Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Ryanair wil einde aan 'monopolie' Schiphol

SCHIPHOL (AFN) - Luchtvaartmaatschappij Ryanair wil verder groeien in Nederland maar krijgt de daarvoor benodigde start- en landingstijden niet. De Ierse prijsvechter vermoedt dat de Nederlandse overheid KLM en Transavia wil beschermen. Ryanair gaat daarover klachten indienen bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Europese Commissie.

Ryanair wil bovendien dat luchthavens als Lelystad en Eindhoven Airport een andere eigenaar krijgen dan Schiphol. Topman Michael O'Leary trekt de vergelijking met Londen waar de luchthavens Gatwick en Stansted flink groeien nu ze niet meer van dezelfde eigenaar zijn als Heathrow en dus met elkaar concurreren.

Ryanair wilde dit najaar nieuwe routes openen op Eindhoven Airport, maar kreeg van de overheid geen extra slots toegewezen. O'Leary is daar woedend over. Had KLM of Transavia gevraagd om uitbreiding van de capaciteit, dan zou dat volgens hem geen enkel probleem zijn geweest.

Te beperkt

Het bedrijf ziet zich nu gedwongen drie van de geplande verbindingen helemaal te schrappen en drie andere routes te verplaatsen naar het nabijgelegen Weeze in Duitsland. Zes andere bestemmingen worden minder vaak aangevlogen vanaf de Brabantse luchthaven dan oorspronkelijk de bedoeling was.

Op het overvolle Schiphol is momenteel evenmin groei mogelijk. De opening van Lelystad Airport, waar vakantievluchten op termijn onderdak moeten gaan vinden, is uitgesteld van 2018 naar 2019. Bovendien is de geplande capaciteit daar volgens O'Leary veel te beperkt. ,,Dertien vluchten per dag, daar kun je geen bedrijf op laten draaien'', zei hij.

Een gezonde groei van Lelystad kan een hoop problemen bij Schiphol oplossen, denkt O'Leary. Toch vindt hij dat ook Schiphol zelf moet kunnen doorgroeien. Volgens de Ier is het nodig dat de luchthaven eerder dan in 2020 gaat praten over verruiming van het aantal vluchten per jaar. ,,De huidige grenzen houden geen rekening met stillere vliegtuigen, waardoor omwonenden veel minder last hebben. Ik zie geen wil bij Schiphol om te veranderen.''

Lees over dit aandeel ook

  1. 03 apr IATA: luchtvrachtvervoer blijft goed groeien 1
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

7 Posts
| Omlaag ↓
  1. Mr.Windows 6 juli 2017 11:29
    Goed dat Ryanair een klacht in gaat dienen. Ryanair is nu nog kleine dan Air France KLM maar qua winstgevendheid en andere KPI´s scoort Ryanair ver boven de oude vliegtuigbedrijven. Ik ben benieuwd wat er uitkomt en stel dat ze in het gelijk gesteld worden, gaat het Schiphol e.d. geld kosten!

    Kijk hier naar de cijfers en voor de eerlijkheid ik heb al wat jaren aandelen Ryanair en dik tevreden over het rendement.
    investor.ryanair.com/wp-content/uploa...
  2. TimothyF 6 juli 2017 11:59
    quote:

    Mr.Windows schreef op 6 juli 2017 11:29:

    Goed dat Ryanair een klacht in gaat dienen. Ryanair is nu nog kleine dan Air France KLM maar qua winstgevendheid en andere KPI´s scoort Ryanair ver boven de oude vliegtuigbedrijven. Ik ben benieuwd wat er uitkomt en stel dat ze in het gelijk gesteld worden, gaat het Schiphol e.d. geld kosten!

    Kijk hier naar de cijfers en voor de eerlijkheid ik heb al wat jaren aandelen Ryanair en dik tevreden over het rendement.
    investor.ryanair.com/wp-content/uploa...
    Ag nee, O'Leary klaagt weer, voelt zich achtergesteld, maar als er iemand alle regels aan zijn laars lapt is het deze man.

    Voor een belegger doet RyanAir wat het moet doen, cutting every possible corner, en inderdaad dat leidt tot winstgevendheid. Maar verder is het een weinig bewonderenswaardig bedrijf wat betreft omgang met klanten en personeel.
7 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

9,956 17:37
+0,076 +0,77%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links