zijn drastische maatregelen nodig, dus ook het drastisch verhogen van de prijzen voor zeer vervuilende transportmiddelen.

    Wat zijn dan volgens jou de zegeningen van een goed draaiende economie, dat we met z'n allen in een dikke Volvo, BMW, Jaguar of noem maar op auto rijden, dat we de hele wereld overvliegen of varen en wat er verder onder luxe wordt verstaan.

    Van mij krijg je het allemaal cadeau, ik zou graag in mijn tuin zitten zonder dat zomers binnen de minuut een vliegtuig overkomt en woon je net als Josti5 nog dichter bij Schiphol dan kan je niet eens lekker in je tuin zitten om maar niet te spreken over de mensen die nu een huis kunnen kopen vlak bij Schiphol en een ketting contract moeten tekenen dat zo nooit zullen klagen over de ondraaglijke herrie waar ze aan bloot gesteld worden, leve de vooruitgang dat iedere vakkenvuller zelfs een reis naar Bali kan boeken.
  10. forum rang 6 jonas 1 april 2018 00:12

    'd Aandelen ecologisch samen in de armoede lijkt mij ook niet zo best. Het economisch begrip welvaart is wat breder dan je schetst.

    Al honderden jaren zijn er uitputbare grondstoffen. Als jonge leerling vroeg ik al de leraar: wat dan als die op zijn? Antwoord: die zijn nog lang niet op en dan daarna hebben we kernenergie.

    Waarom moet het nu zonodig drastisch? Geen enkele reden voor. Het moet anders, maar daar hebben we nog honderden jaren voor. De technologie schrijdt voort. Dat is geen kwestie van emotie maar van ratio en je niet laten meeslepen door sentiment.

    In mijn jongere jaren was ik zo bijna in de verleiding gekomen te gaan geloven dat we zonder Marxisme ten onder zouden gaan. Toen later zou de wereld ten ondergaan aan de onheilen geschetst in het Rapport van Rome.

    Heeft mij leren te relativeren, maar het belang van werk voor de mensen is mij wel altijd bijgebleven en daar blijf ik op wijzen.

    Dikke auto hoef ik helemaal niet. Heb een Chevolet Matiz en ik merk dat die niet zo windbestendig is dus voor de zekerheid toch maar naar iets anders kijken. Luxe is vaak status en daar ben ik niet zo gevoelig voor.
    Net zoals ik dat niet ben voor huilverhalen van zielegers die eerst als een wilde zijn gaan spenden en dan bij de NPO met huillie, huillie komen.

    Woon je bij Schiphol dan weet je dat er vliegtuigen overheen gaan althans een enigszins nadenkend mens had het kunnen weten. Als het goed is zat dat ook in de relatief lage prijs toentertijd.

    Kettingcontracten? Heel terecht voor volwassen mensen die weten wat ze doen. Neem onlangs een nieuwe wijk in het Rotterdamse pal naast Zestinghoven (Rotterdam Airport). Voor een half miljoen gingen die woningen weg. Nou dan ook niet later zeuren.

    Over het belang van Schiphol liggen er al jaren zeer goede rapporten zoals van prof Van der Zwan. Die hebben ze blijkbaar niet gelezen bij de milieugekkies van de NPO.

    Waarom ga je trouwens niet wonen op de Veluwe of in Drenthe? Lekker rustig daar toch en je heb voor je geld zo een tuin van 1 hectare erbij. Toch maar liever bij de stad met al de voorzieningen dichtbij? Wil je van de stad nu alleen de goede kanten en ga je zeuren over de slechte kanten?

    Energietransitie? Echt dat hoeft helemaal niet in 2 decennia. daar hebben we dus nog wel honderden jaren voor. Minder kindjes maken zou trouwens ook al heel wat helpen. Minder corruptie en meer werken en minder dansen in zielige ontwikkelingslanden zou eveneens helpen.

    Laat je niet meevoeren in de Groene Gekte en denk na.

    Groet, Jonas
  11. forum rang 9 josti5 1 april 2018 14:16
    'Woon je bij Schiphol dan weet je dat er vliegtuigen overheen gaan althans een enigszins nadenkend mens had het kunnen weten. Als het goed is zat dat ook in de relatief lage prijs toentertijd.'

    Jonas, pak even de kaart van de vliegbewegingen erbij:

    www.flightradars.eu/nl_vliegbeweginge...

    of kijk waar de klachten vandaan komen:

    www.bezoekbas.nl/

    Dan kun je direct concluderen dat jouw herhaalde passage met de strekking 'dan had je er maar niet moeten gaan wonen' volsterkte pro-Schiphol-propaganda is, want half Noord- en Zuid-Holland, alsmede Utrecht zit volop in de Schiphol-shit.

    Allemaal maar verhuizen naar de Veluwe, Friesland, Drente?

    Dat heeft al menigeen gedaan, en die krijgt nu te maken met Lelystad...
    En, de politiek kennende, blijft het daar niet bij 50.000 vluchten, maar is dit de eerste stap op weg naar Schiphol 2.0.

    Inderdaad: vluchten kan niet meer...

    D'aandelen heeft groot gelijk.
    Is dit de 'kwaliteit' van werkgelegenheid, die wij willen, met alle negatieve gevolgen voor de volksgezondheid vandien?

    O, het wordt allemaal schoner, stiller, zuiniger over tig jaar...???
    Tsja: een kinderhand is snel gevuld...

  12. forum rang 6 d' Aandelen ' 1 april 2018 14:53
    @ Jonas,

    ik woon in Katwijk aan Zee al 70 jaar prima naar m'n zin en wat betreft de rust op de Veluwe en Drenthe vrees ik dat wanneer de plannen met vliegveld Lelystad doorgaan het gedaan is met de rust in een groot gedeelte van Gelderland, Overijssel en Drenthe en Friesland vanwege het extra overkomend, landend en vertrekkend vliegverkeer.

    Voor de Matiz zijn heel wat alternatieve auto's te koop en wanneer je een kleine auto zoekt kan ik je er heel wat aanbevelen die beslist niet zo windgevoelig zijn maar bovendien zuinig in gebruik, zelf rijd ik al jaren een Opel Corsa 1.4 start/stop met een wegligging van een middenklasser.

    De hele maatschappij is er op gericht om zoveel mogelijk te spenderen en consumeren, zelf denk ik juist meer aan consuminderen en laat me niet gek maken om steeds weer nieuwe zaken aan te schaffen, denk bv aan mobieltjes, computers, steeds mooiere tv's met nog meer mogelijkheden en een heel scala aan artikelen waarvan men niet buiten zou kunnen, maar als je nuchter nadenkt zijn er heel veel artikelen waarvan je jezelf achteraf vaak afvraagt wat die bijdragen aan ons persoonlijk welzijn.

    Allerlei grondstoffen zijn in miljoenen jaren gevormd tot de materialen die ze nu zijn en sinds de industriële revolutie worden deze op grote schaal gewonnen en gebruikt en verbruikt en in de afgelopen ruim 200 jaar heeft de mensheid daar al een aanzienlijke hoeveelheid van geconsumeerd en gelukkig begint nu steeds meer het besef te komen dat wij materialen moeten reclyclen omdat de aarde niet onuitputbaar is.

    Maar voor mij staat als een paal boven water dat het huidige consumptie gedrag met daarbij de schijnbaar niet te stuiten groei van de wereld bevolking geen honderden jaren is vol te houden, dit gedrag en de groei van de wereld bevolking zal echt in een kortere tijd moeten worden aangepakt.

    In mijn ogen heeft het niets mer groene gekte maken wanneer je kritisch kijkt naar het massa toerisme, het luchtvrachtverkeer, het heen en weer gesleep van allerlei goederen met grote containerschepen en gigantische olietankers, de ontbossing op grote schaal ten behoeve van de landbouw, de overbevissing en het dumpen van plastic in de oceanen en de onverschilligheid met het milieu, menselijk handelen draagt naar mijn idee wel degelijk bij aan de klimaatverandering met alle gevolgen die dat met zich meebrengt.

    Proberen om menselijk handelen in deze te bagatelliseren lijkt mij dan ook zeer onverstandig.
    Natuurlijk moet dit internationaal worden aangepakt en niet alleen in Nederland of Europa.

  13. relpinda 1 april 2018 17:50
    @ Josti5,

    Ik woon in De Zilk en fiets dagelijks naar Nieuw-Vennep en ook door de gehele bollenstreek.

    ZELDEN is daar vliegtuiglawaai!

    De meeste vliegtuigen hebben al een aantal jaren een aangepast start- en landings procedure waarbij er veel steiler de lucht in gaan en zo ook de de landing.
    Ook zijn de vliegtuigen veel stiller geworden en wordt er al veel meer op biobrandstof gevlogen!

    Ja, als je het mij vraagt, hadden ze al 50jaar geleden moeten gaan werken voor een nieuwe luchthaven in zee. Kan nog steeds alleen ben je nu wel veels te laat en zal helaas Lelystad nog flink gebruikt moeten worden.

    Ja we moeten zeker zuinig zijn op onze aarde en alles wat het zich daarmee voorbrengt. Ik ben tegen verspilling en nodeloos produceren om weer weg te gooien. Maar ontwikkeling in welke vorm dan ook moet door gaan.

    Goed dat er een tegen geluid is van de Groenen, maar het moet niet doorslaan.

    Gezellige Paasdagen en LZA
  14. forum rang 9 josti5 1 april 2018 18:41
    Echt last heb ik óók niet, relpinda - zit aan de goede kant van Nieuw-Vennep (aan de 'Goudkust').
    Het vervelendst is de Spijkerboor, zeker als je afwijkers hebt - met name vrachtvliegtuigen. Verder zijn KLM en Delta Air de grootste boosdoeners, die gemaakte afspraken aan hun laars lappen, en met de grootste herriebakken vliegen.
    Zo'n 5, soms 10x per maand is het echt te gek, en dan klaag ik bij BAS.
    Heeft eigenlijk helemaal geen zin, maar tóch...
    Dus qua herrie valt het bij mij ook best mee, al is het bijna nooit stil, ook bij jou in de duinen niet.

    Mijn voorspelling is wél, dat een steeds groter deel van Nederland onder de vliegtroep gaat komen (natuurlijk onder het mom van 'minder lawaai' en 'schoner': Lelystad wordt tzt Schiphol 2.0, omdat men het blijkbaar vertikt om in zee te gaan bouwen (het waait daar natuurlijk wél vaker en harder).

    Werk je ergens in het industriegebied, omgeving Gersteweg, of in de muntenwijk?
  15. forum rang 5 Blanco rolling 1 april 2018 18:53
    Ik woon in Lelystad en mij is nooit iets gevraagd over het vliegveld Lelystad. Ben hier gekomen vanwege de rust nadat ik eerst in Zwaanshoek woonde.
    Ik ben dus tegen het vliegveld Lelystad maar er lijkt niets tegen te doen. Overheids maffia noem ik het maar inclusief de regering die hieraan meedoet.
    Zwaanshoek, waar vandaan je ongeveer de verkeerstoren van Schiphol kan zien had minder last van het lawaai dan dat ik nu ervaar in Lelystad.
27 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

9,880 18 apr
+0,396 +4,18%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links